استان کرمان از مقاصد اصلی گردشگری کشور می شود/رونمایی از شناسنامه پایگاه های میراث جهانی کشور

کرمان‌نو- قایم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: برای حوزه میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان طرح ویژه ای داریم تا سهم مان را در استان ایفا کنیم و جزو مقاصد اصلی گردشگری کشور قرار دهیم .

به گزارش روز چهارشنبه کرمان‌نو، دکتر علی دارابی در نشست مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی و آیین اختتامیه هفته میراث فرهنگی در تالار پرستوی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم افزود: کشوری که جامعه آن فردوسی، سعدی و حافظ دارد دچار گسست موقعیتی نمی شود و جوانان آن به گذشته خودشان افتخار میکنند و به آینده نیز امیدوار خواهند بود.

او اظهارداشت: زمانی می گوییم ایران فرهنگی، ایرانی که به قدمت تاریخ پهلو می زند و هفت هزار سال تاریخ کشور و سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری در این جامعه است .

قایم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی ادامه‌داد: ایران با ۲۶ اثر جهانی در حوزه میراث ملموس و ۲۱ عنصر فرهنگی میراث ناملموس در میان ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد.

او عنوان‌کرد: اثری که ثبت جهانی می شود علاوه بر اینکه برای مردم شهر و استان تعلق دارد یک اثر فراملی است و به آحاد جامعه بشری اختصاص دارد.

استان کرمان دارای ۹ اثر ثبتی جهان می شود 

دارابی اضافه کرد: مردم باید معرفی و صیانت از آثار جهانی را مورد اهمیت قرار دهند زیرا زمانی یک اثر ثبت جهانی می شود به همان میزان کشوری که دارای آثار ثبت جهانی از مقاصد گردشگری مردم در دنیا قرار میگیرد.

او خاطرنشان‌کرد: استان کرمان دارای هفت اثر ثبت شده جهانی است که با افزایش دو اثر کاروانسرای ثبت شده جهانی دیگر ، استان کرمان دارای ۹ اثر جهانی می‌شود.

قایم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: مدیران پایگاه های جهانی ، حافظان و میراث داران گنجینه نیاکان ما هستند و باید نظام و مسایل حوزه کاری خود را تدوین و اولویت‌بندی قرار دهند تا برآورد بودجه در نظر گرفته شود.

IMG 20230524 134629

ثبت تشکل انجمن خیرین میراث فرهنگی 

او می‌گوید تشکل انجمن خیرین میراث فرهنگی را در وزارت میراث فرهنگی کشور ثبت کرده ایم و هیات مدیره آن انتخاب شده است.

او توضیح‌داد: این انجمن قصد دارد که از مردم دنیا، به خصوص ظرفیت ایرانیان مقیم کشورهای دیگر برای نگهداری، حفظ، صیانت و مرمت گنجینه بزرگ میراث فرهنگی استفاده شود.

قایم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: اگر بتوانیم این برنامه ریزی را به خوبی انجام دهیم نهضت بزرگی از جریان مردمی برای کمک به میراث فرهنگی راه اندازی می شود.

در پایان این نشست از مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی با اهدای لوح تقدیر و تشکر به عمل آمد و همچنین از شناسنامه پایگاه های میراث جهانی کشور رونمایی یه عمل آمد .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=104755
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.