رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان هشدار داد


تب برفکی بیخ گوش دام ها در کرمان

زین الدینی گفت: نقل و انتقال هر نوع دام اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر در داخل یا خارج از استان بدون مجوز حمل بسیار خطرناک و ممنوع است.

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی واگیر دامی است که با توجه به میزان بالا می‌تواند باعث ضرر و زیان اقتصادی شود، افزود: این بیماری یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت، تولید دام و فرآورده‌های خام دامی است.

او با اشاره به اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از شیوع بیماری داشته باشد اظهار کرد: با توجه به احتمال وقوع بیماری تب برفکی انجام واکسیناسیون، ضدعفونی کردن بستر و جایگاه نگهداری دام، جلوگیری از قاچاق دام و لزوم رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در واحد‌های دامداری، از اصلی‌ترین موارد در راستای پیشگیری و جلوگیری از گسترش این بیماری است.

زین الدینی افزود: نقل و انتقال هر نوع دام اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر در داخل یا خارج از استان بدون مجوز حمل بسیار خطرناک و ممنوع است و دامداران بایستی از هر گونه حمل و نقل غیر مجاز دام و رفت و آمد‌های غیرضروری افراد در واحد دامپروری به ویژه افرادی که به هر نحو، با دام و فراورده‌های دامی در تماس هستند، خودداری کنند و نسبت به فعال کردن حوضچه ضدعفونی درب دامداری و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه در مورد افراد و وسایط نقلیه هنگام تردد به دامداری اقدام کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان بیان کرد: دامداران بایستی دام مورد نیاز را از مناطق پاک و عاری از بیماری و با اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه از شبکه دامپزشکی مبدأ تهیه نمایند و دام‌های جدید را به مدت دو هفته جداگانه نگهداری کنند و پس از اطمینان از سلامت دام، آن را به دامداری انتقال دهند.

او افزود: در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری و با علائمی از جمله لنگش، زخم‌های دهانی، کاهش مصرف آب و خوراک ضمن جداسازی دام‌های بیمار از بقیه نسبت به گزارش به شبکه دامپزشکی اقدام کنند تا جهت رسیدگی و اقدامات بعدی توسط کارشناسان دامپزشکی اقدامات لازم انجام شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112244
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.