از تنور فرودگاه جیرفت نانی برای کشاورزی گرم نمی شود

علی محبان در خصوص نحوه واردات و صادرات منطقه جنوبی استان به «کاغذوطن» توضیح می‌دهد که در حال حاضر صادرات از طریق ترانزیت جاده ای انجام می گیرد اما با توجه به این که محصولات ما از نوع تازه خوری هستند، پرواز باری اگر در فرودگاه جیرفت باشد قطعا روند خیلی بهتری خواهیم داشت.به گفته او با پرواز باری محصول تازه و سریع تر به بازار هدف می رسد که قطعا این خود نقطه قوت در فروش محصولات به حساب می اید، اما در پرواز باری بحث مجوز مرز هوایی هست که ما باید این مجوز را برای فرودگاه جیرفت بگیریم.
او ادامه می دهد: هواپیمایی که از فرودگاه جیرفت بلند می شود باید مجوز این را که از مرز های کشور خارج شود را داشته باشد، این طور که محبان می گوید این مجوز مرز هوایی را که بگیریم میتوانیم پرواز باری برای فرودگاه ایجاد کنیم که محصولات باری ما به بازار های جهانی ارسال شوند.
تازه‌خوری محصولات دغدغه اساسی برای صادرات جنوب
این مقام مسوول در جواب سوال خبرنگار ما که آیا بازارهای هدف انتخاب شده‌اند گفت که بازار‌های متفاوتی هستند که اتاق از نزدیک آن ها را بررسی کرده و شامل بازار روسیه، عراق، ترکیه، ترکمنستان، هندوستان، عمان، عمارات و قطر می‌شوند، او مهمترین مساله را در هنگام وجود پرواز باری جیرفت زمان می داند و می گوید در اسرع وقت محصول در مسیر بازارهای جهانی جابه جا می‌شود این در حالی است که وقتی بار ترانزیتی جاده ای از جیرفت حرکت می کند محصول تازه خوری بین هشت تا 11 روز به مسکو می‌رسد اما در صورت زیاد شدن پرواز باری، این تعداد چند روزه به کمتر از 8ساعت تبدیل می شود به گفته محبان یکی دیگر از فواید آن این است که اگر مجوز واردات برای گمرک فرودگاه بگیریم نه تنها محصولات را صادر می کنیم بلکه می‌توانیم ادوات کشاورزی، کود، سم و .. را وارد کنیم که قطعا تاثیر چشمگیری در هزینه های تولید خواهد داشت.
مدیر اجرایی اتاق بازرگانی می گوید: اتاق پیگیر گرفتن این مجوز هست اما هزینه بالای آن باعث شده که نتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم چون هزینه محصولات ما به اندازه ای نبود که بتوانیم برایش حمل هوایی ایجاد کنیم اما به دنبال این هستیم که بتوانیم مجوز واردات را برای فرودگاه بگیریم، ضمن این که نماینده جیرفت قول مجوز را داده‌است. او ادامه می دهد: وقتی که مجوز واردات گرفته شود می‌توانیم بار ارزشمندی را به فرودگاه اینجا انتقال دهیم، از آنجایی که چارتر ها رفت و برگشت هستند، هواپیمای خالی که به فرودگاه جیرفت می آید با وجود مجوز پر برمی‌گردد یعنی محصول ما با هواپیما می رود پس به این شکل کرایه‌ها سرشکن می شوند. به گفته او بین محصول وارداتی و محصولی که صادر می شود به این صورت می توان کنترل هزینه داشت.
صادرات دنباله مسیر واردات هوایی در جنوب استان
نماینده مردم جیرفت و کهنوج در مجلس هم به «کاغذوطن» در خصوص اقدامات انجام شده در جهت مجوز پرواز باری فرودگاه جیرفت می گوید: اولین کاری که باید برای مجوز بار انجام دهیم این است که مرز هوایی ما مصوب شود، در جلساتی که در تهران داشتیم به ما اعلام شد که دو هواپیما را به صورت آزمایشی بار بفرستید که مرز هوایی برای ما مصوب شود، از آنجایی که محصولات ما به نحوی است که اگر بخواهیم با هواپیما آن ها را بفرستیم چون هزینه ها سنگین تمام می شود قدرت رقابت با دنیا را ندارند.
بنابراین قرار بر این شد که ما کالاهای با ارزش را وارد کنیم و درآخر میوه و تره‌بار را صادر کنیم، یحیی‌کمالی‌پور ادامه می دهد که در حال حاضر مجوز واردات کالا را به ما داده اند و ما باید دنبال بازارهایی برای توزیع کالا در استان‌های کرمان، سیستان بلوچستان، هرمزگان باشیم که اتاق بازرگانی مامور شده تا برنامه توزیع را پیگیر شود، بعد از این مسیر اگر بتوانیم واردات کالا را بین فرودگاه های جیرفت ایجاد کنیم در آن موقع می شود بحث صادرات را هم داشته باشیم.
کمالی پور ادامه می‌دهد که برای این که بتوانیم مرز هوایی را بگیریم تا الان 20 جلسه برگزار شده تا این موضوع به جایی برسد.
او در خصوص خط باری کارگو هم می گوید در صورتی می توانیم هواپیمای باری داشته باشیم که از نظر هزینه‌هایمان صرف داشته باشد با محصولاتی که ما داریم نمی توانیم با بازار های جهانی رقابت کنیم، تنها راهش هم این است که بتوانیم صادرات و واردات را به هم گره بزنیم، به گفته او این یک زنجیره به هم پیوسته است که باید به هم گره بخورد تا به سرانجام برسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18743
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.