با اکثریت رأی شورای شهر کرمان صورت گرفت


تصویب افزایش ۴۳ درصدی نرخ سرویس مدارس

در حالی اکثریت اعضای شورای شهر کرمان به پیشنهاد کارگروه ماده ۱۸ مبنی بر افزایش ۴۳درصدی کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی آینده (۱۴۰۲-۱۴۰۳) رأی مثبت دادند که برخی از اعضا نسبت به واقعی نبودن این نرخ و انجام شدن آن از سوی شرکت‌های حمل و نقل همچنان ابهام دارند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، تعیین درصد افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس از موضوعات مطرح در صدمین نشست علنی شورای شهر کرمان بود، موضوعی که هر سال به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین دانش‌آموزان در این کلان‌شهر مطرح است.
طبق دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس مصوبه هیئت وزیران، نرخ خدمات مربوط به حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس هر سال توسط کارگروه موضوع ماده ۱۸ آیین‌نامه پیشنهاد و پس از تصویب شورای شهر برای اجرا از اول سال تحصیلی ابلاغ می‌شود.

بر اساس قانون ابلاغی وزارت کشور، کارگروه موضوع ماده ۱۸ آیین‌نامه در سطح هر استان شامل یک نفر نماینده آموزش و پرورش، یک نفر نماینده شهرداری و حسب مورد بخشداری و یک نفر نماینده انجمن اولیا و مربیان، دعوت از نماینده مدیران مدارس، راهور ناجا و استانداری حسب مورد بدون حق رأی است و دبیر این کارگروه هم نماینده آموزش و پرورش و دبیرخانه در ادارات آموزش و پرورش مستقر خواهد بود.

در این نشست شورا هم نامه رئیس کارگروه ماده ۱۸ که در تاریخ ششم خرداد ماه به شورا ارسال شده بود، خوانده شد، طبق این نامه، این کارگروه از شورا خواسته بود که به استناد ماده ۱۳ آیی نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزی و طبق مصوبه سی و چهارمین جلسه این کارگروه، نرخ جدید پیشنهاد شده مربوط به حمل و نقل از طرف کارگروه را بررسی و سپس پس از تأیید مجدد به این کارگروه مصوبه را ابلاغ کند.

 این موضوع ابتدا در کمیسیون عمران شورا مطرح و با افزایش ۴۳ درصد نرخ کرایه سرویس مدارس نسبت به نرخ سال ۱۴۰۱ موافقت شده بود، ضمناً در این کمیسیون اشاره شده بود که در خصوص هزینه‌های کارگروه ماده ۱۸ آیین نامه حمل و نقل دانش آموزی با حضور نماینده شورا در این کارگروه (فتح الله مویدی) تعیین تکلیف شود.
فتح الله مویدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان در همین ارتباط گفت: متأسفانه در قراردادی که اینها (کارگروه ماده ۱۸) با شرکت‌ها می‌بندند هشت درصدش را تأمین اجتماعی دریافت می‌کند و فقط ۱۸ درصد در مجموع به شرکت‌ها می‌رسد.

وی ادامه داد: اولیا واقعاً توان پرداخت این مبلغ را ندارند لذا همین افزایش ۴۳ درصدی به اضافه درصد دیگری که به آن اضافه خواهد شد، مبلغ کرایه سرویس مدارس را از ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰ تومان تغییر خواهد داد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان گفت: متأسفانه آموزش و پرورش می‌گوید، وزارتخانه گفته نرخ سرویس مدارس افزایش یابد اما وزارتخانه چرا از مردم حمایت نمی‌کند؟ انجمن اولیا و مربیان باید در کارگروه ماده ۱۸ شرکت کند.

وی گفت: ما در مورد افزایش قیمت کرایه سرویس مدارس به نفع رانندگان به دلیل افزایش قیمت‌ها حرفی نداریم اما مبالغ اضافه‌ای که در نرخ سرویس‌های مدارس وجود دارد باید حذف شود، چرا آقایان اصرار دارند این مبالغ را بگیرند؟

مویدی ادامه داد: قرار است به این ۴۳ درصد ۱۲ درصد دیگر نیز اضافه شود که در نهایت نرخ افزایش کرایه سرویس مدارس می‌شود ۵۵ درصد، اما اگر این درصد اضافه، کم شود همان نرخ ۴۳ درصد باقی می‌ماند.

