کروناویروس| رییس‌جمهور: باید سبک زندگی جدیدی را آغاز کنیم

رییس‌جمهور کشورمان از مردم خواست حتی اگر شرایط عادی اعلام شد، موارد بهداشتی را رعایت کنند.

حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت درباره شیوع کرونا در کشور صحبت کرد. در ادامه به نقل از ایسنا گزیده اظهارات او را بخوانید:

  • دیروز یک جلسه ویدئو کنفرانسی بسیار خوبی با حدود 30 نفر از متخصصین و پزشکان عالی‌رتبه کشور در بخش‌های مختلف عفونی، ویروس، در بخش‌های دیگر پزشکی که با این بیماری جدید و ویروس کرونا مرتبط می‌شود داشتیم و بحث‌های خوبی کردیم و خوشبختانه نظرات بسیار بهم نزدیک است و یک جور فکر می‌شود.

140سال پیش هم چنین بیماری فراگیری وجود داشت

  • بعضی از متخصصین در جلسه دیروز می‌گفتند، شبیه این 140 سال پیش بوده؛ اما از 140 سال پیش تاکنون یک چنین بیماری مسری که به این صورت عالمگیر بوده و در این حد قدرت سرایت داشته باشد و بتواند همه ارکان جامعه را از سیاست، اقتصاد و روابط اجتماعی تحت تأثیر قرار دهد، نداشتیم و این اولین بار بعد از گذشت بیش از یک قرن است که با این حادثه مواجه می‌شویم.
  • در بعضی استان‌ها از پیک عبور کردیم و در شیب پایین قرار گرفتیم، اما در بعضی استان‌ها هنوز نمی‌توانیم با اطمینان صحبت کنیم؛ برخی از آنها می‌گفتند باید منتظر پایان تعطیلات عید نوروز باشیم و بعد قضاوت کنیم که در چه وضعیتی هستیم.

باید خودمان را برای زندگی با کرونا آماده کنیم

  • ماجرای کرونا این نیست که مثلاً یک هفته و یا  10 روز دیگر به زمانی برسیم که ویروس کرونایی در عالم یا در ایران نباشد.
  • این ویروسی که آمده و وارد جامعه شده، ممکن است یک سال یا دو سال دیگر باشد؛ منتها باید شرایط جامعه را برای نوعی مواجه شدن با این ویروسی که شرایط‌اش ضعیف می‌شود و اکثریت جامعه در برابر این ویروس قدرتمند می‌شوند و بدن‌ها توانمند می‌شود، قابل تحمل کنیم.
  •  باید خودمان را برای زندگی با یک چنین ویروس تا زمانی که معالجه قطعی و یا واکسن قطعی برای آن پیدا شود که هیچ‌کدام اینها تا امروز هنوز نشده است، آماده کنیم.
  •  این شرایط سختگیرانه‌ای که شروع شده یک هفته دیگر ادامه پیدا کند و اشاره داشتند اگر یک هفته دیگر ادامه پیدا کند، برای اینکه فعالیت‌ها به خوبی و به آن ترتیبی که گفته شد، آغاز شود، مطمئن‌تر هستیم.
  • این هم که فعالیت‌ها آغاز شود، معنایش این نیست روزی که می‌گوییم فعالیت‌ها از نو آغاز شود یعنی همه آن پروتکل‌های بهداشتی را باز هم کنار بگذاریم.
  • این سبک زندگی جدیدی که شروع کردیم در اینکه بهم دیگر دست نمی‌دهیم و قرب و نزدیکی‌مان بهم دیگر یک مقدار با فاصله انجام می‌گیرد، بسیاری از کارها را با تلفن و فضای مجازی انجام می‌دهیم و اینکه زندگی ما زندگی الکترونیکی شده است، برای یک مدتی باید ادامه بدهیم و حتی شاید این بیماری در بعضی از زمینه‌ها فرصتی برای ما بوجود بیاورد تا بخشی از زندگی را الکترونیکی کنیم و شرایط را تغییر دهیم و این به نفع جامعه ماست.

متخصصان با ما هم نظرند

  • از همه متخصصین دیروز سوال کردیم کاری که تا امروز انجام دادیم مورد قبول شماست و آیا نقصی دارد یا ندارد؟ خوشبختانه همه متخصصین کار انجام شده را قابل قبول و درست می‌دانستند؛ البته یک توصیه‌هایی داشتند؛ مثلاً می‌گفتند برای اینکه درمانی برای این بیماری پیدا شود، باید یک سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را بکنید تا بتوانیم راجع به واکسن حرکت کنیم؛ یا بعضی‌ها می‌گفتند در بعضی از رشته‌های پزشکی باید تغییراتی ایجاد شود؛ بعضی از رشته‌ها را امروز در بخش عفونی اهمیت بیشتری دهیم؛ مثلاً بیشتر باید سرمایه‌گذاری کنیم که به نظر من توصیه‌های بسیار خوبی کردند و همه آن توصیه‌ها مورد قبول است.
  • تقریباً می‌توانم بگویم تصمیمات در ستاد کرونا را با اتفاق آراء آغاز کردیم؛ اینطور نبوده که 20 درصد موافق و 80 درصد مخالف باشند؛ نظر مخالفین را بگیریم یا بالعکس، همیشه تلاش کردیم به یک بحث و اقناعی برسیم و نظر واحدی داشته باشیم؛ بر آن مبنا هم داریم تصمیم می‌گیریم.
  • نمی‌توانیم در کشور تولید را تعطیل کنیم؛ نمی‌توانیم در کشور تولید و توزیع مواد غذایی و بهداشتی یا مغازه و فروشگاه‌اش را تعطیل کنیم؛ نمی‌توانیم نیازمندی‌های عمومی مردم از جمله در آب، برق، گاز و حمل و نقل را تعطیل کنیم. این کار امکان‌پذیر نیست.
  •  امروز صبح آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان، ایران را با کشورهای دیگری که امروز گرفتار این بیماری هستند مقایسه کردند و رتبه ایران، رتبه قابل قبولی بود؛ هم در جهت درمان، یعنی تعداد افرادی که مبتلا می‌شوند و این تعداد درمان می‌شوند و بهبود یافته هستند؛ آمارش، آمار قابل قبول است.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=46040
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.