برگزاری سخنرانی [علی مطهری] علی‌رغم مخالفت‌ها

مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر از دکتر علی مطهری برای سخنرانی در روز دانشجو دعوت کرد. پس از لغو سخنرانی مطهری در مشهد در کرمان نیز مخالفت هایی به گوش رسید از جمله امام جمعه موقت کرمان به حضور دکتر مطهری در کرمان اعتراض کرد. پس از او ائمه جمعه استان هم در خطبه های نماز جمعه به حضور و سخنرانی مطهری اعتراض و تهدید به بر هم زدن این مراسم کردند.  با حمایت وزارت کشور، استاندار و امام جمعه کرمان این مراسم برگزار شد، اما در جو امنیتی و فشار بر دانشجویان در روز دانشجو، به نحوی که نیم ساعت قبل از آغاز برنامه حراست دانشگاه مجری جدیدی را جایگزین مجری تشکل کرد.

مطهری سخنرانی خود را با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر آغاز کرد و گفت که این شهیدان بزرگوار در مبارزه علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی به شهادت رسیدند.

مطهری گفت که از قبل انقلاب یک اصطلاحی وجود داشت به اسم جنبش دانشجویی، قبل انقلاب مطلب روشن بود. چون با رژیم سیاسی مستبد، وابسته به بیگانه و ضد اسلام طرف بودیم. طبیعی است که جنبش دانشجویی می توانست محتوای خودش را داشته باشد، اما  بعد از انقلاب تعبیر جنبش دانشجویی آیا تعبیر درستی است؟ اوایل انقلاب این موضوع مطرح بود آیا اکنون که انقلاب کردیم و رژیم شاه را ساقط کردیم، بازهم به چیزی به اسم جنبش دانشجویی احتیاج داریم یا نه؟ اما امروز چرا؟ آیا امروز هم این نیاز احساس می شود؟ پاسخ این است که ما همیشه نیاز به جنبش دانشجویی و نیاز به نقد و انتقاد داریم. اهمیت جنبش دانشجویی اینجا روشن می شود که دانشجو و دانشگاه از جاهایی است که به موقع آژیر خطر را به صدا در می آورد. نقد قدرت همیشه لازم است، حکومت ها همیشه نیازمند نقد هستند، اگر نقد نشوند فاسد می شوند. وظیفه پارلمان و مجلس هم همین است، وقتی قدرت در دولت متمرکز می شود، حتما یک قوه ناظری باید وجود داشته باشد تا منجر به استبداد نشود. یکی از وظایف جنبش دانشجویی نقد است. باید بدانیم که نقد آدابی دارد. اول انصاف، دوم تسلط بر موضوع، سوم خیرخواهی. نقد حد وسطی میان تملق و تخریب است. دانشجو و دانشگاه می تواند نقش مصلح را داشته باشد، اما شرط اولش این است که صالح باشد. به تعبیر شهید مطهری یک روح پاک می تواند مجاهد باشد. دانشجو باید همیشه رصد کننده فضای اجتماعی باشد و آگاهی داشته باشد. بدانند چه عواملی دارد جامعه را هدایت می کند و باید توجه داشته باشد. هیچ تضمینی وجود ندارد که انقلاب ما از مسیر خودش خارج نشود. یعنی اینطور نیست که یک عنایت خاصی وجود دارد  و هرگونه که عمل کنیم انقلاب باقی خواهد بود. بالاخره انقلاب ما از انقلاب صدر اسلام که بالاتر نیست، دیدیم که آن انقلاب بعد از ۵۰ سال به کجا رسید.  فرزند پیامبر را کشتند و افتخار می کردند که ما کار درستی کردیم، انقلاب  به مرور از مسیر خودش خارج شد. اینطور نیست که ما فکر کنیم هر طور که رفتار کنیم این انقلاب پایدار خواهد. در قرآن عوامل فنای امت ها گفته شده، ۴ عامل دارد: ۱ـ ظلم وقتی ظلم بر عدالت غلبه پیدا کند، حکومت منقرض می شود، پیامبر اسلام فرمودند حکومت با کفر باقی می ماند ولی با ظلم نه، ۲ـ فساد اخلاقی افراد جامعه، ۳ـ تفرقه و ۴ـ ترک امر به معروف و نهی از منکر. اینها باعث انقراض یک جامعه می شود.

پس از پایان سخنرانی علی مطهری نوبت به جلسه پرسش و پاسخ رسید، با توجه به شرایط  به نظر می رسید سوالات مهندسی شده است. بیشتر پرسش ها نه ارتباطی با کرمان داشت و نه در حوزه وظایف نایب رئیس مجلس بود. دانشجویانی هم که داخل سالن بودند به نوع انتخاب سوالات اعتراض داشتند. مثلا پرسشی راجع به قاچاق کالا و ارز مطرح شد که مطهری به طنز پاسخ داد این سوال در حوزه وظایف من نیست می توانید از مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بپرسید و یا خود قاچاقچی ها.

دانشگاه پشت ما را خالی کرد

بعد از پایان جلسه یکی از دانشجویان که داخل سالن بود به خبرنگار« کرمان نو» گفت که نیم ساعت قبل از برنامه مجری برنامه عوض شد. در حین برنامه هم یکی از اعضای تشکل برگزار کننده تهدید شد که اگر اتفاقی بیفتد با شما برخورد خواهیم کرد. از روز قبل فشارهای زیادی روی تشکل بود، دانشگاه به شدت عقب نشینی کرد و از ما حمایت نکردند.  در لحظات آخر پشت ما را خالی کردند، استاندار محترم با ما همکاری و حمایت کرد، اما دانشگاه ما را تنها گذاشت.