محمد امینی زاده رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی به عنوان مخالف با این موضوع گفت: این مبالغی که اکنون پیشنهاد شده بعضاً مبالغی بوده که همین امسال هم از اولیای دانش‌آموزان دریافت می‌شده است.

وی ادامه داد: قراری سال گذشته با مسئولان آموزش و پرورش، رانندگان و انجمن اولیا و مربیان داشتیم این بود که سال آینده می‌خواهیم این مبلغ را واقعی کنیم و بعد بر اساس نرم‌افزاری که فاوا (مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات) فراهم کرده مردم بدانند بر اساس فاصله مبدأ تا مقصد و بر طبق فرمول هزینه چقدر می‌شود و کسی هم از آن تخطی نکند.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی گفت: نه می‌گویم ۵۵ درصد و نه ۴۳ درصد، ولی می‌گویم مبلغ نرخ سرویس‌های مدارس باید واقعی شود که در این راستا باید تعهدی از آموزش و پرورش، رانندگان و شرکت‌ها گرفته شود که به این مبلغی که تصویب می‌شود، پایبند باشند اما این مبلغی که اکنون پیشنهاد شده با ۴۳ درصد مبلغی است که قطعاً کسی به آن پایبند نخواهد بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته را به خاطر دارید که ما یک قیمتی را تعیین کردیم و بعد گفتیم که ببریم این قیمت را روی نرم‌افزار اما برخی گفتند اگر ببریم روی نرم افزار صدای مردم در می‌آید گفت: این همان قیمتی بود که مردم می‌پردازند که البته نصف قیمتی بود که ما تصویب کرده بودیم و این قیمتی که الان داریم تصویب می‌کنیم قیمتی است که شرکت‌ها به آن پایبند نخواهند بود.

امینی زاده گفت: باید یک قیمتی در شهریه سرویس مدارس تصویب شود که واقعی باشد، درصد که موضوعیت ندارد، این قیمت اگر تصویب شود حق و حقوق مردم ضایع خواهد شد لذا قیمت باید واقعی باشد.

 نظارتی بر سرویس‌های مدارس وجود ندارد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان نیز در ادامه صحبت‌های امینی زاده گفت: قطعاً زمانی نظارت نباشد تخلف رخ می‌دهد.

فتح الله مویدی ادامه داد: متأسفانه هیچ نظارتی در بخش سرویس مدارس نیست، آموزش و پرورش نظارت نمی‌کند، شما فکر می‌کنید سرویس مدارس بر اساس تعداد مجاز دانش‌آموزان را سوار می‌کنند؟ به عنوان مثال یک دستگاه خودرو پراید هشت دانش‌آموز را سوار می‌کند حال آنکه ما باید پول اضافه از مردم بگیریم و بدهیم به آنها که هشت نفر سوار کنند و هیچ نظارتی هم بر روی آنها نباشد.

محمدرضا کُمساری سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: شرکت‌های حمل و نقل می‌گویند وظیفه نظارتی بر سرویس مدارس با ما نیست، دُرست هم می‌گویند وظیفه نظارتی با راهنمایی و رانندگی است. ما کدام اهرم فشار و ابزار بازدارنده را داریم که بتوانیم نظارت کنیم؟ از آن طرف هم امسال داریم یک نرخی را تصویب می‌کنیم که این نرخ انجام نمی‌شود.

حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان نیز گفت: نرخ سرویس‌های مدارس به نظر من چند سال است به علت دخالت برخی از دستگاه‌های اجرایی که هیچ مسئولیتی ندارند واقعی نشده است.

در نهایت این موضوع با ۹ رأی موافق و یک رأی ممتنع اعضای شورا به تصویب رسید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=106210
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.