بم کمترین رشد جمعیتی را نسبت به میانگین استانی در شرق دارد

کرمان‌نو- مدیرکل ثبت احوال استان کرمان در مقایسه درصد تغییرات جمعیتی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ گفت: میانگین رشد جمعیتی در استان کرمان نه دهم است که در این خصوص شهرستان‌های نرماشیر و ریگان بیشترین و شهرستان بم کمترین رشد جمعیتی را نسبت به سال قبل دارد.

به گزارش روز دوشنبه کرمان‌نو، محمد قاسمی در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان های شرقی استان کرمان درباره افرادی که تابعیت ایرانی دارند اما هنوز فاقد شناسنامه هستند افزود: به زودی سایتی اعلام می شود و این افراد می توانند مدارک و مستندات مورد نیاز را در سایت بارگذاری کنند و سپس بعد از بررسی سازمان ثبت احوال به شورای تامین ارسال می شود که در صورت مصوب شدن سند هویتی به این افراد تعلق میگیرد.

او افزود: هرگونه تصمیم گیری بر پایه آمار و اطلاعات است و شورای هماهنگی ثبت احوال تشکیل شده تا اتفاقات و آسیب شناسی صورت بگیرد و برنامه تدوین و برای اجرا ابلاغ شود.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان بیان کرد: یکی از مشکلات ما این است که آمار و اطلاعات دقیق داریم اما طبق قانون در حوزه اداری و ثبت اداری هر شخصی می تواند وقایع حیاتی خود را در هر شهرستانی ثبت کند.

او می گوید بیشتر افراد می خواهند از یکسری مزایا مانند بحث بومی بودن استفاده کنند به همین دلیل محل تولد با ثبت سند متفاوت است که از معضلاتی است که فرمانداران باید ورود کنند.

قاسمی افزود: با توجه به اینکه بحث بیمارستان گسترده است و نیاز به زیرساخت های زیادی دارد اما بحث زایشگاه را می توانند جدا کنند و زایمان ها در شهرستان‌های مختلف صورت بگیرد و محل تولدها هم در همان شهرستان ها ثبت شود.

او ادامه‌داد: یکی از ضعف های ما در آمار و اطلاعات نداشتن بعد پنجم جمعیت است به طوری که آمار ولادت، وفات، ازدواج و طلاق را داریم اما در بحث مهاجرت به عنوان بعد پنجم که بسیار مهم است اطلاعات نداریم

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان تصریح کرد: متاسفانه مهاجرت‌ها ثبت نمیشود و اگر ما محل سکونت هر ایرانی را بدانیم تمام آمارها براساس محل سکونت شخص ثبت می شود.

او می گوید با تدبیر سازمان ثبت احوال در قانون بودجه کشور نیز ثبت شد که تغییر نشانی افراد توسط مردم در سامانه ثبت احوال به ثبت برسد و مردم ۲۰ روز فرصت دارند بعد از تغییر محل سکونت در سایت سازمان ثبت احوال تغییر نشانی را اعلام کنند.

قاسمی عنوان کرد: ثبت تغییر نشانی افراد جدی گرفته شود و مقرر شده تا از کاربرگ اداری محل درج نشانی حذف شود زیرا باید از پایگاه های ثبت احوال نشانی را دریافت کنید تا بدین طریق ضعف اختلاف آماری حل شود.

به گفته او دقیق ترین آمارها در دنیا آمارهای ثبتی هستند اما مردم می توانند در جای دیگر ثبت کنند بطور مثال ولادت های ماهان یک سوم در شهر ماهان ثبت میشود و مابقی در شهر کرمان ثبت می شود

او اضافه کرد: اگر ولادت ها و فوتی هر شهرستان در شهرستان دیگر ثبت شود در تمام بحث های برنامه ریزی و تسهیلاتی که به شهرها داده شهرستان ها متضرر می‌شوند.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان درخصوص راه اندازی ادارات و یا نمایندگی ها بیان کرد: در صورت وجود زیرساخت آمادگی کامل برای راه اندازی ادارات داریم اما در بحث دهبکری و نمایندگی ها چون دفاتر پیشخوان راه اندازی شده این دفاتر کار نمایندگی را انجام می‌دهد.

او با اشاره به راه اندازی اداره ثبت احوال در گنبکی گفت: پیگیری و مکاتبات لازم صورت گرفته است و به محض اینکه چارت سازمانی آن از امور استخدامی کشور ارسال شود حتما اداره ثبت احوال در شهرستان گنبکی راه اندازی می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105677
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.