ذره‌بین نظارت شورای نگهبان بر انتخابات در دورافتاده‌ترین نقاط استان کرمان ‌

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان استان کرمان گفت: ناظران این شورا بر صفر تا ۱۰۰ انتخابات ریاست‌جمهوری حتی در دورترین نقاط نظارت دارند.

به گزارش کرمان نو به نقل از تسنیم، در جمهوری اسلامی ایران به‌طور مداوم شاهد برگزاری انتخابات هستیم و مردم با حضور بر سر صندوق‌های رأی، کارگزاران حکومتی را برمی‌گزینند و در این میان قانون اساسی نظارت بر برگزاری صحیح انتخابات و صیانت از آرای مردم، در امر برگزاری انتخابات مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏، ریاست‏‌جمهوری‏ و مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ را به‌عهده شورای‏ نگهبان‏ گذاشته است؛ نظارتی که استصوابی است و شامل همه فرایند انتخابات از ثبت‌نام و تأیید صلاحیت نامزدها تا رأی‌گیری، شمارش آرا و اعلام منتخبان را شامل می‌شود.

شورای نگهبان به‌عنوان حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از مهم‏ترین نهاد‌های حکومتی است؛ هرچند مطابق قانون اساسی، شورای نگهبان وظایف متعددی به‌عهده دارد اما بسیاری وظایف این شورا را تأیید یا رد مصوبات مجلس و دولت و بررسی صلاحیت افراد در زمان انتخابات می‌دانند.

رضا رضایی مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان استان کرمان با اشاره به اینکه بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت شورای نگهبان در انتخابات یک نظارت عام، فراگیر و استصوابی است اظهار داشت: این نظارت از لحظه‌ای که بحث انتخابات شکل می‌گیرد آغاز می‌شود و تا ثبت‌نام کاندیداها، رد یا تأیید صلاحیت کاندیداها، چینش صندوق‌ها، شمارش آرا، تنظیم صورت و اعلام نتایج و… ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بر همه مواردی که در قانون پیش‌بینی شده نظارت خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد خللی در برگزاری انتخابات ایجاد شود گفت: قانون‌گذار نظارت استصوابی را برای شورای نگهبان قرار داده است و هر لحظه و هر فعالیتی توسط عوامل اجرایی انجام می‌شود باید با هماهنگی نظارت شورای نگهبان باشد.

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان استان کرمان با اشاره به اینکه صفر تا صد همه موارد انتخابات باید با نظارت شورای نگهبان انجام شود تا ناظر بتواند مهر تأیید خود را بر انتخابات هر بخش، شهرستان، استان و در نهایت کشور بزند تا سمت فرد انتخاب‌شده جنبه قانونی به خود بگیرد.

وی راجع به سازوکار نظارت شورای نگهبان در انتخابات بیان کرد: در هر انتخابات یک هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با حضور پنج نفر از افراد خبره که کار انتخاباتی و نظارتی کرده‌اند تشکیل می‌شود.

رضایی با یادآوری اینکه در استان‌ها نیز هیئت‌های پنج‌نفره و شهرستان‌ها و بخش‌ها هیئت نظارت سه‌نفره انتخاب می‌شود افزود: دفاتر نظارت استانی در تمامی طول سال و در همه ایام فعال هستند و سازوکار انتخابات را به‌طور کامل دنبال و مقدمات برگزاری آن را فراهم می‌کنند.

وی با ابراز اینکه “پای هر صندوق اخذ رأی از دورافتاده‌ترین نقاط گرفته تا مرکز استان یک نفر از ناظرین ما حضور دارد” گفت: این ناظران باید صورت‌جلسه را تنظیم، تعداد آرای مأخوذه، صحیح و باطله، تعداد تعرفه‌های مصرف‌شده و مصرف‌نشده و… را تأیید و صحت انتخابات را تأیید کند.
مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان استان کرمان با اظهار اینکه “انتخابات کشور ما را دنیا رصد می‌کند” بیان کرد: کشورهایی هستند که ایران اسلامی امید و الگوی آنهاست و به این انتخابات به‌چشم یک انتخابات بااهمیت نگاه می‌کنند و از آن الگو می‌گیرند و کشورهایی هم هستند که به‌دنبال به چالش کشیدن انقلاب ما و سنگ‌اندازی هستند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری علاج دردهای مزمن کشور را حضور پرشور در انتخابات دانسته‌اند، گفت: حضور عمومی مردم پای صندوق‌های رأی و انتخاب اصلح و مناسب راه‌حل مشکلات کشور است.

رضایی با ابراز اینکه جایگاه عظیم ریاست‌جمهوری را همه می‌دانند اضافه کرد: رئیس جمهور شخص دوم مملکت است و بین ۸۰ تا ۹۰ درصد امور کشور در اختیار این قوه است و کسی که می‌گوید “رئیس جمهور اختیاراتی ندارد”، قانون را قبول ندارد چرا که قانون این اختیارات را به رئیس جمهور داده است.

وی با تأکید به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری، ریل‌گذاری برای چهار سال آینده کشور است که زیرساخت آن امروز ایجاد می‌شود گفت: برای رسیدن به توسعه باید زیرساخت آن فراهم شود و زیرساخت آن در انتخابات ریاست جمهوری رقم می‌خورد و متبلور می‌شود.

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان استان کرمان با تصریح به اینکه “سرنوشت کشورمان را خودمان به‌دست خودمان رقم می‌زنیم” افزود: ناملایمات، مشکلات، سختی‌ها و فشار اقتصادی وجود دارد و متأسفانه سفره‌های مردم کوچک شده است اما همه اینها دلیلی برای عدم حضور مردم پای صندوق‌های رأی نیست.

وی با یادآوری اینکه همه مردم نظام را قبول دارند و با اصل نظام مشکلی ندارند و بارها و بارها با حضور و پشتیبانی خود از نظام این مهم را ثابت کرده‌اند گفت: انتخابات پیشِ‌رو هم یکی از این صحنه‌های مهم است و مردم ما باید با انتخاب فردی امتحان پس‌داده و دلسوز که بتواند با فساد مقابله کند و مسائل و مشکلات حوزه اقتصاد را حل کند شرایط بهتری را برای خود رقم بزنند.

رضایی با اظهار اینکه “کشور ما منابع، موقعیت، امکانات و ظرفیت‌های عظیمی دارد” ادامه داد: امروز زمان آن است که مردم ما پس از گذشت چهل سال از انقلاب شیرینی‌های آن را بچشند و این مهم مستلزم انتخاب خوب از سوی مردم و تشکیل دولت انقلابی است.

وی با تأکید به اینکه “حفظ و حراست از رأی مردم وظیفه ماست” گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهم که ما فرزندان آنها در شبکه عظیم نظارت اجازه نخواهیم داد در رأی آنها ذره‌ای خلل و دخالت ایجاد شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=71404
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.