کرمان فقط یک مرکز مشاوره راوشناسی دولتی دارد

دکتر ملکشاهی معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمان گفت:‌ مرکز مشاوره تلفنی 1480 فعال بوده که از سراسر استان می توان برای مشاوره تلفنی از ساعت 8 تا 12 شب تماس گرفته شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی | افزایش خشونت در سطح جامعه، همیشه خبر از به خطر افتادن سلامت روان اعضا جامعه را می دهد. فقدان سلامت روان گاهی خود را به صورت عدم کنترل خشم و گاهی با فرو رفتن در هزارتوی افسردگی، نمود پیدا کرده و در هر صورتی انسان ها را تبدیل به بمب های می کند که می توانند هم به خود و هم به دیگران آسیب بزنند.

هفته سلامت روان، بهانه ای شد تا ضرورت بررسی های روانی و درمان های روحی را بررسی کنیم، بررسی ای که در بسیاری از اوقات به فراموشی سپرده می شود، برای باز تر شدن موضوع از سمیه درتاج که روانشناس است، خواستیم تا از چکاپ روانی برایمان بگوید.

درتاج می گوید: «باید به چکاپ و بررسی روانی به صورت یک ضرورت نگاه کرد، همه ی افراد یک سری توانمندی‌ها‌یی دارند که زندگیشان را بر اساس آنها پیش می برند و به طور طبیعی سعی می کنند، همیشه خودشان احیا کنند، اما گاهی این توانمندی‌ها افت پیدا می کند و فرد نمی تواند به بهترین شکل از آنها استفاده و این افت در جامعه هم نمود پیدا می کند و کارکرد افراد را کاهش می دهد، آن موقع نیاز است که فرد چکاپ روانی شود.»

در تاج ادامه داد: «در چکاپ روانی ما معمولا پیشگیری ها را در نظر می گیریم تا مشکل، منجر به اختلال نشود ، در وهله اول باید مشکل شناسایی شود تا کارکرد افراد را مختل نکند و جلوی توانمندی‌ها، اکتشافات و استعدادها را نگیرد».

همۀ گروه‌های سنی نیاز به خدمات روانشناسی دارند

این روانشناس در مورد گروه‌‌هایی که به خدمات روانشناسی نیاز دارند، می گوید: همۀ گروه‌های سنی نیاز به مشاوره و روانشناسی دارند اما بیشترین آمار مراجعه کننده مربوط به والدین و متاهلین جوان است. اما ممکن است این نیاز برای هر کسی به وجود آید.

وی ادامه داد: زیرا علایم به خطر افتادن سلامت روان کاملا مخفی است، گاهی اوقات به صورت یک افسردگی یا یک تغییر حالت های روانی به وجود می آید و ما خیلی ناخودآگاه متوجه می شویم به هم ریخته و آسیب پذیر شده‌ایم ، آن موقع است که نباید به راحتی از این زنگ خطر بگذریم.

درتاج در مورد دلیل کم توجهی به سلامت روان می گوید:«علتش این امر است که سلامت روان برای ما ناشناخته است شاید یک سردرد را دقیقا بشناسیم ،اما علایم افسردگی و زمینه اش را خیلی نمی شناسیم و و به آن بی توجهی ایم زیرا پنهان هستند.

وی ادامه داد: هر چقدر ما به پیشگیری از مشکلات روحی آگاه باشیم و این پیشگیری همراه با نگرش مثبت و سالم به زندگی همراه باشد و بیشتر مراقب خودمان باشیم، سلامت روان ما هم انسجام بیشتری خواهد داشت ، حفظ زنجیره ی انسانی از طریق فضاهای مجازی و بودن در کنار کسانی که می توانند به ما احساس آرامش بدهند برای سلامت روان بسیار اهمیت دارد. از طرفی سلامت جسم هم بر سلامت روان بسیار موثر است پس مراقب جسممان هم باشیم.»

