اراضی کشاورزی با هر مساحتی صاحب سند مالکیت می شوند

کرمان‌نو- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: طی انعقاد تفاهم نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک و وزارت جهاد کشاورزی ، اراضی کشاورزی با هر مساحتی می توانند سند مالکیت دریافت نمایند.

به گزارش روز دوشنبه کرمان‌نو، علی محمودی در حاشیه جلسه بررسی مسایل و مشکلات اسناد مالکیت شهرستان بم در جمع خبرنگاران گفت: طبق مصوبه دوازدهمین قرارگاه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی که در سه هفته اخیر صورت گرفته مقرر شد تا اراضی کشاورزی که قبل از سال۸۵ خرد شده و به صورت ششدانگ درآمده باشند با هر مساحتی بتوانند سند مالکیت دریافت کنند.

او توضیح داد: اولویت اول سازمان ثبت اسناد ،بحث اراضی کشاورزی است تا با همکاری جهاد کشاورزی برای اراضی کشاورزی شهروندان سند مالکیت صادر شود .

به گفته او تاکنون برای یک هزار و ۹۳۷ هکتار کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان بم سند مالکیت صادر شده است .

محمودی می گوید یکی از موانع برای متقاضیان این بود که قبلا به دلیل بحث یکپارچگی اراضی کشاورزی به زمین هایی که خرد شده یا بین وارثین تقسیم شده بودند سند مالکیت صادر نمی‌شد.

متقاضیان اسناد تک برگ در روستاها از پرداخت هزینه برگ سند معاف شدند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: در قانون بودجه امسال کلیه متقاضیان تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگ در روستاها، از پرداخت هزینه برگ سند معاف می باشند.

محمودی بیان‌داشت: با توجه به قانون بودجه امسال ، روستاییان برای تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای به تک برگ تا پایان سال جاری از پرداخت هزینه برگ سند معاف هستند و اگر شخصی مراجعه نکند سال آینده باید هزینه را پرداخت نماید .

او همچنین در بحث اسناد صدور مالکیت اراضی کشاورزی بیان کرد: شهروندانی که دارای زمین کشاورزی هستند به ادارات ثبت مراجعه کرده و از طریق قانون تعیین تکلیف، ثبت نام به عمل آورند تا برای اراضی کشاورزی خود سند مالکیت دریافت نمایند .

محمودی درباره اسناد مالکیت زمین های وقفی نیز تاکیدکرد: طبق ماده ۱۰۴ مکرر قانون ثبت، در صورتی که سند مالکیت اجاره بین شهروندان و اوقاف تنظیم شده باشد می توانند با همان سند اجاره سند مالکیت اعیانی خود را دریافت کنند .

او خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع طرح کاداستر تاکنون ۸۶۵ هزار هکتار اراضی ملی سند مالکیت در شهرستان بم به نام دولت با نمایندگی سازمان منابع طبیعی صادر شده است. به گفته وی همچنین یک هزار و ۸۳۸ هکتار سند مالکیت به سایر دستگاه های اجرایی صادر و تحویل خزانه شده است.

او با اشاره به قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی درخصوص صدور اسناد مالکیت روستاییانی که در محدوده طرح هادی روستا قرار دارند عنوانکرد: تمام پرونده هایی که توسط بنیاد مسکن به ثبت اسناد و املاک بم ارجاع شده منجر به صدور سند مالکیت شده است .

محمودی اضافه کرد: روستاییان می توانند از طریق دهیار یا شورا پرونده در بنیاد مسکن تشکیل دهند تا پرونده ها برای صدور سند مالکیت به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شوند.

به گفته او این قانون مشمول روستاییان بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر می شود .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98065
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.