از محل مصوبات سفر رییس جمهور اختصاص یافت


۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای آثار تاریخی بم

کرمان‌نو- مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان می‌گوید در سفر رییس جمهور به استان مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی حوزه‌های مختلف میراث استان پیش‌بینی شده که مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای شهرستان بم در نظر گرفته شده است.

فریدون فعالی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از آثار تاریخی بم گفت:اولویت اعتبار مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه میراث فرهنگی برای ساماندهی بناهای تاریخی، حوزه گردشگری زیرساخت‌های گردشگری و در حوزه صنایع دستی نیز ایجاد بازارچه و خانه‌های خلاق صنایع دستی است.

او ادامه داد: از اعتبارات در نظر گرفته شده مبلغ ۳ میلیارد تومان برای خانه عامری، ۲ میلیارد تومان مرمت و تجهیز موزه باستان‌شناسی،۳ میلیارد تومان مرمت مسجد وکیل، ۲ میلیارد تومان ساماندهی قنوات جهانی اکبرآباد و قاسم آباد بروات و همچنین مبلغ ۵ میلیارد تومان هم برای مرمت و بازسازی ارگ تاریخی بم اختصاص یافته است .

فعالی تاکید‌کرد: از محل اعتبارات سفر اولویت ما پروژه‌های ثبت جهانی است که به همین دلیل ارگ تاریخی بم در اولویت قرار دارد.

IMG 20220821 121119

نگاه میراث در بناهای تاریخی انتفاعی نیست

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان توضیح‌داد: نگاه ما در بناهای تاریخی انتفاعی نیست و ارایه خدمات است تا هر چه سریعتر بناهای تاریخی مرمت شده و به بهره‌برداری برسند.

به گفته وی اگر سرمایه‌گذاری در بحث بهره‌برداری بنای تاریخی یا ایجاد یک مکان گردشگری ورود کند، اداره کل میراث فرهنگی استان تسهیلات مورد نظر در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد.

او می گوید سود تسهیلات پروژه‌های گردشگری درمناطق برخوردار ۱۱ درصد، غیر برخوردار ۹ درصد و مناطق روستایی نیز ۶ درصد است.

او درباره تسهیلات سرمایه‌گذاران بخش گردشگری بیان کرد: در تسهیلات سقفی برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته نمی‌شود و ۳۰ درصد آورده سرمایه‌گذار است و ۷۰ درصد مابقی توسط اداره کل میراث فرهنگی اختصاص داده می‌شود.

فعالی عنوان‌کرد: برای بناهای تاریخی براساس گزارش تصمیم حجم و میزان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود و به همان میزان تسهیلات نیز ارایه می‌شود.

IMG 20220821 105009
مسجد وکیل بم که اولین مسجد این شهرستان بوده و بین سال‌های ۱۲۴۸ تا ۱۲۷۷ ه.ق ساخته‌ شده است

 

 

مسجد وکیل ساماندهی می‌شود

او همچنین با اشاره به آثار تاریخی بم و مجموعه تاریخی وکیل که شامل حمام، مسجد و بازارچه است گفت: این مجموعه بعد از زلزله سال ۸۲ نیاز به مرمت و بازسازی دارد که با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان و مالکین منابعی برای ساماندهی و بهره برداری آن اختصاص خواهیم داد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اضافه کرد: بنای تاریخ کارخانه حناسایی و خانه عامری نیز با مشارکت سرمایه گذاران مرمت خواهد شد تا در حوزه گردشگری ازاین بناهای تاریخی استفاده کنیم.

او همچنین درباره بنای امام زاده سید عبدالله روستای نارتیچ اظهارداشت: این بنا مربوط به دوره صفویه است که در زلزله سال ۸۲ کاملا تخریب شده و به دلیل اینکه اداره اوقاف متولی آن است مقرر شد این اداره طرح مرمتی را به اداره میراث‌فرهنگی استان ارایه دهد تا در کمیسیون فنی استان طرح مورد نظر بررسی شود.

میراث فرهنگی در استحکام بناهای تاریخی تضمین می‌دهد

او می گوید نگرانی درباره استحکام‌بخشی بناهای تاریخی است که میراث فرهنگی تضمین می‌دهد شرایط و اصول فنی بناها در مرمت رعایت شود .

فعالی بیان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از بناهای تاریخی مالک دارند و زمانی که بنا مرمت شد مالک ورود کرده و ادعای مالکیت می کند، باره مقرر شد کمیته فنی در فرمانداری بم تشکیل شود و مالکین پلاک هایی که اطلاع رسانی خواهد شد باید در مرمت این بناها مشارکت داشته باشند.

به گفته وی اداره کل میراث روی مبادی ورودی، سالن‌ها و سقف‌ها کار مرمت را انجام می‌دهد و داخل حجره‌ها باید توسط مالک مرمت، ترمیم و بهره‌برداری صورت گیرد.

IMG 20220821 151304

 

نورپردازی ارگ قدیم بم به مناقصه رفت

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در پایان بازدید از آثار تاریخی بم درباره نورپردازی ارگ قدم بم نیز گفت: پروژه نورپردازی ارگ قدیم به مناقصه گذاشته شده و پاکت‌های مناقصه فردا بازگشایی خواهد شد و تا پایان سال مالی یعنی شهریور ۱۴۰۱ بخشی از نورپردازی ارگ قدیم بم انجام می شود .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95666
1 نظر
  1. ali5885 می گوید

    test

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.