شرایط بخشودگی جرائم مالیاتی اعلام شد

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان گفت: واحدهای تولیدی که از ابتدای بهمن ماه سال قبل تا ۳۱ خرداد امسال مالیات آنها ابلاغ شده باشد تا ۹۸ درصد از جریمه شان قابل بخشش است.

نشست خبری مدیر کل امور مالیاتی استان کرمان صبح امروز دوشنبه ۲۰ مرداد برگزار شد.

“محمد سلمانی” مدیرکل امور مالیاتی استان گفت: مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال ۹۸ اشخاص حقیقی تا پایان روز ۳۱ مردادماه جاری است. مودیان نیازی به ارائه اظهارنامه ندارند و از طریق سایت می توانند فرم را تکمیل کنند و اگر کسی فرم را تکمیل نکند، به منزله عدم ارائه اظهارنامه است.

وی با اشاره به اینکه امسال بحث تسلیم اظهارنامه مالیاتی دو ماه به خاطر کرونا به تاخیر افتاد و اشخاص حقوقی تا پایان شهریورماه مهلت تسلیم اظهارنامه دارند اظهار کرد: کسانی که ملکی را به اجاره واگذار کرده اند نیز برای تسلیم اظهارنامه درآمد مستغلات تا پایان شهریورماه مهلت دارند.

سلمانی درباره بخشودگی جرائم مالیاتی تصریح کرد: کسانی که مالیات سال ۹۸ را در ماه جاری پرداخت کنند، ۲۴ درصد جریمه دریافت و مابقی بخشیده می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان بیان کرد: واحدهای تولیدی که از ابتدای بهمن ماه سال قبل تا ۳۱ خرداد امسال مالیات آنها ابلاغ شده باشد ۹۸ درصد از جریمه شان قابل بخشش است.

وی با اشاره به اینکه مودیان عادی که در شهریورماه مالیات خود را پرداخت کنند، ۲۶ درصد جریمه از آنها اخذ می شود تصریح کرد: با پرداخت مالیات واحدهای تولیدی در مهرماه، ۸۲ درصد جریمه مورد بخشودگی قرار می گیرد و در آبان ماه ۲۰ درصد جریمه آنها وصول می شود و به ازای هر ماه تا پایان سال ۲ درصد از بخشودگی جرائم کسر می شود.

تحقق ۱۰۲ درصد سهمیه اخذ شده سازمان مالیاتی استان

مدیر کل امور مالیاتی استان کرمان با بیان اینکه مالیات اخذ شده در سال گذشته در استان کرمان براساس سهمیه سازمان مالیاتی ۱۰۲ درصد محقق شده، گفت: امسال کرونا تاثیرات خود را در برخی مشاغل داشته اما بعضی از مشاغل دیگر آسیبی ندیده و در مواردی فروش آنها ممکن است بیشتر نیز شده باشد که در حال آسیب شناسی و پیگیری هستیم و با توجه به ماده ۹۷ اظهارنامه ارائه کنند به شکلی برخورد می کنیم حق و حقوقی ضایع نشود.

وی با اشاره به تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم گفت: استفاده از این تبصره مربوط به گروه های دوم و سوم بوده که مجموع فروش آنها در سال بیش از ۹۹۰ میلیون تومان است و می توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: مودیانی که مالیات سال ۹۷ آنها تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده هیچ گونه افزایش مالیاتی در سال ۹۸ ندارند و می توانند مانند مالیات ۹۷ را نقدا پرداخت یا در پنج قسط تقسیط کنند.

سلمانی با اشاره به اینکه مودیانی که مالیات آنها از ۲ تا پنج میلیون تومان بوده، ۴ درصد به مالیات آنها اضافه می شود و می توانند نقدا یا در پنج قسط پرداخت نمایند، تصریح کرد: کسانی که مالیات سال ۹۷ آنها از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بوده ۸ درصد به آن اضافه شده و نقدا یا در پنج قسط قابل پرداخت است.

وی بیان کرد: کسانی که مالیات سال ۹۷ آنها از ۱۰ میلیون تومان به بالا بوده، ۱۲ درصد به آن افزوده می شود که نقدا یا به صورت اقساط قابل پرداخت است.

