جولان خاموش فشارخون بالا در بین جنوبی‌ها

الهام پی پر/ کرمان نو

فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی به شرایطی گفته می شود که فشار خون به سطوح ناسالم افزایش پیدا می‌کند. فشار خون بالا به معنای آن است که نیروی وارده از خون به دیواره شریان‌ها به اندازه‌ای زیاد است که می‌تواند در نهایت موجب بروز مشکلات سلامت مانند بیماری قلبی شود.کارشناسان می‌گویند: فشار خون بر اساس مقدار خونی که توسط قلب پمپاژ می‌شود و میزان مقاومت به جریان خون در شریان ها تعیین می‌شود. هرچه قلب خون بیشتری پمپاژ کند و شریان‌ها تنگ‌تر شوند، فشار خون بیشتر می‌شود.پرفشاری خون می تواند یک مشکل سلامت پنهان‌کار باشد. شما ممکن است بدون این که متوجه شوید مدت زمانی طولانی به این شرایط مبتلا باشید زیرا موجب شکل گیری علائم خاصی نمی شود.اما حتی در صورت عدم وجود هیچ نشانه‌ای، پرفشاری خون می‌تواند به رگ‌های خونی و اندام‌ها، به ویژه مغز، قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها آسیب برساندبر همین اساس است که تشخیص زودهنگام پرفشاری خون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کارشناسان علوم‌پزشکی جیرفت اعتقاد دارند درصد بالایی از مردم جنوب کرمان مبتلا به فشارخون بالا هستند که باید شناسایی و درمان شوند.در ابتدا باید بدانید که این امکان وجود دارد که فرد بدون داشتن هیچ علائمی سال های سال مبتلا به فشار خون بالا باشد. فشار خون بالایِ کنترل نشده، خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند سکته و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. فشار خون با میزان خونی که توسط قلب پمپ می شود و مقدار مقاومت ایجاد شده در برابر جریان خون توسط شریان ها تعریف می شود. هرچه میزان خون بیشتری توسط قلب پمپ شود و هرچه شریان ها باریک تر و تنگ تر باشند فشار خون بالاتر خواهد بود.معمولاً فشار خون بالا بعد از سال های طولانی زندگی ایجاد می شود و در نهایت تقریباً همه به آن مبتلا خواهند شد. خوشبختانه فشار خون بالا را می‌توان به آسانی تشخیص داد و بعد از این که فرد متوجه شد دچار فشارخون بالا است می تواند با پزشک خود در جهت کنترل آن همکاری کند
گرچه همه افراد برای زنده ماندن نیاز به فشار خون دارند به اصطلاح به فشار خون بالا، فشار خون گفته می شود.

علائم ابتلا به فشارخون بالا

بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا حتی زمانی که فشار سنج، میزان خطرناکی را نشان می‌دهد، هیچ نوع علائم و یا نشانه ای از این بیماری ندارند. گرچه تعداد کمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا دچار سردرد، سرگیجه و یا مقدار کمی خون دماغ می‌شوند ولیکن این علائم تا زمانی که فشار خون بالا به سطح پیشرفته و یا حتی تهدید کننده نرسد، ظاهر نمی شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خیلی از افراد تصور می‌کنند که تا زمانی که دچار علائم فشار خون بالا نشده‌اند نیازی به مراجعه به پزشک جهت چک کردن فشار خون، ندارند. توصیه آن است که بعد از سن 20 سالگی از پزشک خود بخواهید که فشار خون شما را هر دو سال یک بار اندازه گیری کند. در صورتی که قبلاً مبتلا به فشار خون بالا و یا سایر فاکتورهای خطر بیماری قلب و عروق بوده اید، پزشک شما دفعات بیشتری از اندازه گیری را توصیه خواهد کرد. فشار خون کودکان 3 سال به بالا نیز معمولاً به عنوان قسمتی از بررسی های سالانه اندازه‌گیری می‌شود.چنان چه پزشک خود را به طور منظم ملاقات نمی‌کنید ولی در عین حال نگران میزان فشار خون خود هستید، می توانید جهت پایش آن به مراکز بهداشتی موجود در سطح شهر مراجعه کنید و یا از دستگاه های موجود در مراکز مختلف شهری استفاده نمایید ولی معمولاً این دستگاه ها دقیق عمل نمی کنند و ممکن است نتایج دقیقی را به شما ندهند.

