دفع نامناسب زباله‌ها در قلعه گنج

فرمانداری قلعه گنج به موضوع دفع زباله‌های این شهرستان ورود کرده و در این هفته برای این معضل تصمیم گرفته می شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

رعایت بهداشت یکی از اصول زندگی سالم است، این اصل آنقدر اهمیت دارد که به راحتی می تواند جان انسان را به خطر بیندازد، به طور معمول رعایت بهداشت فردی و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست اما بهداشت عمومی و محیط، در برخی از مواقع مورد غفلت قرار می گیرد.

در حالی که عدم رعایت آن، به همان شدت خطر ساز بوده و گاهی به دلیل گستردگی تاثیر، بسیار خطرناک است.

شهرستان قلعه گنج اکنون با یک معضل بهداشتی روبرو است محل دفع زباله‌های شهری این شهرستان نابسامان و غیراصولی بوده و سلامتی اهالی این شهرستان را به خطر انداخته است، محل دفعی که در نزدیکی یکی از ورودی های شهر قرار دارد.

‌عبدالواحدکرمی یکی از ساکنین قلعه گنج در این باره گفت: ورودی شهر قلعه گنج انسان را از قلعه گنج بیزار می کند. وقتی که می خواهیم وارد شهر شویم، بوی بد زباله و آشغال های شهر به مشام می رسد.

کرمی گله کرده و گفت: محیط زیست و بهداشت شهرستان در این باره چه اقدامی کرده اند، چرا سلامتی مردم برایشان مهم نیست .

این قلعه گنجی گفت: بهداشت و محیط زیست باید بر کار شهرداری نظارت می کردند، نمی شود که شهرداری هر کجا که دلش بخواهد و نزدیک تر باشد زباله ها را تخلیه کند.

پیش از این نیز شهرداری محکوم شده بود

کرمی رییس محیط زیست قلعه گنج در باره مشکل محل دفع زباله های شهرستان قلعه گنج به کرمان نو گفت: من در روز گذشته برای بازدید به این منطقه رفتم و متاسفانه شرایط نامساعدی دارد و باید محل دفع زباله های شهرستان جابه جا شود.

رییس محیط زیست قلعه گنج یاد آور شد: قرار است در ابتدای هفته جدید جلسه شورای بهداشت با محوریت موضوع ساماندهی زباله های شهر قلعه گنج برگزار شود و در آن برای جابه جایی لنفید شهر تصمیم گرفته شود.

کرمی تا کید کرد: جای جدید را باید شهرداری پیشنهاد بدهد و بعد محیط زیست در صورت داشتن شرایط اجازه انتقال را بدهد. باید چند جا را پیشنهاد بدهند که محیط زیست از بین آنها یکی را تایید کند، که البته این مورد در حیطه وظایف شهرستان هم نیست و اداره کل باید تایید کند، لنفید شهری در حیطه وظایف اداره کل است آن ها درخواست بدهند ما گزارش را برای اداره کل استان ارسال می کنیم و بعد از بررسی مجوز استانی صادر می شود.

رییس محیط زیست قلعه گنج با اشاره به ورود حیوانات به محل دفع زباله های قلعه گنج، گفت: لنفید باید یک جای کاملا محصور شده ای باشد که هیچ حیوانانی نتواند وارد آن شود واین موضوع یکی از اشکالات بزرگ این مکان کنونی است، و بعضا حتی گوسفندان هم وارد این مکان می شوند، باید کاملا محصور باشد که هیچ انسانی هم نتواند وارد آن شود.

به گفته کرمی همه نوع زباله ای در این مکان تخلیه می شود و تقریباهمه زباله های شهر هم به این مکان منتقل می شوند.

کرمی در پاسخ به این سوال که آیا زباله های بیمارستانی هم به این مکان منتقل می شوند؟ گفت: زباله های بیمارستانی هم به این مکان منتقل می شوند ولی پیش از آن در بیمارستان ها بی خطر شده اند یعنی داخل بیمارستان در دستگاه های اتوکلاو بی خطر می شوند و بعد تحویل شهرداری می شوند. ما در محیط زیست در مقام نظارت هستیم واکنون در حال تهیه گزارش هستم تا در جلسه بهداشت که با حضور فرماندار برگزار می شود، ارائه بدهم.

