تسهیلات دولتی جوابگوی مکانیزاسیون باغات خرمای شرق کرمان نیست

کرمان‌نو- رییس اتاق بازرگانی شرق استان کرمان گفت: اجرای سیستم مکانیزاسیون در باغ‌ها از راهکارهای ما برای افزایش بهره‌وری محصول است اما تسهیلاتی که دولت با نرخ۱۵ درصد و بازگشت پنج ساله به کشاورز می‌دهد جوابگوی بخش کشاورزی نیست.

به گزارش خبرنگار کرمان‌نو، محمدحسین اکبری روز پنج شنبه در جلسه شورای اداری، نخبگان،فعالان ورزشی و فرهنگی شهرستان بم افزود: حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا یک درخت خرما اقتصادی شود و به دلیل بازپرداخت کوتاه مدت و گران بودن وسایل مکانیزاسیون نتوانستیم این سیستم را در بخش کشاورزی به مرحله اجرا درآوریم .

او ادامه‌داد: شهرستان بم با بیش از ۴۰ هزار هکتار اراضی سطح زیر کشت خرما، ۲۰۰ هزار تن محصول خرمای مضافتی برداشت می کند و حدود ۵۰ هزار خانوار مالکیت این نخلستان ها را برعهده دارند.

سال گذشته خرمای بم ۶ میلیارد خلق ثروت داشته است

نایب رییس انجمن خرمای ایران خاطر نشان کرد: سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان فقط خرما در بم خلق ثروت داشته وپیش بینی می‌شود اگر امسال خشکیدگی در خرما نداشته باشیم یکصد هزار میلیارد تومان خلق ثروت داشته باشیم.

به گفته او بخش کشاورزی هم برای مردم بم اهمیت آن کمتر از بخش صنعت نیست

اکبری ادامه‌داد: میانگین تولید هر هکتار در کشور ۶ تن است اما در شهرستان بم باغدار نمونه ما ۳۳ تن هم برداشت داشته است .

رییس اتاق بازرگانی شرق استان کرمان عنوان‌کرد: خرمای شرق استان کرمان تاکنون به ۷۰ کشور جهان صادر شده است و با بازارسازی و بازاریابی می توانیم خرمای خودمان را به کل جهان هم بشناسانیم و صادر کنیم

او می گوید اگر بتوانیم با صادرات خرما پنج درصد بازار چین را بگیریم ، بازاری معادل بازار کشور خودمان در چین ساخته ایم.

اکبری اظهارداشت: در حوزه گردشگری ارگ ما شهرت جهانی دارد زیرا درمجموعه استان کرمان هفت اثر ثبت شده داریم که چهار اثر آن در مجموعه شهرستان بم واقع شده است.

نایب رییس انجمن خرمای ایران با اشاره به اینکه اداره جهاد کشاورزی بم نیازمند ارتقا به اداره کل را دارد تاکیدکرد: با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های شهرستان بم اگر شخصی که در ریگان زندگی می کند باید ۳۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند تا برای یک امضای جواز تاسیس به کرمان برود .

به گفته وی در صورت ارتقای اداره جهاد کشاورزی بم به ادارت کل با مسافت ۱۰۰ کیلومتر شخص از ریگان می تواند تمام کارهای خود را انجام دهد .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=91688
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.