ماجرای حقوق دو عضو شورای شهر کرمان چیست؟


حقوق، اضافه‌کار و حق جلسه کدام یک قانونی است؟

پس از اقدام شهرداری کرمان در خصوص انتشار خالص حقوق کارکنانش و البته اعضای شورای شهر انتقادات از دو عضو شورای شهر کرمان که کارمند شهرداری هم هستند بالا گرفت.

اینکه این دو نفر حقوق نسبتا بالایی از شهرداری کرمان دریافت می‌کنند و حق حضور در جلسات شورای شهر را هم می‌گیرند، محل چالش شده است.
چالشی که به نظر می‌رسد برای عده‌ای به فرصتی مناسب برای تسویه حساب بدل شده است.

اما قانون چه می‌گوید؟
می‌دانیم که قانون می‌گوید کارمندان دولت و دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند دو شغل داشته باشند اما بر اساس ماده ۱۵ قانون شوراها عضویت در شوراهای اسلامی شهر افتخاری است و شغل محسوب نمی‌شود ولی دریافت حق حضور در جلسات رسمی که با دعوت رئیس شورای شهر یا رئیس کمیسیون‌های تخصصی انجام می‌شود قانونی است.
علی دشتی، حقوقدان عمومی که به قوانین شهرداری‌ها آشنایی دارد، به کرمان‌نو می‌گوید:« سقف حضور در جلسه اعضای شورای شهر در شهری مانند کرمان ۷۰ ساعت است و اگر حتی اعضا بیش از سقف تعیین شده در جلسه شرکت کنند، باز هم نمی‌توانند بیش از سقف تعیین شده حق‌الجلسه دریافت کنند.»
بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۴۰۰ مقدار حق الجلسه برای اعضای شورای شهر ۱۰۹ هزار تومان است.
دشتی در خصوص گرفتن حقوق اعضای شورای شهر توسط شهرداری‌ها می‌گوید:« اعضای شورای شهری که از کارکنان دولت یا موسسات عمومی غیردولتی هستند و به‌ صورت تمام‌وقت به شورا مأمور می‌شوند، علاوه بر حقوق و مزایای متعلقه در صورت شرکت در جلسات شورا در خارج از اوقات اداری مشمول پرداخت حق حضور می‌شوند البته این افراد نمی‌توانند علاوه بر حق حضور از اضافه‌کار ساعتی ماهیانه استفاده نمایند.»
در شورای شهر کرمان با توجه به سقف ۷۰ ساعت حضور در جلسه با لحاظ کسر مالیات حداکثر دریافتی اعضای شورای شهر باید ۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد.
بر اساس لیست منتشر شده در سایت شفافیت شهرداری کرمان، تمام اعضای شورای شهر کرمان حق الجلسه جلسات شورا را در حالت سقف دریافت می‌کنند اما برخی اعضای شورای شهر به دلیل حضور در کمیسیون ۷۷ و ۱۰۰ مبالغ بیشتری می‌گیرند.
محمدرضا کمساری سخنگوی شورای شهر می‌گوید:« این افراد به خواست اعضای شورای شهر در کمیسیون‌های ۱۰۰ و ۷۷ شرکت می‌کنند.»
دو عضو بحث برانگیز که حقوق ۱۶ و ۱۹ میلیونی از شهرداری دریافت می‌کنند هم جز کسانی هستند که در کمیسیون ۱۰۰ شرکت دارند حدود ۲ و نیم میلیون تومان بیشتر از دیگر اعضای شورای شهر حق الجلسه دریافت می‌کنند.
علیرضا نادری رئیس شورای شهر کرمان که مسئولیت امضای حق الجلسات اعضای شورای شهر را به عهده دارد، در این خصوص می‌گوید:« به جز جلسه شورای عمومی، جلسات کمیسیون‌های شورای شهر کرمان خارج از وقت اداری است که این دو عضو شورا در آن‌ها شرکت دارند و بر اساس قانون باید حق جلسه آن را بگیرند.»
نادری ادامه می‌دهد:« چون این دو عضو شورا خودشان افراد با سابقه و با تجربه‌ای هستند و به قوانین آگاهند من برای اینکه جسارت نباشد در خصوص قانونی بودن پرداخت‌ها تحقیق نکردم.»
بر اساس قانون، پرداخت حق جلسات به این دو عضو به شرطی که در ساعات اداری نباشد قانونی است اما نکته اینجاست که اگر این دو عضو، از شهرداری کرمان به شورای شهر مامور شده باشند باید با حضور تمام وقت در شورای شهر حقوق منهای اضافه کار و حق جلسات خارج از وقت اداری را دریافت کنند.
اما اگر به شورای شهر مامور نباشند و کارمند شهرداری باشند باز هم باید مانند کارمندان دیگر شهرداری کرمان در ساعات اداری در شهرداری حضور پیدا کنند و در صورت حضور در جلسات شورا خارج از وقت اداری می‌توانند حق جلسه بگیرند.
به نظر می‌آید محل اختلاف بر سر زمان حضور در محل وظیفه این دو عضو است.
موضوعی که موسوی و ایرانمنش هنوز در موردش اظهارنظر رسمی نداشتند و شاید توضیحات آنها بیشتر بتواند گره این ماجرا را باز کند.
تماس ما با هر دو عضو تا نوشتن این متن ناموفق بوده و معاون حقوقی شهرداری هم ترجیح داد توضیح ندهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=84917
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.