علت‌های ابتلا به پرفشاری خون

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد:فشار خون اولیه: در 90 تا 95 درصد از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، علت مشخصی وجود ندارد. این نوع فشار خون را فشار خون اولیه می‌نامند که به صورت تدریجی بعد از چندین سال به وجود می‌آید.فشار خون ثانویه: 5 تا 10 درصد بقیه ی موارد فشار خون بالا تحت شرایط و علل زیر ایجاد می‌شوند. این نوع از فشار خون بالا را فشار خون ثانویه می‌نامند که ناگهانی ایجاد می شود و نسبت به نوع اولیه، فشار خون شدیدتری را سبب می‌شود. گاهی اوقات بارداری نیز می تواند منجر به فشار خون بالا شود.اگر چه فشار خون بالا در بین بزرگسالان رایج است ولی کودکان نیز در معرض این بیماری قرار دارند. در برخی کودکان فشار خون بالا نیز به دلیل مشکلاتی مانند بیماری قلبی و یا بیماری های کلیوی به وجود می آید. در تعداد رو به افزایشی از کودکان، شیوه زندگی غلط مانند رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت بدنی منجر به فشار خون بالا می شود.

50 تا 60درصد مبتلایان به فشارخون در جنوب کرمان شناسایی نشده‌اند

دکترخیرخواه معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت گفت:«حدود 50 تا 60درصد مبتلایان به پرفشاری خون در جنوب کرمان هنوز یا شناسایی نشده‌اند و یا دنبال درمان نیستند.»وی افزود:«کمپین ملی فشارخون را به‌زودی در دست اجرا داریم و مراقبت و ثبت این بیماران را در این طرح انجام می‌دهیم و جلسات
هماهنگی انجام شده است و روز گذشته قسمت اول این هماهنگی‌ها مربوط به 5شهرستان جنوبی را در کهنوج برگزار کردیم که در جریان قرار گیرند و شورای بهداشت را در سطح شهرستان برگزار کنند و جمعه 27اردیبهشت به صورت رسمی طرح کمپین را شروع خواهیم کرد.و بحث اول از 27 تا 17خرداد در رابطه با آموزش و هماهنگی‌های در رابطه با گروه هدف است و امیدواریم همه ارگان‌ها همکاری لازم را انجام دهند تا بیشترین جمعیت ممکن را شناسایی و تحت پوشش قرار دهیم.»وی ادامه داد:« گروه هدف ما جمعیت بالای 30 سال و بیماران کلیوی و زنان باردار هستند اما در حوزه دانشگاه 7درصد جمعیت مورد نظر را شناسایی و تحت درمان قرار داده‌ایم.درمان نیاز به مراجعه به متخصصین و فوق تخصص‌ها دارد تا دارو برایشان تجویز شود البته دارو را باید خود بیماران از داروخانه تهیه کنند، برخی از افراد هم هستند که با عوارض فشارخون مراجعه می‌کنند که قصد داریم آنها را پیدا کرده ودر مرقبت‌ها بگنجانیم تا درمان شوند کاسنی که مورد مرقبت درستی واقع نشده‌اند را نیز تحت پوشش قرار می‌دهیم.»دکترخیرخواه با بیان اینکه این بیماری علائم خاصی ندارد تصریح کرد:«این بیماری خاموش است و به همین دلیل باید افراد را شناسایی و در سامانه ثبت کنیم. البته افراد از طریق خوداظهاری نیز می‌توانند در سامانه با کد ملی وارد شوند، حدود 134 هزارنفر حداقل در جمعیت 30سال به بالا در جنوب به این بیماری مبتلا هستند که باید تحت پوشش قرار گیرند و تصور می‌کنم بالغ بر 3هزار نفر در این کمپین شناسایی شوند البته آمار را دقیق بخاطر ندارم و حدودی عرض می‌کنم البته این بیماری جنسیت نمی‌شناسد و نمی‌توان گفت مردان یا زنان برای این بیماری خاموش فرقی دارند.»

بیش از 24درصد مردم جنوب فشارخون بالا دارند

دکتر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی گفت:« بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با شعار «فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم» یک حرکت عظیم عمومی در سطح کشور است که از طرف مقام عالی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ شده است.»وی توجه جدی به کنترل فشار خون بالا را ضروری دانست و با بیان اینکه فشار خون بالا در جامعه امروز مهم‌ترین تهدید کننده سلامتی مردم است، افزود: «بیش از 24 درصد مردم جنوب کرمان دچار پرفشاری خون هستند و متأسفانه 60 درصد آنها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.»وی مدت اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون را از 27 اردیبهشت لغایت 15 تیرماه بیان و تاکید کرد:« هدف از اجرای بسیج کنترل فشار خون بالا افزایش نسبت شناسایی شروع درمان و افزایش آگاهی‌های عمومی در خصوص خطرات آن است.»مکارم افزود: »جلسات متعددی برای جلب مشارکت نهادها خواهیم داشت و دانشگاه با تمام توان در راستای اجرای این برنامه اقدام خواهد کرد چرا که با توجه به دستاوردهای این کمپین و کنترل بیماری نتایج قابل توجه خواهد بود.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28049
2 نظرات
  1. امداد باتری می گوید

    فکر می کنم بیشتر به خاطر گرما هست. آب و هوای سرد برای سلامتی بهتر است تا گرم

  2. خرید باتری ماشین می گوید

    فشار خون بالا واقعا باید کنترل بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.