دلال ها تعیین کننده سرنوشت تولید طیور استان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اعلام لزوم تصحیح سیستم تنظیم بازار صنعت طیور استان، اظهارکرد: متاسفانه تولید استان دراین صنعت، دلال محور است تا تولید محور، بنابراین دلال ها تعیین کننده سرنوشت تولید این صنعت در استان هستند.

 “حسین رشیدی” در نشست کمیته فنی بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان، بیان کرد: این کمیته متشکل از متخصصین و کارشناسان طیور، نمایندگان تشکل ها، صاحبان واحدهای پرورش طیور به مدت سه سال متوالی در خصوص پیش گیری از بیماری های طیور و مقابله با مشکلات این صنعت فعالیت می کند و از دیدگاه صاحب نظران استفاده می نماید.

به گزارش ایسنا وی ادامه داد: ما موفق به کسب نتایج مطلوب در خصوص پیش گیری از بیماری های طیور در استان شده ایم و علیرغم شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان های مجاور، چندین سال متوالی از ورود این بیماری به استان جلوگیری کرده ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در ادامه ضمن بیان خلاصه ای از وضعیت صنعت طیور استان، گفت: در استان کرمان زنجیره کامل واحدهای پرورش طیور شامل؛ مرغ اجداد، مرغ مادر گوشتی، نیمچه گوشتی و مرغ تخم گذار صنعتی وجود دارد.

وی ضمن بیان آمار تعداد فارم های اجداد، مادر و نیمچه گوشتی و مرغ تخم گذار در استان تصریح کرد: تعدادی از واحد های گوشتی و تخم گذار به صورت غیر مجاز بوده و مدیریت بهداشتی و امنیت زیستی مناسبی ندارند و باعث اشاعه بیماری در سطح استان می باشند.

وی با بیان این مطلب که  واحد های غیر مجاز مشکل جدی صنعت طیور استان می باشند، افزود: در این واحد های غیر مجاز، به اصول پیش گیری از بیماری ها توجهی نمی شود و تمام اقدامات مبتنی بر درمان است.

وی با اعلام لزوم تصحیح سیستم تنظیم بازار صنعت طیور استان، اظهارکرد: متاسفانه تولید استان دراین صنعت، دلال محور است تا تولید محور، بنابراین دلال ها تعیین کننده سرنوشت تولید این صنعت در استان هستند.

رشیدی با اعلام اینکه اتحادیه تعاونی های مرغ به غیر از یک تعاونی در شهرستان رفسنجان، تشکل قوی ندارند، تصریح کرد: انبارهای نگه داری نهاده های طیور شرایط بهداشتی لازم را ندارند و در حال حاضر گرمای تابستان مزید بر علت مشکلات مرغداری ها شده است که در این راستا تیم های رصد و پایش اداره تشخیص و درمان این اداره کل کمبودهای واکسن را بررسی کرده و سعی در تامین آنها دارد.

این مقام مسوول از ممیزی واحدهای مرغ تخم گذار و گوشتی استان خبر داد و بیان کرد: قرار است تمام واحدهای مرغداری استان ممیزی شده و از فعالیت واحدهای غیر بهداشتی جلوگیری به عمل آید.

رشیدی از مزایای استان گستردگی آن را نام برده و افزود: پهناوری استان سبب شده که حریم بهداشتی مرغداری ها رعایت گردد.

وی با اشاره به این مطلب که بیماری نیوکاسل یکی از عوامل مهم ایجاد خسارات در مرغداری ها است، افزود: برنامه ها و تمهیدات متعدد در جهت کاهش میزان شیوع بیماری نیوکاسل و مخاطرات آن، در این اداره کل اندیشیده شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32953
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.