ثبت ملی جشنواره گل محمدی لاله زار بردسیر

در این جلسه، نخست فرماندار بردسیر به وضعیت کنونی شهرستان بردسیر پرداخت و گفت: بردسیر ۸۳هزار نفر جمعیت، ۴بخش و 5 شهر دارد. ۴۰۰نقط آبادی روستایی دارای سکنه و همچنین ۱۰۰دهیاری در روستاهای این منطقه وجود دارد. بردسیر ۲۶۸نفرشهید، ۳۸۰جانباز و ۲۶ آزاده دارد.

مجید نجف پور در خصوص اشتغال این شهرستان گفت: محوریت اشتغال بردسیر بر پایه صنعت، کشاورزی و دامپروری است. کشاورزی بردسیر ۵۰هکتار دارد که ۱۵هزار هکتار آن به صورت آبیاری نوین انجام می‌شود. یک میلیون دام سبک و سنگین هم در بردسیر وجود دارد که به موازات شهربابک رتبه اول در دامداری و دامپروری را دارد. همچنین بردسیر جز ده شهر برتر فولاد در کشور به حساب می‌آید.

فرماندار بردسیر در ادامه گفت: ۲۵واحد گلاب گیری صنعتی،سنتی و دو کارخانه تولید آب معدنی در بردسیر مشغول به فعالیت هستند.  بیدخان و لاله زار هم از نقاط ملی گردشگری هستند که در سال گذشته شاهد ۳۵۰هزار نفر گردشگر در منطقه بردسیر بوده‌ایم. همچنین لاله زار  با ارتفاع ۳هزار متر از سطح دریا به عنوان بام ایران مطرح شده و می توان از قابلیت رشته کوه هزار در لاله زار بردسیر و بافت برای جذب گردشگر استفاده کرد. 

نجف پور در خصوص تاریخ کشت گل محمدی می گوید: همایون صنعتی اولین بنیانگذار کاشت گل محمدی در بردسیر بوده و در حال حاضر بالغ بر ۳۰هزار نفر در این خصوص  معیشت دارند. آب در منطقه لاله زار در درجه حرارت ۸۵جوش می آید و اسانس گل محمدی لاله زار بین  ۲۵تا۵۰ درصد بهتر از کاشان و داراب است و قابل مقایسه با هیچ نقطه از ایران نیست.

فرماندار بردسیر ضمن اعلام این که امسال سیزدهمین دوره جشنواره گل محمدی لاله زار برگزار می‌شود ادامه داد: در حال حاضر3هزار و 500 هکتار گل محمدی به صورت بارور در منطقه لاله زار وجود دارد که معمولا برابر با 5تن در هکتار برداشته دارد، با توجه به بارندگی‌های اخیر، ۷هزار تن تولید برای سال جاری پیش بینی می شود. لاله زار  رتبه اول کشوری در زمینه تولید گلاب و رتبه دوم کشوری از لحاظ عملکردی را دارد. گلاب لاله زار تا به حال 2/5 میلیون یورو از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و … ارز آوری داشته است. امسال با توجه به ارزآوری این محصول صادراتی، برنامه ریزی شده ۲۰ درصد گل محمدی بردسیر به صورت غنچه برداشت شود.

با توجه به این که جشنواره گل محمدی بر گردشگری منطقه اثر مثبت دارد نجف پور می‌گوید: 13 سال است که این جشنواره هر ساله در لاله زار اجرا می‌شود اما متاسفانه زیرساخت‌های گردشگری منطقه بردسیر و لاله زار به دلیل حجم بالای گردشگر کامل نبوده و جوابگوی نیاز مردم نیست، در همین‌جا از سرمایه‌گذاران جهت همکاری در احداث اقامتگاه‌های بومگردی‌، رستوران و… دعوت می‌کنم.

نجف پور با بیان اینکه در مکان برگزاری جشنواره گل محمدی بردسیر با کمبود غرفه مواجه هستیم و در حال رایزنی برای افزایش غرفه‌های این جشنواره هستیم افزود: امسال بیشتر بنا داریم در اجرای برنامه‌های جشنواره گل محمدی از هنرمندان و مجریان استانی استفاده کنیم.

به گفته فرماندار بردسیر جشنواره گل محمدی امسال ۲۹، ۳۰ و ۳۱ خردادماه جاری برگزار می‌شود،که ۲۹ خرداد برای مردم محلی، ۳۰ خرداد افتتاح رسمی و ۳۱ خرداد اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد.

فرماندار بردسیر در پاسخ به سوال خبرنگار «کرمان نو» در خصوص تاثیر آلایندگی کارخانه‌های فولاد بر کشاورزی منطقه گفت: طبق استعلاماتی که از سازمان محیط زیست داشته‌ایم، میزان آلایندگی این کارخانه‌‌ها بالاتر از حد مجاز نبوده مگر این که در آینده حد استاندارد تغییر کند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28643
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.