دیه فوت‌شدگان ناشی از سیل پرداخت می‌شود

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور: برای ۱۵ پروژه جنوب استان کرمان حدود ۴۳۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که حدود ۳۴۵ میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به جنوب کرمان سفر کرده و این سفر برای جنوب دستاورد هایی را داشت.

محمدباقر نوبخت روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در شهرستان عنبرآباد با اشاره به اینکه در ابتدای جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه جنوب استان کرمان مصوبه ۲ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومانی رییس جمهوری در استان کرمان ارزیابی شد، افزود: خوشبختانه ۲هزار و ۱۶ میلیارد تومان تا این تاریخ پرداخت شده است و باید حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد تومان پرداخت‌ها نیز انجام تا پروژه‌های توسعه استان انجام شود.

وی با بیان اینکه در یک سفر دیگر برنامه‌ ویژه‌ای برای توسعه جنوب استان کرمان داشتیم، گفت: برای ۱۵ پروژه حدود ۴۳۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که حدود ۳۴۵ میلیارد تومان پرداخت شده که خودمان موظف می‌دانیم نسبت به تکمیل آن اقدام کنیم.

معاون رییس جمهوری بیان داشت: در سفر پیشینم به جنوب استان کرمان نیز مصوب شد که ما ۱۰ هزار واحد مسکونی در یکسال بسازیم گرچه از نظر قراردادی یکسال نشد اما حدود پنج هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی امروز به خانواده‌ها تحویل داده شد.

نوبخت ادامه داد: یکهزار و ۳۵۰ واحد توسط کمیته امداد و چهار هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که در این سفر انجام شده توافق کردیم که ۲ هزار واحد مسکونی جدید نیز به آن‌ها اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه سه بیمارستان در شهرستان‌های فاریاب، کهنوج و عنبرآباد جزو مصوبات این سفر ما هستند خاطرنشان کرد: این بیمارستان‌ها از نظر قانونی نیاز به مجوز ماده ۲۳ دارند زیرا این مجوز در سازمان برنامه و بودجه اجرایی می‌شود اما باید دستگاه زیربط آن درخواست کند و قرار شد همه مدارک و مستندات آن نیز برای ارائه به کمیسیون فراهم و اگر مجوزی گرفته شد این سه بیمارستان احداث می‌شود.

۱۸ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از سیلاب

وی در مورد فوت شدگان سیل اخیر استان گفت: پول دیه فوت‌شدگان سیل در حال پیگیری بوده تا دیه این جانباختگان به خانواده‌های آنها پرداخت شود.

نوبخت به بارندگی‌های اخیر در جنوب و جنوب شرق کشور و خسارات وارده ناشی از وقوع سیل در این استان‌ها به ویژه جنوب استان کرمان اشاره کرد و گفت: استان کرمان برای جبران خسارات ناشی از سیل حدود ۳۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۳۰۰ میلیارد تومان این مبلغ را دولت باید پرداخت کند.

وی افزود: مسئولیت ارزیابی خسارت سیل برعهده قرارگاه بازسازی سیل بوده که در وزارت کشور قرار دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: سیلاب در جنوب کرمان حدود یک‌هزار واحد مسکونی این منطقه را تخریب کرد که برکت این سفر نیز ساخت یک‌هزار واحد مسکونی برای سیل‌زدگان جنوب استان کرمان بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به مصوبه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان جنوب استان کرمان در سفر سال قبل خود اشاره و بیان داشت: برخی از مردم جنوب استان در کپر زندگی می‌کنند و همین موضوع باعث شد برخی به دنبال آن بودند که با این استدلال ما را از ساختن خانه برای آنها منصرف کنند و گفتند که این، سبک زندگی مردم این منطقه است.

معاون رییس جمهوری به درخواست‌های استان کرمان در زمینه هجوم ملخ صحرایی و مشکلات استان در بحث نداشتن اعتبار مقابله با این آفت اشاره کرد و گفت: پیشنهادات حوادث غیرمترقبه با رییس ستاد بحران کشور است لذا در این راستا باید استان کرمان هماهنگی های لازم با سازمان مدیریت بحران را داشته باشد.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز استان کرمان در زمینه مقابله با ملخ صحرایی را با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور به جهاد کشاورزی استان اختصاص می‌دهیم.

نوبخت اظهار داشت: در زمینه متمایز بودن جنوب استان کرمان اقداماتی خواهیم انجام داد و مطمئن باشید همه مصوبات این جلسه را عملیاتی خواهیم کرد.

