صف طولانی برای فرزندخواندگی در کرمان| بیش از ۱۰۰ فرزند صاحب خانواده شدند

بیش از ۱۲۰۰ متقاضی در استان کرمان در نوبت فرزندخواندگی قرار دارند و براساس اعلام بهزیستی استان در سال ۹۹ قریب به ۱۰۰ فرزند به خانواده‌های متقاضیان واگذار شده است.

پشت بعضی از کلمات حس غریب و متفاوتی نهفته و ذهن آدم را مشغول می کند. واژه‌هایی مانند تنهایی، بی‌سرپرستی، فوت والدین و حضانت.

کودکان بی‌سرپرست در ایران به سازمان بهزیستی سپرده می‌شوند و این نهاد تلاش خود را برای نگهداری و تحویل کودکان به خانواده‌های متقاضی، که توسط کارشناسان آن تعیین صلاحیت می‌شوند، به عنوان فرزندخوانده معرفی می‌شوند.

فرزند خواندگی تا سال ۱۳۹۲ صرفا به خانواده هایی تعلق می گرفت که به هیچ عنوان امکان بچه دار شدن نداشتند اما از سال ۹۲ به بعد تغییراتی در این زمینه اعمال شد.

در این طرح اولویت اول باز هم به خانواده هایی داده شد که بچه دار نمی شوند و سپس خانم های مجرد بالای ۳۵ سال و خانم های مطلقه که بچه ندارند در اولویت بعدی قرار گرفتند.

اولویت سوم خانواده های عادی هستند که خود نیز دارای فرزند بوده اما متقاضی هستند، هر چند به دلیل اینکه متقاضی قبلی ها زیاد است کمتر به این خانواده ها فرزند تعلق می‌گیرد.

راه دراز فرزندخواندگی

آن‌طور که معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کرمان می‌گوید در سال ۹۹ بیش از ۱۰۰ کودک به خانواده های متقاضی فرزندخواندگی در استان کرمان واگذار شده است.

علیرضا وحیدزاده در گفت‌وگو با «کرمان‌نو» افزود: کرمانی‌ها عموما درخواست نوزاد دارند و تعداد کودکان زیر ۳ سال که در زیر مجموعه بهزیستی نگهداری می شود اکنون ۶۰ نفر است که بین ۲۰ تا ۳۰ کودک دچار بیماری های خاص هستند.

او اضافه می کند: تقاضای دریافت فرزند زیاد است اما کودکان کم هستند و این موجب ایجاد صف های طولانی می‌شود.

در این میان تاثیر کرونا بر این امر هم بر کسی پوشیده نیست. البته آنطور که خانم فکار مدیر شیرخوارگاه مادر کرمان می‌گوید از آنجایی که این مرکز در گروه شغلی یک قرار دارد هیچگاه تعطیل نیست اما محدودیت هایی که ادارات دارند روند پرونده متقاضیان فرزند خواندگی را طولانی کرده است.

۱۰۰درصد واگذاری‌ها به افراد با صلاحیت نیست

اگرچه متقاضیان پس از گذراندن مراحل قانونی و نظر کارشناس، صاحب فرزند می شوند اما آن طور که معاون بهزیستی کرمان می گوید ۱۰۰ درصد واگذاری ها به افراد دارای صلاحیت صورت نمی گیرد و نیاز است که کارشناسی بیشتری انجام شود.

شاید در گذشته کمتر خانواده‌ای حاضر می‌شد، کودک غریبه‌ای را به عنوان فرزند خود قبول کند، اما در زمان حاضر شاهد افزایش درخواست متقاضیانی هستیم که به دلایل مختلفی علاقه‌مند به پذیرفتن فرزندخوانده هستند.

اگرچه اصلاح قانون فرزندخواندگی موجب افزایش این امر شده و روند این کار توسط سامانه و بدون دخالت های سلیقه ای انجام می شود اما نگرانی بهزیستی از صلاحیت افراد متقاضی همچنان دغدغه این سازمان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68996
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.