صحبت های امام جمعه موقت و ائمه جمعه بی تاثیر بود

دبیر تشکل تدبیر و امید دانشگاه باهنر در مصاحبه با خبرنگار «کرمان نو» گفت که

امیر نوبهاری دبیر تشکل تدبیر و امید دانشگاه باهنر
امیر نوبهاری دبیر تشکل تدبیر و امید دانشگاه باهنر

تشکل برگزار کننده تلاش کرد این برنامه به خوبی برگزار شود و موفق هم بودند. افرادی که در دانشگاه حضور دارند عامل هستند، تصمیمات جای دیگری گرفته می شود. حراست دانشگاه تا الان جناحی برخورد نکرده است، شاید مجری که برنامه را برگزار می کند، جناحی برخورد می کند. در این مراسم یک بی تدبیری بود اما ما می توانیم  این بی تدبیری را با تدبیرهایی که قبلا بوده و بعدا هم انشالا خواهد بود چشم پوشی کنیم.

امیرنوبهاری در پاسخ به سوال خبرنگار «کرمان نو» در مورد تاثیرپذیری جو مراسم سخنرانی دکتر مطهری از صحبت های هفته گذشته امام جمعه موقت و ائمه جمعه استان گفت که قاعدتا اگر صحبت های حجت الاسلام عرب پور و ائمه جمعه تاثیرگذار بود، این مراسم برگزار نمی شد. ایشان یک تفکر و صلاح دیدی را داشته اند و این مسئله را مطرح کردند. این مسئله هم هست که وزارت کشور اعلام کرد که امنیت تمام مراسم های دارای مجوز و قانونی را برقرار خواهیم کرد. این مراسم هم که مجوزش خیلی پیش از این گرفته شده بود و اگر برگزار نمی شد خلاف قانون بود. به نظر بنده صحبت های آنها تاثیری نداشته است.

مسئولان دانشگاه باید پاسخگو باشند

شب گذشته علی مطهری با بدرقه استاندار و اعضای تشکل مجمع اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان به تهران بازگشت و در کانال تلگرامی رسمی خود از مسئولان و دانشجویان کرمان تشکر کرد که متن این پیام را در ادامه می آوریم.

«صبح روز دوشنبه ۱۵ آذر برای سخنرانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان که از یک ماه پیش دعوت شده بودم به کرمان رفتم. این سفر در شرایطی انجام شد که برخی افراد و گروه‌ها در استان کرمان در صدد لغو این سخنرانی بوده و تهدیداتی کرده بودند. طبق برنامه ابتدا به دیدار آیت الله جعفری امام جمعه کرمان که مرد روشن بین و آزاده‌ای است رفتم. سپس بر سر مقبره هشت شهید گمنام حاضر شده و فاتحه‌ای قرائت کردم. از آنجا به استانداری رفتم و در جلسه استاندار و معاونانش شرکت کردم. آقای رزم حسینی استاندار کرمان گزارشی از وضعیت استان و فعالیت‌های خود ارائه کرد. فعال کردن بخش خصوصی مهمترین بخش گزارش او بود و قرائن نشان می‌داد که موفق بوده است.

ساعت سیزده و سی دقیقه سخنرانی من در دانشگاه آغاز شد. دانشجویان بسیار پرشور، با نشاط و پر تعداد بودند و از هر دو گرایش سیاسی حضور داشتند. سرماخوردگی و تراکم کارها کمی مرا ناتوان کرده بود و دوست داشتم با نشاط بیشتری در جلسه شرکت می‌کردم. مقداری درباره ۱۶ آذر و رسالت دانشجو و نقاط قوت و ضعف قشر دانشجو صحبت کردم، آنگاه درباره عوامل فنای امتها از نظر قرآن مطالبی را به عرض رساندم.

یک نقص در برنامه پرسش و پاسخ بود و آن این که حراست دانشگاه اجازه نداده بود مجری دانشجو این بخش از برنامه را اجرا کند و خودشان مجری آورده بودند. او هم سئوالات بی‌ربط مطرح می کرد مانند مسئله ریزگردها و آلودگی هوا یا مسئله قاچاق کالا و ارزو سئوالات دانشجویان غیر از یکی دوتا مطرح نشد که باعث دلگیری آنها شد، ضمن این که متوجه مصنوعی و غیر طبیعی بودن این بخش از جلسه شدند. نقص دیگر این بود که  حراست دانشگاه به خبرنگاران اجازه ورود به سالن جلسه نداده بود و در واقع مانند جلسه غیر علنی مجلس برگزار شد. در این دو مورد مسئولان دانشگاه باید پاسخگو باشند. بعد از جلسه دانشگاه در مجلس ترحیم مادر جناب آقای دکتر زاهدی نماینده محترم کرمان و راور شرکت کردم.

از امام جمعه محترم کرمان، استاندار محترم و مدیرکل محترم اطلاعات استان و نیروی انتظامی و دادستان محترم کرمان که هماهنگی و اراده استوار برای برگزاری این جلسه و صیانت از آزادی بیان داشتند سپاس ویژه دارم و این می‌تواند نمونه و الگو برای همه استانها باشد. همین طور از دانشجویان عزیز دانشگاه شهید باهنر کرمان که رشد اجتماعی و سیاسی خود را نشان دادند تشکر می‌کنم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=7437
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.