ایده استاندار کرمان برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی

آسیب‌های اجتماعی معضل بزرگی برای همه جوامع است، جامعه ما نیز به صورت شدیدی با این مسئله درگیر است. برخی از آمارها حاکی از کاهش سن اعتیاد و روسپیگری است.

در همین زمینه پایگاه خبری تحلیلی زنان و خانواده می نویسد «طاها طاهری» قائم مقام سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال۹۲ اعلام کرد کمتر از نیم‌دهم درصد دانش‌آموزان کشور معتاد هستند، اما در آخرین اظهارنظرها اواخر فروردین ماه سال ۹۴ «جزینی» قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر فعلی اعلام کرد ۱ درصد دانش‌آموزان کشور مواد مخدر مصرف می‌کنند و در حوزه پیشگیری موفقیت خوبی در آموزش و پرورش مشاهده نمی‌شود.

به گفته این پایگاه خبری برخی از گزارش‌ها حاکی است که سن اعتیاد به ۱۳ سال کاهش یافته و این به معنای باز شدن پای اعتیاد به مدارس است و از آن‌جایی‌که دانش‌آموزان در سنی هستند که بیشترین تأثیر را از گروه همسالان خود می‌پذیرند قرار گرفتن آن‌ها در معرض خطر اعتیاد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از سوی دیگر، طبق آمارهایی که ارائه شده است شروع مصرف بیش از ۶۰درصد افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند از دوره دانش‌آموزی بوده است که این مسئله نیز ضرورت توجه هر چه بیشتر به این حوزه را نمایان می‌سازد.

پارسینه نیز نوشت دكتر «قرایی» رییس انجمن جامعه شناسی ایران اواسط سال ۹۰ اعلام کرد  که در حال حاضر سن روسپی گری در ایران حدود ۸تا ۱۰ سال كاهش یافته و از سن ۲۰تا ۳۰ سال به ۱۲ تا ۱۸ سال رسیده است.

با وجود چنین آمار نگران کننده ای به نظر میرسد توجه به این حوزه همت مضاعفی می طلبد. اما بنظر می رسد. سیاستگذاری مشخصی در مورد حمایت از آسیب دیدگان وجود ندارد.اصلا در کشور ما متولی مشخصی برای رسیدگی به آسیبها معین نشده است. امید می رود که به جای رویکرد سیاسی، امنیتی و قضایی و انتظامی به آسیب دیدگان توجه شود و به متخصصین رجوع و راهکارهای تخصصی ارائه شود.

برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از متخصصین کمک بگیریم

دررابطه با همین مسئله روز یکشنبه استاندار کرمان از راه اندازی «مرکز فرماندهی کاهش آسیب‌های اجتماعی» صحبت کرد. «رزم حسینی» گفته آسیب های اجتماعی در جامعه وجود دارد و درمورد کاهش آسیب های اجتماعی تنها یک سازمان بدلیل حجم بالا توان این کار را ندارد لذا راه اندازی این مرکز می تواند حداقل وضعیت موجود را حفظ کند.

 در تماسی که با «خانم منوچهری» رئیس گروه اجتماعی استانداری داشتم و خواهان توضیح پیرامون این مرکز فرماندهی شدم، گفت این فقط یک عنوان پیشنهادی از سوی استاندار به مدیران کل است که باید با همکاری دفتر اجتماعی طرحی بنویسند.

حال که بالاترین مقام استان از عزم جدی پیرامون این مساله سخن گفته،هنوز هم برنامه ای تدوین نشده است به نظر میرسد مشورت با متخصصین حوزه اجتماعی خالی از لطف نباشد.

پیرامون این موضوع نظر یک جامعه شناس را جویا شدم . «وحید زاده» می گوید اغلب اوقات با این مسئله تخصصی برخورد نمی شود. الان بحثآسیب‌های اجتماعی موضوع مهمی است، که امکان دارد به مسئله اجتماعی تبدیل شود و تعادل نظام اجتماعی را به هم بزند.در دنیا برای مدیریت آسیب ها چارچوب تعریف شده و افراد متخصص تربیت می شوند.

وی افزود اینکه یک متولی مشخص تعیین شود اقدام خیلی مفیدی خواهد بود. مهم این است که متولی چقدر تخصصی عمل کند؟ متولی قوی در کنار فرد علمی موثر خواهد بود. باید با توجه به سطح آسیب مکانیزم اتخاذ شود.آیا بحث پیشگیری است؟ یا نه آسیب اتفاق افتاده، برای جلوگیری از همه گیری باید اقذامی انجام شود.

او تاکید می کند همه نهادها همزمان هجوم نیاورند. متولی هنگام حضور هر سازمانی را مشخص کند. شرایط را تشریح کند.اینکه در چه مرحله به چه ساختاری اجازه ورد داده شود، گاهی اقدامات نسنجیده خودش آسیبزاست

«وحید زاده» خاطرنشان کرد فرد آسیب دیده یک شخصه، انسان خیلی پیچیده است. ابتدا باید مسائل روحی روانی و روابط اجتماعی او حل شود. بعد به فکر اشتغالش بود، وگرنه اگر آسیب دیدگی بهبود نیابد فرد شغلش را نیز از دست می دهد.

این جامعه شناس می گوید ظاهرا قرار است این اقدام در مورد آسیب‌های اجتماعی با مشارکت سازمانهای غیر دولتی انجام شود.  این سازمانها، خیریه ها یا سازکارهای محلی هستند. به لحاظ علمی اجتماع های محلی موفق تر عمل می کنند. همکاری اجتماعهای محلی با نهادهای دولتی می تواند باعث رونق شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8504
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.