درس خواندن زیر سایه کرونا

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان باید در زمان تعطیل بودن مدارس تعامل معلم، خانواده و دانش آموز حفظ شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

پس از شیوع کرونا دراستان و تعطیلی مدارس ‌شیوه ی جدیدی از آموزش در استان کرمان هم زمان با دیگر نقاط کشور شروع شد، آموزش مجازی، نیمه اسفند ماه بود که معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان خبر از شروع کلاس‌های آموزش مجازی دانش آموزان در استان داد.

سیدمحمد حبیب‌اللهی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا درسراسرکشور و تعطیلی مدارس کلاس‌های، آموزش الکترونیکی دوره آموزش متوسطه اول و دوم در استان شروع به کار می کند و قرار شد زمان‌بندی کلاس‌های آموزش مجازی دوره متوسطه اول و دوم استان، از طریق پورتال رسمی اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌ عمومی آموزش و پرورش استان به نشانی؛ Www.kerman.medu.ir روزانه اعلام شود.

اما در این میان یک موضوع دیگری مورد توجه قرار گرفت، و آن دانش آموزان کم برخوردار بود، آنهایی که شاید به اینترنت و سیستم های الکترونیک دسترسی نداشته، چه باید بکنند؟،

دبیر ستاد آموزش مجازی استان کرمان درباره این مشکل گفت: آموزش مجازی بر خلاف آموزش های حضوری تابع الزاماتی است که برخی از این شرایط در دست آموزش و پرورش نیست.

حسین براهویی افزود: اینکه دانش آموز ابزار مورد نیاز تدریس در فضای مجازی را دارد و یا اینکه شبکه های اینترنت در مناطق مختلف وجود دارد یا نه، خود می تواند آموزش در فضای مجازی را در برخی مناطق با مشکل مواجه کند.

وی ادامه داد: در مورد این جمعیت دانش آموزی که اتفاقا جمعیتی کمی هم نبود، تصمیمات خاصی گرفته شد، قرار شد معلمان مناطق کمتر برخوردار با تهیه درس نامه ها و ارسال آن به دانش آموزان کار هدایت و آموزش آنها را همچنان بر عهده بگیرند و بسته های آموزشی به طریقی به منازل این دانش آموزان فرستاده شود و در این راستا بیش از۶۵۲ هزار دانش آموز بسته های فرهنگی و آموزشی را در خانه هایشان تحویل گرفتند.

اعزام راهبران آموزشی

هم چنین اسکندری نسب، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در راستایی پیگیری آموزش دانش آموزان روستایی وعشایری که به تلویزیون و اینترنت ندارند، از اعزام راهبران آموزشی و تربیتی و معلمان داوطلب برای حضور در منازل دانش آموزان خبر داد و گفت: «نکات بهداشتی در هنگام حضور در خانه های دانش آموزان توسط معلمان اعزامی رعایت می شود.»

وی تاکید کرد: «از ظرفیت افراد باسواد خانواده به منظور تدریس خانگی به دیگر فرزندان استفاده می شود و دانش آموزانی که به هیچ کدام از فرصت های آموزش مانند شبکه تلویزیونی، اینترنت، دستگاه های نمایش خانگی و غیره دسترسی ندارند، جدول بودجه بندی دروس با توضیحات تهیه و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.»

وی گفت: «بر اساس جدول بودجه بندی در بازه زمانی تعیین شده درسنامه خودآموز یا نیمه خود آموز به صورت مکتوب در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. وی تاکید دارد باید در این روزها تعاملات خانواده، دانش آموزان و معلمان حفظ شود.»

مدیران پیگیر جمع آوری تکالیف در مناطق کم برخوردار

دبیر ستاد آموزش مجازی اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه با کمک مدیران و معلمان مناطق کمتر برخوردار تکالیف ارائه و جمع آوری می شود، گفت: «معلمان از طریق تماس با اولیا و دانش آموزان، آموزش های مورد نیاز دانش آموزان را ارائه و از آنها دروس ارائه شده را سئوال می کنند.»

براهویی با تاکید بر اینکه نگذاشته ایم دانش آموزی به دلیل نبود امکانات از آموزش باز بماند بیان کرد: «البته از ارائه خدمات آموزشی در برخی مناطق کمتربرخوردار راضی نیستیم اما هر چه جلوتر می رویم با ابداعات و ابتکاراتی روبرو می شویم که کار را سهل تر می کند.»

در این میان بسیاری از مدارس علاوه بر برنامه آموزشی اعلام شده از طریق صدا سیما و سایت های آموزشی دست به ابتکاراتی زده و هم زمان به بچه ها درس و حتی از آن ها امتحان هم می گیرند. اما اکنون این سوال ذهن را درگیر می کند که آیا این شکل آموزش هیچ برآیند مثبتی دارد؟

کاربخش یکی از دبیران مقطع متوسطه است که این روزها درگیر این آموزش های مجازی شده است به کرمان نو گفت: این مدل درس خواندن به مراتب سخت تر است هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان، ما مطالب را می گذاریم اما نمی دانیم بچه ها آن ها را مطالعه می کنند یا خیر.

این به خصوصیت فردی دانش آموزان و هم چنین پیگیری والدین بستگی دارد، ما هم در کادر آموزش دقیقا نمی دانیم تا چه زمانی مدارس تعطیل خواهند بود به همین دلیل برنامه ها هم نمی تواند خیلی دقیق باشد.

سپهر دانش آموزی است که درس های خود را به صورت مجازی پیگیری می کند او معتقداست ویدیوهایی که معلمان می گذارند به اندازه کافی خوب است و حتی بهتر از کلاس درس، او گفت: درس هایی مثل ریاضی را خیلی بهتر یاد گرفتم و هر چیزی را که یاد نمی گیرم می توانم دوباره ویدیو را ببینم. اگر بعد از اینکه دوباره مدرسه ها باز شدند بعضی درس ها را این طور یاد بدهند، خیلی خوب است.

مریم مادر یک دانش آموزش دبستانی است او به کرمان نو  گفت: ما دقیقا نمی دانیم چقدر باید به بچه ها سخت بگیریم دقیقا به ما نمی گویند قرار است بعد از باز شدن مدرسه ها، دوباره این درس ها را به بچه ها بدهند یا فقط امتحان می گیرند.

حتی شایعه شده است که بچه ها، سال دیگر دوباره باید همین مقطع را بگذرانند، مسوولان آموزش پرورش دقیقا نمی گویند چه برنامه ای دارند.

ابهامی که سال آموزشی جاری دارد، علارغم تلاش‌هایی که مسوولان آموزشی انجام می دهند نگرانی های زیادی را برای خانواده ها ایجاد کرده است و با تاکید رییس جمهور مبنی برنداشتن عجله برای باز کردن مدارس، احتمالا مدت ها هم ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=46860
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.