اختلالات روانی در لیست بیماری‌های تاثیر‌گذار

وی ادامه داد: « این نکته هم قابل ذکر است که بر پایه اظهارات سازمان جهانی بهداشت، بین 10 بیماری ای که بیشترین میزان تاثیر را روی زندگی انسان ها داشتند، اختلالات روانی هم وجود داشته که در صدر آنها افسردگی ، بعد سوء مصرف مواد ، مصرف الکل و اختلال در زمینه وسواس بوده است که تاثیر عمیقی بر زندگی افراد دارند. با توجه به این آمار باید یاد بگیریم، اول از خودمان مراقبت ، تا این مراقبت از خودمان را یاد نگیرم و آگاهی نسبت به خودمان نداشته باشیم، سلامت روان منسجمی نخواهیم داشت و به رضایت باطنی و آرامش نمی رسیم.»

درتاج برای حفظ سلامت روان در دوران شیوع کرونا هم توصیه هایی دارد، او می گوید: «برای گذر از تاثیر کرونا در سلامت روان، چیزی که خیلی مهم است، تسلط بر هیجان هایی که مربوط به خودآگاهی ما است و آشنا شدن با نقاط ضعفمان و رضایت از دل خوشی های موجود خیلی مهم است، در این دوران باید درگیر چیزی شویم که زندگیمان را به جریان می اندازد. وضعیت اکنون ما، مثل کوهنوردی است که بالا می رود، شاید مسیر سخت باشد یا آسیب پذیری آن زیاد باشد اما برایش مهم است که به قله برسد پس باید تسلط بر خودمان و توانمندی هایمان را بالا ببریم و هدف مهم باشد تا از این مسیر عبور کنیم ، باید در این دوران دوستی هایمان را حفظ کنیم و حتی بر معنویاتی مانند عبادت کردن تمرکز کنیم زیرا باعث آرامش می شوند.»

مرکز دولتی مشاوره روانشناسی در کرمان وجود دارد

اما اکنون نکته ای که ذهن را به خود درگیر می‌کند، نرخ های جلسات مشاوره ای است که گاهی انسان را از پیگیری برای درمان مشکل روحی اش، پشیمان می کند.

دکتر ملکشاهی معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمان در مورد نرخ های های جلسات مشاوره به کرمان نو  می گوید: « تعرفه ی مشخص شده از سوی بهزیستی برای مشاوران با مدرک دکتری، 75 هزار تومان به ازای هر 45 دقیقه زمان مشاوره است، ما بر نرخ ها نظارت ماهیانه داریم و البته بر اساس چک لیست نظارت های ما، مراکز رتبه بندی و امتیازدهی می شوند و تعرفه ها هم بر اساس رتبه این مراکز مشخص می شود.»

دکتر ملکشاهی یادآور شد: « مراکز مشاوره در واقع از دو نهاد مجوز می گیرند یک سازمان بهزیستی که متولی است و دیگری سازمان روانشناسی و مشاوره، البته صدور مجوز شرایط خاصی دارد به طور مثال علاوه بر مدرک متقاضی که حتما باید کارشناسی ارشد و دکتری باشند، متقاضی مورد ارزیابی های دیگری نیز از سوی بهزیستی قرار می گیرد.»

به گفته معاون پیشگیری بهزیستی، در استان کرمان 135 مرکز مشاوره با مجوز بهزیستی فعال هستند و علاوه بر آن ها یک مرکز مشاوره دولتی هم برای مشاوره‌های حضوری وجود دارد، همچنین مرکز مشاوره تلفنی 1480 هم فعال بوده که از سراسر استان می توان برای مشاوره تلفنی از ساعت 8 تا 12 شب تماس گرفته شود.

وی گفت: «مرکز مشاوره حضوری دولتی کرمان، جنب بهزیستی و در چهارراه خواجو شهرستان کرمان واقع شده است و در شیفت صبح فعال است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=57195
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.