بی آبی امان عشایر جنوب را بریده است

مدیر کل امور عشایر استان کرمان گفت: کمبود آب تقریبا برای عشایر سراسر جنوب وجود دارد، چندین پروژه برای تامین آب در حال اجرا است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

عشایر که باشی زندگی در شرایط سخت را یاد خواهی گرفت، زندگی در شرایطی که بسیاری از اوقات با اتفاقات غیر قابل پیش بینی همراه می‌شود، باران هایی که سیل می شوند، باد های که خانه و چادر ها را از پایه جدا کرده و بیماری‌های که دام را اسیر می کنند و چندین نگرانی دیگر که تا وقتی عشایر نباشی درک نخواهی کرد.

در بین این نگرانی‌ها مشکلات تامین آب یکی از دغدغه‌های اصلی عشایر استان کرمان است ، دغدغه ای که عشایر جنوب از آن بی بهره نیستند.

چند روز پیش رییس اداره امور عشایری قلعه‌گنج از مشکلات تامین آب عشایر آن شهرستان گفته بود ،عشایری که در ریگ‌زارهای حاشیه جازموریان زندگی می‌کنند.

او گفت: برای تامین آب و رونق فعالیتشان ۲۰ موتور پمپ خورشیدی نیاز دارند.

حسین حیدری به حمایت‌های دولت از عشایر منطقه جازموریان اشاره کرد و افزود: سال گذشته برای تامین آب آشامیدنی عشایر و شترداران این منطقه یک موتور پمپ خورشیدی با اعتبار ۳۵ میلیون تومان خریداری و نصب کردیم. به گفته حیدری در این مناطق بیش از ۵۰ خانوار به صورت عشایری زندگی می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای تجهیز این ۲۰ حلقه چاهک ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و طی مذاکراتی که با مدیران بنیاد مستضعفان داشتیم مقرر شد با مساعدت این مجموعه، بخشی از هزینه خرید موتورپمپ‌ها تامین شود.

به گفته حیدری، یکی از اساسی‌ترین خواسته‌های شترداران منطقه، تامین آب آشامیدنی دام‌هایشان است. در قلعه‌گنج ۶ هزار نفر شتر وجود دارد.

حضور عشایر قلعه گنج در جاز به دلیل علوفه

شهسواری فرماندار قلعه‌گنج در مورد مشکلات بی آبی عشایر قلعه گنج به کرمان نو گفت: ما در قلعه گنج عشایر کوچ رو که از منطقه ای به منطقه دیگر به صورت قشلاق به ییلاق در حرکت باشند، نداریم اما تعدادی از اهالی قلعه گنج که در روستاهای شهرستان ساکن هستند در زمان‌هایی که بارندگی زیاد باشد این خانوار ها که اکثرا شتر دار هستند به سمت جازموریان رفته و در جاز به صورت موقت ساکن می شوند.

شهسواری تاکید کرد: عشایری که در قلعه گنج هستند معمولا در روستا ها خانه دارند اما به صورت موقت جابه جا می شوند. که آن هم به دلیل وجود علوفه ای است که در جازموریان وجود دارد.

فرماندار قلعه گنج گفت: سال‌های قبل 3 نقطه برای این عشایر در جازموریان مشخص شد تا برای آن ها آب تامین شود. وی تاکید کرد: به دلیل اینکه وسعت جازموریان و تعداد دامی که وارد منطقه می شوند زیاد است، نیاز دارد که چند نقطه برای اسکان اضافه شود.

وی ادامه داد: هم چنین فاصله جازموریان تا روستا ها هم زیاد است و تامین نیازها سخت تر هم می شود. در بازدیدی که از منطقه داشتیم این موضوع مطرح شد. تا فرمانداری برای تامین آب به چند نقطه دیگر هم کمک کند، البته در آن قسمتی از جازموریان که جزو شهرستان قلعه گنج است، ما تا جایی که در توان فرمانداری باشد برای این موضوع کمک خواهیم کرد.

شهسواری می گوید: این عشایر در زمانی که در منطقه هستند جابه جا نمی شوند حتی در جریان سیل هم ما با این گروه عشایر به مشکل برخوردیم چون حاضر نمی شوند جازموریان را ترک کنند و بعد از اینکه موضوع کرونا پیش آمد و مدارس هم تعطیل شد کامل داخل کپرهایشان در جازموریان مستقر شدند.

تامین اعتبارات برای رفع مشکلات بی آبی

شاهرخی مدیر کل امور عشایر جنوب کرمان،در مورد مشکل تامین آب عشایر جنوب به کرمان نو گفت: در بحث تامین آب عشایر ما چندین پروژه را دنبال می‌کنیم، یکی اجرای شبکه‌ی لوله کشی آب آشامیدنی که اعتبارش از محل صندوق ذخیره ارزی تامین می شود و در سال گذشته هم 9 میلیارد تومان اختصاص یافت. یک نوع دیگر تامین آب، به صورت آبرسانی سیار است که توسط چندین دستگاه تانکر مستمرا انجام می شود و برای عشایری که به صورت پراکنده هستند، فرستاده می شود.

شاهرخی گفت: در بعضی از مناطق عشایرنشین فاصله مکان اسکان عشایر تا لوله‌کشی کم‌تر از دو کيلومتر است که از لوله های سایز پایین استفاده می کنیم البته در مکان هایی که سطح آب چاه ها بالا است از پمپ های خورشیدی هم استفاده می شود.

کمبود آب مشکل عشایر سراسر جنوب

مدیر کل امور عشایر استان گفت: کمبود آب تقریبا برای عشایر سراسر جنوب وجود دارد، چندین پروژه برای تامین آب در حال اجرا است .

شاهرخی یادآور شد: سخت ترین روش برای تامین آب عشایر آب سیار است زیرا هم هزینه بر است و هم به دلیل اینکه برخی از عشایر در مسیر های صعب العبور حضور دارند، آبرسانی سخت است و از طرفی معمولا عشایر به صورت پراکنده هستند، حداکثر خانواری که در جنوب نزدیک هم هستند 5 خانوار یا 4 خانوارند.

مدیر کل امور عشایر جنوب استان در مورد وضعیت عشایر بعد از شیوع کرونا گفت: خوشبختانه عشایر در بحث کرونا کمترین آلودگی را داشتند، فقط 23 نفر از عشایر کهنوج به کرونا مبتلا شدند که آن هم به این دلیل بود که با مناطق شهری ارتباط زیادی داشتند.

12 هزار خانوار عشایری در جنوب استان

شاهرخی در مورد اینکه اعتبارات مورد نیاز برای خدمت‌رسانی به عشایر از چه محلی تامین می شود گفت: با توجه به مصوبه هیات دولت برای ساماندهی عشایر، همه دستگاه‌های اجرایی موظف اند بخشی از بودجه خود را در حوزه عشایری هزینه کنند تا سطح کیفیت زندگی عشایر بالا رود.

شاهرخی تاکید کرد : به همین منظور جلسات شورای عشایری را که در سطح شهرستان به ریاست فرماندار شهرستان ها برگزار می شود که در آن جلسه مشکلات عشایر مطرح می شود و هر دستگاهی با توجه به ماموریتش می تواند پروژه‌ای را تعریف کند اعتبارات این طرح‌ها از محل ارزش افزوده ای که در اختیار فرماندارها است، تامین می شود. به گفته شاهرخی مدیر کل امور عشایر استان، در جنوب استان حدود ۱۲ هزار خانوار با جمعیت ۵۶ هزار نفری زندگی می کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52002
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.