وی پیرامون موضوع مطرح شده در جلسه شورای برنامه ریزی استان کرمان در خصوص تخصیص اعتبارات به استان‌ها نیز گفت: اعتبارات عمرانی و جاری، طبق قانون بودجه بین همه استان‌ها با شاخص‌های تعیین شده از سوی مجلس شورای اسلامی، توزیع می‌شود لذا کار بر این پایه در مسیر توسعه قرار می‌گیرد.

نوبخت به ظرفیت‌های جنوب استان کرمان اشاره و تصریح کرد: این منطقه استعدادهای بسیار زیادی دارد و دولت نیز نگاه ویژه این منطقه دارد.

وی ادامه داد: در سفر قبلی بنده به این منطقه در سال گذشته ۱۵ مصوبه با اعتباری بالغ بر ۴۳۷ میلیارد تومان تصویب کردیم که تاکنون ۳۴۵ میلیارد تومان این مصوبات پرداخت شده است.

وی افزود: معمولا در چهار یا پنج استان مقدار تعیین شده مالیات، وصول می‌شود و در بقیه استان‌هایی که واحدهای بزرگ صنعتی در آن‌ها وجود ندارند، وصول مالیات چندانی را نداریم.

نوبخت گفت: ایجاد راه‌آهن وآزاد راه‌ها یک چهره نظام جمهوری اسلامی بوده و رسیدگی به مناطق محروم چهره دیگر این انقلاب است.

معاون رییس جمهوری به پروژه‌های افتتاح شده در این سال‌ها با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: ما روی ترامپ و دشمنان را سیاه کرده‌ایم چراکه آن ها تصور می‌کردند با این تحریم‌ها ما را از پای در می‌آورند، اما ایستاده‌ایم.

وی بیان داشت: آنها فکر می‌کردند که ما حتی قدرت پرداخت حقوق کارکنان دولت را نداشته باشیم ولی ما، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عیدی به کارکنان پرداخت می‌کنیم.

تحقق افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان از تعهدات دولت در سفرهای استانی کرمان

محمد باقر نوبخت در شهرستان جیرفت افزود: علاوه بر این از سال گذشته تا امروز هم ۳۴۵ میلیارد تومان پرداخت شد که مبالغ قابل توجهی است و این مبالغ به اقتصاد منطقه تزریق می‌شود و گردش مالی آن می‌تواند اشتغال جنبی هم ایجاد کند.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا توسعه و فعالیت ما فرصت اشتغال برای جوانان را در بخش خدمات، کشاورزی، صنعت و ایجاد واحدهای تولیدی جدید فراهم کند و برای جوانان فرصت شغلی ایجاد شود.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه با ایجاد واحدهای تولیدی همواره به دنبال ایجاد توسعه و اشتغال هستیم تاکید کرد: حدود ۸۳۴ هزار فرصت شغلی که پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته به تعداد شاغلان افزوده شده بیشتر از طریق بخش غیردولتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه دولت هر ساله چیزی بین ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر را استخدام می‌کند افزود: اشتغال از طریق استخدام در واحدهای دولتی انجام نمی‌شود و طبق قانون و در راستای کوچک کردن حجم اداری دولت از هر سه نفر بازنشسته، امکان جانشینی یک نفر وجود دارد.

معاون رییس جمهور با اشاره به برخی از انتقادات که چرا دوباره به جنوب استان کرمان سفر کرده است؟ افزود: در سال قبل قولی به مردم اینجا دادم و امروز باید به قول خودم عمل می کردم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با یادآوری بارندگی های دی ماه امسال در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور عنوان کرد: در زمان سیل به دلیل آنکه برای رسیدگی به مشکلات استان سیستان و بلوچستان رفته بودم؛ نتوانستم به کرمان سفر کنم و بر خود واجب می دانستم که در کوتاه ترین زمان ممکن جهت سرکشی از مناطق سیل زده جنوب استان، این منطقه سفر کنم.

وی افزود: امروز کار نوسازی و بازسازی واحدهای آسیب دیده آغاز می شود که در هیات دولت برای استان کرمان احداث یک هزار واحد و مرمت و تعمیر ۶۰۰ واحد مسکونی تخریب شده ناشی از وقوع سیل اخیر در این منطقه مصوب و تامین مالی شده است.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان سفر یکروزه خود به جنوب کرمان به دیدار خانواده‌های جانباختگان حادثه تشییع پیکر مطهر سردار شهید سپهبد سلیمانی در جیرفت رفت و از آنها دلجویی کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42107
1 نظر
  1. […] دیه فوت‌شدگان ناشی از سیل پرداخت می‌شود […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.