در رسیدگی های ۹۸ تشخیص علی الراس نداریم

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان در ادامه گفت: براساس ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم، در رسیدگی های ۹۸ تشخیص علی الراس نداریم و باید اسناد و مدارک مودیان رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه از مودیان مالیاتی می خواهیم براساس اسناد و مدارک آمادگی داشته باشند، افزود: ممکن است مودی اظهارنامه ای ارائه کند و ما اسنادی داشته باشیم و تفاوت در این است که اظهارنامه تولید و برای وی ارسال می کنیم و موظف است اسناد و مدارکی ارائه کند که مالیات تعیین شده صحیح نیست، در غیر این صورت براساس اظهارنامه تولید شده که مستند است، باید مالیات پرداخت کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان گفت: درخصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز اظهارنامه فصل بهار به دلیل اینکه دو ماه به تاخیر افتاد، تا ۱۵ شهریورماه مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی دارند و برای تابستان امسال تا ۱۵ مهرماه فرصت ارائه اظهارنامه دارند.

وی با اشاره به اینکه مودیان باید درخصوص ابلاغ الکترونیکی نیز به همین شکل اقدام کنند، اظهار کرد: تعداد اظهارنامه های خوداظهاری استان کرمان در سال گذشته ۱۶ درصد بیش از میانگین کشور بود و از این میزان ۹۰ درصد قطعی شده است.

سلمانی گفت: همچنین ۹۰ درصد از کسانی که از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کردند، نیازی به رسیدگی مجدد نداشته و برگ قطعی آن ها صادر شده است.

وی تصریح کرد: در وصولی مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته قریب به ۱۰۸۰ میلیارد تومان به شهرداری ها و دهیاری های استان پرداخت شده که ۱۵۵ میلیارد تومان به شهرداری کرمان پرداخت شده است.

پرداخت ۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری کرمان

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان اظهار کرد: در وصولی عوارض مالیات بر ارزش افزوده در چهار ماهه گذشته ۲۷۰ میلیارد تومان پرداختی صورت گرفته که به شهرداری کرمان ۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

به ترتیب شهرداری های  سیرجان کرمان رفسنجان بم و جیرفت بیشترین میزان مالیات را دارند

سلمانی با اشاره به اینکه شهرداری سیرجان، کرمان، رفسنجان، بم و جیرفت به ترتیب بیشترین دریافتی ها را از ارزش افزوده دارند تصریح کرد: امسال در قانون بودجه آمده ۳۵ درصد از یک درصد آلایندگی معادن به محیط زیست اختصاص داده شود که در چهار ماه گذشته این عدد بیش از ۲۶ میلیارد تومان بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در استان کرمان مشاغل حدود ۴ درصد وصولی مالیات، حقوق بگیران بخش دولتی و خصوصی ۲۲ درصد و حدود ۶۵ درصد وصولی مالیات را چند شرکت بزرگ پرداخت می کنند که مالیات شرکت های بزرگ با رسیدگی به دفاتر و حجم کار اخذ می شود و شاید ۸۰ درصد مالیات این گروه، ابرازی خودشان است و هشت درصد مالیات از سایر منابع وصول می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان گفت: در بحث مالیات مشاغل مالیات سال ۹۴ را بدون هیچ گونه افزایشی ادامه می دهیم و بیش از ۷۰ درصد مودیان مالیاتشان کمتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی درباره میزان فرار مالیاتی در استان گفت: اطلاعاتی از سازمان درباره فرار مالیاتی به دست ما رسیده و در حال پیگیری هستیم و تلاش می کنیم با توجه به نوع فعالیت مالیات وصول شود.

سلمانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دوگانگی بین سهمیه سازمان امور مالیاتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در مالیات استان وجود داشت که امسال این مسئله حل شد و درباره تفاوت میزان مالیات در سال هی قبل در قانون بودجه پیش بینی شده بود اگر مازادی ایجاد شد، به استان برگشت داده شود و چند سال این اتفاق افتاد اما در دو سه سال اخیر وصولی به استان نیامد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53896
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.