اهالی ۲۰ روستای رابر فاقد جاده دسترسی هستند

به گفته فرماندار رابر، این شهرستان در حوزه زیرساختی مشکلات بسیار زیادی دارد و از جمله این مشکلات این است که ۲۰ روستای بالای ۵۰ خانوار رابر فاقد جاده دسترسی هستند.

کرامت امیرحیدری روز چهارشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات رابر و هنزا با حضور استاندار کرمان افزود: اجرای پروژه محور رابر به هنزا در سامانه دولت به مناقصه گذاشته شده اما بسیاری از محورهای روستایی شهرستان رابر همچنان خاکی است.

به گزارش ایرنا وی اظهار داشت: احداث محور رابر – کرمان از سال ۹۰ آغاز شده و امیدواریم  انتهای این محور توسط تملک اراضی، آسفالت و اعتبار برای احداث پل تامین شود که این پروژه تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

فرماندار رابر گفت: برای تامین آب آشامیدنی این شهر تصفیه خانه ای نصب شده که آب منطقه ای اجرای این پروژه را تسریع بدهد زیرا این پروژه برای آب این شهرستان بسیار حیاتی است.

وی تصریح کرد: شهرستان رابر پست برق ندارد و باید پیش از آغاز فصل سرما، گاز بخش هنزا و روستاهای رابر متصل شود.

امیرحیدری تاکید کرد: رابر طی سال‌های گذشته مورد بی مهری ویژه ای قرار گرفته و از شاخص های توسعه عقب مانده است و رشد جمعیت ۶ دهم درصد (کمتر از میانگین استان کرمان) بیانگر این مدعا است.

وی افزود: ۶۳ درصد اشتغال شهرستان رابر در حوزه کشاورزی و دامپروری نشان دهنده فقدان توسعه اقتصادی در این منطقه است و چهار هزار نفر از مجموع ۱۱ هزار نفر جمعیت شهر رابر تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

فرماندار رابر بیان کرد: ظرفیت های بسیاری در حوزه های زیرساختی و گردشگری این شهرستان وجود دارد که با احداث واحدهای بوم گردی، گردشگری و توسعه آموزش ها، شاهد تحول خوبی در این شهرستان هستیم.

وی افزود: ۴۰ واحد بومگردی سال گذشته در روستاهای رابر احداث کردیم و برخی از این واحدها در حال احداث است و چندین طرح گردشگری در مرکز شهر رابر بزودی افتتاح می شود.

امیرحیدری اضافه کرد: از نظر کمی و کیفی در حوزه دامپروری، کشاورزی و فراورده های دامی جزو رتبه های برتر استان کرمان هستیم و آفت کرم خراط به گردوی شهرستان رابر آسیب زده است.

وی ادامه داد: عسل رابر رتبه نخست کشور را از نظر کمی و کیفی به خود اختصاص داده است.

فرماندار رابر گفت: ارزش افزوده بسیاری در حوزه گیاهان دارویی وجود دارد و سطح زیر کشت این گیاهان در رابر طی یکسال گذشته ۲ برابر شده است.

وی تصریح کرد: ۲ موسسه اقتصادی استان کرمان از جمله جهاد نصر و شرکت گهرزمین مجتمع فراوری گیاهان دارویی را کلنگ زنی کردند که با بهره برداری از این طرح ها رابر می تواند به قطب گیاهان دارویی تبدیل شود.

امیرحیدری افزود: همچنین برای توسعه کمی تولید عسل و تکمیل حلقه زنجیره به این محصول پرداخت شد و با کمک سرمایه گذاران اولین کارخانه فراوری و بسته بندی در رابر بهره برداری می شود که سالانه ۱۰۰ تن عسل را بسته بندی می کند که تحولی در حوزه تولید این محصول است.

وی عنوان کرد: چهار هزار و ۷۰۰ متر کانال بتنی را در باغات کشاورزی شهرستان رابر احداث و ۱۲ هزار متر لوله گذاری برای آبیاری کم فشار در شهرستان انجام شده است.

فرماندار رابر گفت: لایروبی ۱۴ قنات انجام شده و عملیات اجرایی احداث گاوداری هزار راسی و کارخانه شیر بزودی در شهرستان رابر آغاز می شود.

وی با بیان اینکه شهرستان رابر پس از سیرجان و بردسیر رتبه سوم را در اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد کسب کرده است ادامه داد: رابر به علت فضای همدلی، مذهبی و همکاری دستگاه ها یکی از امن ترین نقاط استان کرمان است.

بومی گزینی توسط معدن درآلو در رابر لحاظ شود

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی حوزه پرورش دام در رابر گفت: شهرستان های بافت و رابر گوشت استان کرمان و هرمزگان و بخش های دیگری را تامین می کند لذا باید چارچوبی صحیح برای حمل دام در این منطقه اندیشیده شود.

علی بختیاری با بیان اینکه سختگیری ها برای پرداخت تسهیلات روستایی توسط بانک ها باید کاهش یابد افزود: با توجه به قرار گرفتن معدن درآلو در شهرستان رابر و بردسیر باید بومی گزینی در این معدن لحاظ شود و ۷۰ درصد پیمانکاران از خارج از استان کرمان وارد این معدن شده اند.

همچنین در سفر استاندار کرمان، مشاور استاندار در امور رسانه، نماینده بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، فرماندار و جانشین فرمانده انتظامی شهرستان رابر، امام جمعه هنزاء و جمعی از مسئولان محلی و استانی حضور داشتند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=33312
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.