آغاز ناپایداری جوی در جنوب و جنوب‌غرب استان

حمیده حبیبی با اشاره به آغاز فعالیت پدیده مونسون در فصل تابستان می گوید بیشترین تاثیر این پدیده بر روی کشور هند، پاکستان و بخش هایی از جنوب شرق ایران شامل سیستان و بلوچستان و بخش هایی از استان کرمان خواهد بود.

وی ادامه داد که فعالیت های این پدیده از امروز( سه شنبه) در برخی نقاط استان کرمان به صورت افزایش ابر، بارش های رگباری و در بخشی از مناطق مستعد به صورت تگرگ خود را نشان خواهد داد.

 به گفته رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان پدیده مونسون بیشتر بر روی مناطق جنوب و جنوب غرب استان تاثیرگذار خواهد بود.تاثیرات پدیده مونسون تا اوایل هفته آینده به صورت متناوب در مناطق مختلف استان کرمان خود را نشان خواهد داد.

حبیبی افزود که بارش تگرگ و باران رگباری تحت تاثیر پدیده مونسون ممکن است موجب آبگرفتگی معابر در این مناطق شود.پدیده مونسون به عنوان بادهای اقیانوسی و استوایی نیز شناخته می شوند.

پدیده مونسون در تابستان بر روی اقیانوس هند تشکیل شده که به دنبال آن بارش های شدید بر روی دریا در هندوستان و پاکستان را در پی دارد و اثرات آن معمولا استان سیستان و بلوچستان به ویژه مناطق جنوبی و مرکزی این استان را فرا می گیرد.

مونسون جریان هوای برخاسته در روی شبه قاره هند است که محیطی با فشار کم را ایجاد می کند. این هوا نخست منبسط شده سپس سرد می شود، آنگاه رطوبتی را که با خود حمل می کند و به ابر و سرانجام باران تبدیل می شود.

سیستان و بلوچستان نیز به دلیل همجواری با اقیانوس هند هر ساله در ماه های تیر و مرداد از این پدیده متاثر می شود.همچنین مونسون به بادهایی گفته می شود که شبیه به نسیم دریا بوده، اما سرعت وزش باد در آنها شدیدتر و هماهنگ تر است و در زمان های خاصی از سال نیز جریان دارند.

این پدیده ممکن است در هر مکانی از کره زمین رخ دهد؛ چناچه در تابستان و بر روی قاره ها، زمانی که جریان هوا به سمت درون و به سوی کم فشار حرارتی است و یا بر عکس، در زمستان موقعی که هوا از پرفشار حرارتی خارج می شود، این پدیده اتفاق می افتد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12083
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.