تب و تاب شیوع تب کریمه کنگو در استان کرمان

خرداد ماه سال 96 بود که سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت بیماری تب کریمه کنگو را نسبت به سال قبل ،کاهش این بیماری دانست، اما امسال مرگ یک زن 46 ساله بافتی خبر از شیوع این بیماری زودتر از همیشه را داده. ایرج حریر چی اعلام کرده بود که از سال 77 با ظهور اولین مورد تب کریمه کنگو در کشور در زمینه درمان آن تجربه داریم و به خوبی آن را رصد می‌کنیم. آنطور که ایسنا نوشته، وی گفته : «هر سال موارد ابتلا به این بیماری حدود چند 10 نفر است، تمام اطلاعات مورد نیاز در این زمینه وجود دارد و وزارت بهداشت به صورت رایگان بیماران را درمان می‌کند»

محمد مهدی گویا ، رییس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم در خرداد ماه سال قبل در این خصوص گفته بود این بیماری با وجود درمان دارویی در دسترس و موجود در کشور و همچنین تجویز رایگان برای بیماران، علی رغم درمان تا ۳۰ درصد موارد ممکن است باعث مرگ بیمار شود؛ این طبیعت بیماری است.

روزنامه پیام ما هم در همان سال به نقل از مدیر کل دامپزشکی کرمان نوشت که  کرمان به استان‌های مرزی نزدیک است ودر معرض خطر شیوع تب کنگو است به گفته این مقام مسئول دام قاچاق اصلی‌ترین عامل شیوع این بیماری است.

چند روز پیش رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تعداد کانون‌های بیماری‌های استراتژیک در سال گذشته در کشور روند نزولی داشته ،خواستار ایجاد یگان حفاظتی یا پلیس قرنطینه شده، رفیعی پور به ایسنا گفته در حوزه کنترل بیماری تب کریمه کنگو نیز سال گذشته بیش از ۵۷ میلیون متر مکعب از کشتارگاه های کشور سمپاشی شد ضمن اینکه بدن بیش از ۱۳ میلیون راس دام نیز مورد سمپاشی قرار گرفت.

حسین رشیدی، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در خصوص نگرانی از شیوع تب کنگو با توجه به فوت یکی از هم استانی ها در شهرستان بافت به ما می گوید که منشأ و ناقل تب کریمه کنگو کنه هایی هستند که متاسفانه نه تنها در استان کرمان بلکه در کل کشور و حتی کشورهای همسایه مثل پاکستان، ترکیه، عراق و … این بیماری وجود دارد.

وی افزود: فعالیت کنه ها با شروع فصل گرما شدت بیشتری پیدا می کند و در واقع آلودگی از طریق چسبیدن این کنه ها به بدن دام و نیش آن ها منتقل می شود. با این حال این بیماری در دام علائمی ندارد و یک دوره گذر و 7 روزه را سپری می کند که اگر در همین بازه زمانی کشتار دام صورت گیرد، باید در کشتارگاه ها به شدت مراقبت انجام شود و گوشت بلافاصله در دمای زیر صفر نگهداری شود تا اثر آلودگی از بین برود.

رشیدی در خصوص شکل انتقال تب کریمه کنگو به انسان گفت: کنه ها اگر انسان را نیش بزنند باعث انتقال آلودگی خواهند شد؛ مردم به خصوص در روستا با شروع فصل گرما فاصله خود را با دام ها و محل نگهداری آن ها حفظ کنند و توجه زیادی نسبت به عدم قرارگیری در معرض نیش کنه ها داشته باشند. در صورت مشاهده مورد، سریعا دامپزشکی را در جریان قرار دهند تا ما در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهیم. در حقیقت دامپزشکی بر اساس اعلام وزارت بهداشت، اقدام به سمپاشی مناطق آلوده می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان با تاکید بر اینکه خانواده ها در فصل گرما مراقبت بیشتری داشته باشند و با مشاهده کوچکترین علائم به مراکز بهداشت مراجعه کنند، اظهار داشت: متاسفانه روز چهارشنبه یک خانم بر اثر این بیماری فوت کرد اما اگر به موقع برای مهار بیماری مراجعه می کردند، این اتفاق رخ نمی داد و درمان صورت می گرفت.

وی با اعلام هشدارهای بیشتر در رابطه با پیشگیری از انتقال این بیماری گفت: علاوه بر انجام مراقبت های ویژه، توصیه ما به مردم این است که در صورت مشاهده مورد مشکوک، محل نگهداری دام ها را با استفاده از سمومی که دامپزشکی در اختیارشان قرار می دهد ضد عفونی کنند.

رشیدی در پاسخ به اینکه آیا نگرانی بابت شیوع بیماری در جنوب استان بیشتر است یا خیر، گفت: تب کریمه کنگو فقط معطوف به جنوب یا نقطه خاصی نیست و از سال 1970 در ایران تشخیص داده شد. کنه ها با مهاجرت پرندگان هم به مناطق منتقل می شوند اما در مناطقی که خشکسالی وجود دارد، این بیماری شیوع بیشتری پیدا می کند.

وی با تاکید بر جلوگیری از ورود دام قاچاق به کشور، اظهار کرد: قاچاق دام یکی از مخاطرات جدی در زمینه انتقال کنه ها و در نتیجه تب کریمه کنگو است و مرزبانی باید در این رابطه برخورد کند. ضمن اینکه از خرید و فروش دام های مشکوک هم باید جلوگیری شود. دامپزشکی و نیروی انتظامی در صورت مواجهه با تخلفات برخورد لازم را انجام خواهند داد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم به دنبال مرگ زن بافتی گفته است  علائم این بیماری شامل تب، سردرد و درد گردن، درد در ناحیه پشت، خونریزی نقطه ای زیر پوست و خونریزی از لثه، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری است.

شفیعی به مهر در خصوص علایم این بیماری در دام گفته این بیماری در دام علائم و نشانه های خاصی ندارد و کنه های سخت با گزش و خونخواری از دام آلوده به بیماری به این ویروس آلوده می شوند و می توانند این ویروس را از طریق تخم خود به نسل بعدی کنه ها نیز انتقال دهند.

شفیعی از دامداران و روستائیان خواست تا با بررسی دام های خود واجرای عملیات کنه کشی و سم پاشی محل نگهداری دام و آغل ها با  نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی در خصوص کاهش انتقال بیماری در دام ها اقدام کنند و از خرید دام از افراد ناشناس یا دام های قاچاق خودداری کنند. وی به دامداران توصیه کرده: از جدا کردن کنه از بدن دام و له کردن کنه با دست بشدت پرهیز کنند.وی از مردم خواست: از ذبح و کشتار دام در منزل و سطح معابر خودداری کنند و قصابان نیز هنگام ذبح دام نکات بهداشتی را رعایت و  از وسایل فردی شامل عینک، ماسک، دستکش و پیش بند استفاده کنند و آموزش های پرسنل بهداشتی و کارشناسان دامپزشکی را جدی بگیرند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17452
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.