کرمی یاد آور شد: در مورد این مسئله و مکان دفع زباله های شهر، ما سال های گذشته هم پیگیری قضایی انجام دادیم و شهرداری هم محکوم شد اما محکوم به پرداخت جریمه نقدی شد و محکوم به جا به جایی نشد و مسئله حل نشده ماند.

رییس محیط زیست قلعه گنج تاکید کرد: ما این بار در جلسه مصوب می کنیم ک مثلا شهرداری با همکاری دیگر ارگان هایی که مرتبط هستند، مهلت دارد ظرف یک ماه نسبت به ساماندهی لنفید شهر و گرفتن مجوز اقدام کنند، بعد از یک ماه اگر شهرداری این کار را انجام نداد ما با آن مصوبه و اخطاریه هایی که به شهر داری دادیم، پیگیری قضایی می کنیم، اگر سه اخطاریه محیط زیست به هر واحدی داده شود و آن ارگان توجه نکند از طریق دستگاه قضایی اقدام می شود.

مرکز بهداشت یک ارگان نظارتی است، مجری شهرداری است

در پی تماسی که با چمنی رییس بهداشت شهرستان قلعه گنج، گرفته شد، او هم یاد آور شد که چندین بار نسبت به این موضوع به شهرداری هشدار داده شده ، اما اقدامی انجام نشده است و ظاهرا این شرکتی که در مناقصه برنده شده و برای این امر با شهرداری قرارداد بسته است.

وی ادامه داد: برای انجام کار اقدامی نکرده است، البته محل دفع زباله ها یک بار جا به جا شد ولی این مکان جدید هم مشکل اساسی دارد و شهرداری باید مکان را جا به جا کند، پیش از این کلا کنار جاده بود ما پیگیر شدیم اکنون یک مقداری عقب تر برده اند اما هنوز اصولی نیست.

چمنی به کرمان نو گفت: مرکز بهداشت یک ارگان نظارتی است و در این امر اجرا کننده شهرداری است.

یک نقطه جدید برای دفع زباله‌های شهر مشخص شده است

شهسواری فرماندار قلعه گنج در مورد مشکلات دفع زباله در شهرستان قلعه گنج به کرمان نو گفت: من تا اکنون به این موضوع ورود نکردم اما با توجه به اهمیت موضوع وارد شدم و کارشناسان محیط زیست و بهداشت را فرستاده ام تا گزارش تهیه کنند تا مشخص شود کدام واحد تخلف کرده و باید اقدامات اصلاحی انجام دهد.

شهسواری یاد آور شد: یک نقطه را هم برای جا به جایی محل دفع زباله های شهر در نظر گرفته و معرفی کرده اند که البته این مکان یک نقطه صعب العبور است و دسترسی به آن برای تخلیه زباله خیلی سخت است اگر شرایط دسترسی مشکل باشد باید مکان دیگری مشخص شود.

وی ادامه داد:‌ اما قرار است یک نقطه خارج از مناطق مسکونی، زراعی و حوزه های آبریز در نظر گرفته و مشخص شود، اما قرار است گزارش کاملی برای من بیاورند تا بحث دفن زباله ها بررسی شود و اینکه به چه نحوی انجام می شود و آیا شهرداری مقصر است وکلا چه اتفاقی افتاده که تا کنون این کار به درستی انجام نشده است.

شهسواری در خصوص این گزارش گفت: قرار است گزارش را تا آخر وقت امروز برای من بیاورند که مشخص شود چرا دفع اصولی زباله ها تا کنون انجام نشده است.در کل فرمانداری پیگیر رفع این مشکل است .

علارغم تلاش های مکرر، کرمان نو موفق به صحبت کردن با احمدی شهردار قلعه گنج نشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=48961
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.