انتقاد از تخصیص نیافتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین زیرساختهای حوزه IT

آذری جهرمی در این سفر بیش از ۹۰ طرح مخابراتی و فناوری اطلاعات را افتتاح کرد.

در این جلسه مداح، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کرمان موضوعاتی را در خصوص کاستی‌های زیرساختی و قانون‌گذاری ارائه خدمات اینترنتی در استان مطرح کرد. وی گفت که پایین بودن ظرفیت انتقال استان به دلیل قدیمی بودن این شبکه باعث شده تلاش های اپراتوری پایین دستی جهت ارائه سرویس به تمام نقاط استان تقریبا بی ثمر بوده و مردم ناراضی باشند. خواسته دوم او حل مشکل عدم وجود مرکز IXP در استان و اجبار ارتباط با مرکز تهران در ارائه خدمات بود. مداح همچنین از وزیر ارتباطات درخواست کرد برای حل مشکلات قانون گذاری در زمینه SEVCO ها فکری شود. رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کرمان از عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین زیرساختها و تجهیزات IT و ICT نیز انتقاد کرد و از آذری جهرمی خواست به فکر حل این مساله باشد.

مداح در ادامه از وزیر ارتباطات خواست تا به دولتمردان گوشزد کند که (IT) جزء صنایع زیرساختی کشور است و از لیست دسته‌بندی شده کالاهای لوکس خارج شود.

321

در ادامه نظام آبادی پور با خلاصه نمودن صحبتها، دو نکته را مورد اشاره قرار داد. با توجه به اینکه ۲.۵ درصد رشد ناخالص ملی در سال جاری بر عهده افزایش بهروری گذاشته شده است، اما با توجه به وضعیت ادارات دولتی این امری سخت خواهد بود. پیشنهاد اول نظام آبادی پور به طور مشخص این بود که موضوع شهر هوشمند بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرد. معاون پژوهشی دانشگاه معتقد است که با پایلوت قرار دادن دانشگاه شهید باهنر کرمان (با مساحتی ۴۰۰ هکتاری و زیربنای ساختمان ۲۷۰ هزار متری) در اجرای جدی شهر هوشمند می‌تواند به تحقق هدف افزایش بهروری کمک شایانی داشته باشد.

بحث بعدی نظام آبادی در خصوص کاربردهای هوش مصنوعی بود که کاربردهای بسیار فراوانی دارد، اما در ایران متولی خاصی ندارد. به گونه‌ای که این موضوع آنقدر مهم است که در امارات متحده عربی وزارت هوش مصنوعی راه اندازی شده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا معاونتی در حوزه وزارت ارتباطات با نام «معاونت هوش مصنوعی» راه اندازی شده و متولی این موضوع گردد.

وی در پایان هم خواهان کمک وزارت و نمایندگان کرمان به صندوق پژوهش و فناوری استان کرمان شدند، تا این مرکز فعالتر شده و منابع مالی کسب و کارهای آی تی را تامین نماید. علاوه بر این گلایه داشتند که اپراتورهای مخابراتی بزرگ ایران هیچ هزینه ای صرف تحقیق و توسعه نمی‌کنند و همکاری چندانی با دانشگاه‌ها ندارند.

منصور مداح رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کرمان
منصور مداح رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کرمان

در ادامه این جلسه مومنی به عنوان نماینده جامعه استارت‌آپی کرمان بود. مومنی افزود: «مهمترین مشکل این حوزه بیمه و مالیات است». و ضمن بر شمردن نمونه کار وزارت ارشاد در زمینه بیمه خبرنگاران و اصحاب رسانه در قالب یارانه‌های مشخص، پیشنهاد داد که در حوزه کسب و کارهای نوپا هم همین‌گونه عمل شود و اعلام آمادگی کرد که خود فعالین استارت آپی کرمان هم امکان ایجاد زیرساخت لازم را دارند تا یارانه‌ بیمه و مالیات به شرکتهای نوپا برگشت داده شود. موضوع دوم مطروحه از سوی وی، درباره شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات بود که به حضور در فضای آموزش و جذب نیرو از میان افرادی که دوره های لازم را دیده اند، علاقه‌مند هستند. وی برای مثال به فعالیتهای سال گذشته اکوسیستم استارت‌آپی کرمان اشاره کرد که سال گذشته با عارضه‌یابی موضوع آموزش، رویدادی یک ماهه با همین موضوعیت در حوزه کسب و کارهای نوین و نوپا برگزار کرد. وی ضمن اظهار تاسف در خصوص اینکه تفاهمنامه آموزشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، خروجی چندان مناسبی تا کنون نداشته، خواستار تزریق این بودجه در قالب «بورسیه آموزشی» به شرکتهای خصوصی شد تا با توجه به نیازهای خود و بازار به جذب کارآموز و تربیت نیرو بپردازند.

جاوید مومنی نماینده جامعه استارت‌آپی کرمان
جاوید مومنی نماینده جامعه استارت‌آپی کرمان

در پایان مومنی بحث لزوم تامین سرمایه شرکتهای نوپا به شکل قابل استفاده را مطرح کرد و خواستار حمایت وزیر از صندوق پژوهش و فناوری استان شد.

در ادامه این نشست صادقی از پارک علم و فناوری و مدیرعامل شرکت میزبان گستر گفت: «شرکت من در حوزه اصناف کار می‌کند و ما اولین کاداستر صنفی را در ایران داریم و اولین سیستم جامع بازرسی و تامین بازار را با حمایت اداره صنعت و معدن اجرا کرده ایم که به زودی کاربردی می‌شود و همچنین در حال ترجمه نرم‌افزار برای صادرات آن هستیم.» وی بزرگترین مشکل را در زمینه تامین هزینه سرورهای داخلی دانست که بسیار بیشتر از سرورهای خارجی است. لذا شرکتها برای کاهش هزینه ها مجبور به استفاده از سرورهای خارجی برای ذخیره اطلاعات مهم اقتصادی هستم.

در ادامه  قاسمی مدیر دفتر کرمان انجمن آسیفا به معرفی ظرفیتها و فعالیت های انیمیشن کرمان پرداخت که در حال حاضر ۱۰ گروه فعال دارد و تقریبا ۱۰۰ نفر مشغول کارند و ۸۰۰۰ دقیقه انیمیشن تولید شده. این گروه‌ها تا کنون دو فیلم سینمایی هم با نام کیفهای لاکی و «لوپتو» تولید کرده اند. وی دغدغه اصلی فعالان انیمیشن کرمان را بحث آموزش دانست و خواستار تخصیص ساختمانی برای گردهمایی ها و دوره های آموزشی آسیفا شد.

پس از آن نوذری مدیر استارت‌آپ «تله فریم» افزود: «تله فریم نه به عنوان یک ابزار، که یک راهکار جامع ارائه محتوا روی نمایشگرها است. قریب به سه سال است که روی ‌آن کار می‌کنیم و موفق شده‌ایم که از کرمان به بازارهای کشوری دست پیدا کنیم و قراردادهای کشوری ببندیم. و معتقد هستیم که در صورت حمایت از تله فریم، می‌توان آن را در منطقه عرضه کرد. در کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایگان شمالی ایران هم سنجش بازار انجام شده و رقیب منطقه‌ای در این زمینه وجود ندارد.» وی سپس به تشریح فاز توسعه این محصول پرداخت که بر پایه الگوریتم های هوش مصنوعی برای نمایش محتوا در حال انجام است. به گفته نوذری طی دو سال گذشته این شرکت رشد ۲۰۰ درصدی داشته است.

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18285
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.