دیو هلیل در خشکسالی قربانی می‌گیرد

رود هلیل همان که جز رودهای مهم کشور به حساب می آید، همان که امید مردم جنوبی مانده، همانی که جانی دوباره به حال و هوای شهر می‌تواند ببخشد، همین رود اما جان می گیرد، این رود خروشان است و با خود آدم می برد.هلیل امسال جان 6نفر را گرفته سال قبل هم 15 نفر خود را قربانی کرده اند، همین چند روز پیش جسد جوانی را پس از 4ساعت تلاش از آب بیرون کشیدند. یکی از غریق نجات‌های جیرفتی می‌گوید ما فقط 20 دقیقه وقت داریم تا به فرد کمک کنیم اما چون آن منطقه گوشی‌ها همیشه آنتن نمی دهند، تا به هلیل برسیم 40 دقیقه طول می کشد، هیچ کسی هم مقصر نیست، فقط مردم نباید اینجا شنا کنند. علیرضا معاضدی می‌گوید خود من امسال جسد سه نفر را از آب کشیدم بیرون، ما تا 6متر می‌توانیم پایین برویم بیشتر از آن اما نیاز به لباس غواصی داریم.او توضیح می دهد که گرچه امسال خشکسالی بوده و رود آب نداشته اما از آنجایی که هلیل از سرمنشا سد بزرگ شروع می شود تا جازموریان، علاوه بر وسعت و ابعادش، حوضچه هم زیاد دارد، و نمی توان آن ها را بست چون تا آب بالا می آید یک حوضچه دیگر یک جای دیگر درست می‌شود. معاضدی می گوید گرچه شهر استخر دارد اما در این هوای 50 درجه ای مردم به این رود پناه می آورندو نمی توان جلوی مردم را گرفت، حتی آب و منطقه ای هم تابلو زده اما مردم توجه نمی کنند و خصوصا در روزهای جمعه می‌روند برای آب تنی، گرچه همه ارگان‌ها هم نظارت می کنند اما اگر فرد در معرض غرق شدن باشد هر چه قدر هم عجله کنیم باز هم دیر است، تمام وقت طلایی ما در 20 دقیقه تعریف می شود. غریق نجات اداره ورزش جیرفت می گوید، این همه وقت بری برای نجات نیاز به اعتباری برای دوره غواصی دارد که البته نه هلال‌احمر دارد نه اداره ورزش، نه حتی مرکز استان. امدادگران و ناجی های غریق راضی هستند که به صورت افتخاری به این موضوع کمک کنند. او ادامه می‌دهد دوره وتجهیزات غواصی نیاز به هزینه میلیونی دارد یعنی هرکسی به تنهایی از عهده اش برنمی آید اما در بعضی از شهرستان‌هایی که آب هم ندارند، غریق نجات دوره غواصی را دیده ولی در جنوب استان از سرمنشا هلیل تا جازموریان ما غواص نداریم، به گفته معاضدی اگر 50میلیون اعتبار برای این کار در نظر بگیرند، ما غریق نجات ها هم هفته ای دو روز (خصوصا جمعه‌ها) با هماهنگی هلال احمر حاضر به کشیک در منطقه‌های خطرناک می‌شویم. این ناجی می گوید اگر مردم همکاری کنند ما هم به موقع برسیم می‌شود تا حدودی جلوی این اتفاق ها را بگیریم، به گفته او زمانی که آب گل آلود، سرد و تاریک باشد من ناجی تا عمق شش متر می‌توانم پایین بروم ولی بیشتر از آن نیاز به تجهیزات دارم.
وحید شاهرخی رییس جمعیت هلال احمر جیرفت به«کاغذوطن» می گوید ما پیگیری های متعددی داشتیم اما پاسخی که برای ما وجود دارد این است که برای هلال‌احمر دوره غواصی تعریف نشده در نتیجه نه امکاناتش را داریم نه تجهیزات آن به ما تعلق می‌گیرد، در بم، شهرداری، سیرجان هم گل گهر این هزینه را تقبل کرده اما در جنوب بدلیل نبود بودجه دولتی نتوانستیم این دوره را داشته باشیم.به گفته او گرچه دوره نجات در سیلاب را داریم اما این با غواصی کاملا فرق می‌کند. این مقام مسوول اما وجود غواص در جنوب را به دلیل رودخانه‌های فصلی، هلیل و… لازم می‌داند و می گوید حتی سد‌های خاکی هم قربانی داده اند که مجبور به گرفتن غواص از بندرعباس شدیم.
با توجه به این که دوره های غواصی در حوزه اختیارات هلال‌احمر نیست با رییس اداره ورزش و جوانان جیرفت به صحبت نشستیم. سلحشور سالاری به ما می گوید با توجه به این که اداره ورزش نمی‌تواند اعتبار این دوره ها را تامین کند به فرمانداری درخواست دادیم که لااقل اسپانسری برای این مورد پیدا شود، پاسخی که گرفتیم معین اقتصادی بوده که حالا دنبالش هستیم. به گفته سالاری هزینه این دوره و تجهیزات حدود 30 تا 60 میلیون است و امیدواریم برای سال آینده این اعتبار تامین شود. سالاری در این مورد به فرهنگ سازی تاکید دارد و می گوید افرادی که فوت شدند از زمان غرق آن ها تا رسیدن نیروهای امدادی 4ساعت طول کشیده، به همین دلیل فرهنگ سازی مقدم است زیرا حتی لباس غواصی هم بگیریم باید با این لباس جسد بیرون بیاوریم. این مقام مسوول می گوید مردم جیرفت باید بیش‌تر از استخر استفاده کنند، جیرفت 3 استخر فعال دارد، او تاکید می‌کند استخر برای سرپایی هزینه‌ای بین هشت تا 10 میلیون نیاز دارد که با فروختن بلیط و تعرفه به دست می‌آید، خیلی از مردم هزینه بلیط 10 تا 12 هزارتومانی را هم حاضر نیستند بپردازند حالا بماند که بعضی‌ها هم ندارند و سر از هلیل در می آورند.استفاده نکردن ها از استخر باعث ورشکستگی آن می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19157
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.