تخریب «خانه شهر» کرمان قطعی است

دلیل برگزاری این نشست، آغاز عملیات تخریب خانه شهر بود. تخریب برای ساخت ورودی ساختمان جدید استانداری. کلنگ ساخت ساختمان جدید استانداری در سال 88، زمانی که سیف الهی شهردار کرمان بود، بر زمین خورد و حالا آماده بهره‌برداری است. ورودی این ساختمان از محل خانه شهر می‌گذرد. در سال‌های اخیر، به دلیل اعتراضات زیاد به تخریب خانه شهر، این اتفاق نیفتاده اما از روز یکشنبه با از جای درآوردن صندلی‌های سالن خانه شهر، تخریب این خانه خاطره ساز رسماً کلید خورد و با اوج‌گیری انتقادات، استاندار کرمان برای «پاسخ به دل مشغولی‌های مردم» از ابوالقاسم سیف الهی، معاون عمرانی استاندار، محمود وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی کرمان و علی بابایی، شهردار خواست که نشستی خبری برگزار کنند.

در این نشست اما دل‌مشغولی‌ها بیشتر شد. چرا که مشخص شد تخریب خانه شهر کاملاً قطعی است و عملاً تلاشی برای ثبت ملی این اثر صورت نگرفته. اگرچه مدیرکل میراث فرهنگی کرمان می‌گوید «این اداره کل اختیار ثبت یک اثر را ندارد» و از تلاش برای ثبت بخش‌های دارای ارزش معماری خانه شهر خبر داد، اما بر اساس قانون ثبت آثار ملی، یک اثر می‌تواند بدون توجه به زمان پیدایش، در صورت داشتن شان ملی، ثبت شود.

همانند اتفاقی که سه سال پیش، برای خانه احمد شاملو رخ داد و به دلیل داشتن «شأن ملی» ثبت ملی شد. میراث فرهنگی کرمان اما می‌گوید تنها به دنبال ثبت بخش‌هایی از خانه شهر است که «ارزش معماری» دارند. این ثبت عملاً به معنای تخریب سالن آمفی‌تئاتر خانه شهر کرمان و زیر خاک رفتن هویت آن است.. در نشست روز گذشته هم وفایی به این سؤال ما که «چرا به دنبال ثبت ملی این اثر به دلیل داشتن شان ملی نیستید» پاسخی نداد.

تأکید بر تخریب

سیف الهی هم با گفتن اینکه «خیلی از کارها بر اساس مستندات و برنامه‌هایی که قبلاً شکل‌گرفته ادامه پیدا می‌کند. راه برگشتی هم نیست» نشان داد که عزم استانداری برای تخریب خانه شهر، جزم است. او تأکید کرد که «اسناد بالادستی الزام‌آور است و ساختمان جدید استانداری به‌عنوان بخشی از میدان شورا، در طرح تفصیلی کرمان آمده و باید اجرا شود.»

توضیح بابایی

بابایی، شهردار کرمان هم در این نشست گفت که «شهرداری از همان ابتدا با تخریب کامل خانه شهر مخالف بوده و در آخرین جلسه با درخواست شهرداری، قرار شده قسمت‌های ارزشمند از نظر معماری، باقی بمانند و دو دهنه از سالن خانه شهر، به دلیل تداخل با ورودی ساختمان جدید استانداری، تخریب شوند.»

درخواست منتخبان شورای پنجم

محمد فرشاد، از منتخبان شورای پنجم در رابطه با موضوع تخریب خانه شهر، با اعلام اینکه تا آغاز به کار شورای پنجم، تخریب به تعویق بیفتد، پیشنهاد کرد که کارگروهی متشکل از افراد صاحب‌نظر تشکیل و یک تصمیم منطقی، جامع، قانونی و بهینه اتخاذ شود و در اولین هفته شروع رسمی کار شورای جدید آن را مصوب و به اطلاع مردم برسانیم. رامین ارجمند، از دیگر منتخبان شورای پنجم هم از پیشنهاد فرشاد حمایت کرد. این در حالی است که کامیاب، از دیگر منتخبان شورای پنجم، سه سال پیش که معاون عمرانی استاندار بود، در دو نامه به مؤیدی، رییس وقت شورای چهارم، پیگیر تخریب خانه شهر شده بود. علی بهرامی، دیگر منتخب شورای شهر پنجم هم گفت در مورد تخریب خانه شهر مسوولین کوتاهی کرده اند، شورای جدید هم خوش بینانه تا اواخر مرداد متصدی امور خواهد شد. مردم،نخبگان، کارشناسان و …. آتش به اختیار عمل کنند، نگذارند خانه شهرمان ویران شود.

جای خالی نمایندگان شورا

میزبان این نشست، معاونت عمرانی استانداری بود و این معاونت اقدام به دعوت از بابایی و وفایی کرده بود. نکته جالب اما دعوت نکردن از نمایندگان شورای شهر بود. آن هم درحالی‌که این شورا در نشست یکشنبه‌شب، مخالفت خود با تخریب خانه شهر را اعلام کرده بود. دلیل حضور نداشتن نمایندگان شورا را از سیف الهی پرسیدیم و او گفت که «ما وظیفه نداریم از شورا کسی را دعوت کنیم چرا که به‌عنوان نمایندگان دولت در این نشست شرکت کردیم.»

او در پاسخ به اینکه اگر فقط قرار بود نمایندگان دولت در این نشست شرکت کنند، چرا شهردار را دعوت کردید، مگر شهرداری نهادی غیردولتی نیست، گفت که «حکم شهردار را وزیر کشور می‌دهد.» معاون عمرانی استاندار همچنین هرکجا که توانست، پای استاندار را وسط کشید. وقتی از او پرسیدیم «آیا دعوت نکردن نمایندگان شورا نشان‌دهنده عدم تعامل و توجه نکردن به نظر اعضای شورای چهارم نیست» گفت که «این حرف‌ها جفا به استاندار است. آقای رزم حسینی همیشه از حضور خبرنگاران استقبال کرده‌اند!»

میراثی از گذشته

اگرچه رزم حسینی در ماه های اخیر به دلیل تخریب احتمالی خانه شهر با انتقادات فراوانی روبرو شده اما نباید از یاد برد که طرح ساختمان جدید استانداری و تخریب خانه شهر در زمان استانداری او تصویب نشده و او میراث دار طرح گذشتگان است. زمانی که رئوفی نژاد استاندار بود و سیف الهی شهردار. رزم حسینی اما حالا نه می تواند از ساختمان جدید استانداری که با کلی هزینه ساخته شده، بگذرد و نه می خواهد خانه شهر به طور کامل تخریب شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11476
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.