ضرب‌الاجل سه ماهه برای تجهیز کشتارگاه‌ها به پیش‌سردکن

بیماری های متعددی هستند که خصوصا در فصل تابستان سر از خواب در می آورند و بلای جان آدم‌ها می شوند، یکی از این بیماری‌ها تب کریمه کنگو است که در همین چند ماه گذشته جان چند نفری را گرفته. این ویروس همان بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که با وجود پیش سردکن در کشتارگاه، می توان از مبتلا شدن به آن جلوگیری کرد.
راه‌های انتقال بیماری
تب کنگو
از راه های انتقال این بیماری به انسان می توان نیش مستقیم کنه‌ بیمار و یا خون حیوانات نام برد علاوه بر این ویروس کنگو از طریق ذبح ، تماس با ترشحات آلوده و خون حیوان و همچنین در زمان پاک کردن گوشت تازه می‌تواند به فرد منتقل شود. ناگفته نماند افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند بیشتر در معرض خطر هستند و علاوه بر این بهتر است گوشت در کشتارگاه‌ها تا ۲۴ ساعت در یک فضای مخصوص نگهداری شوند تا اگر ویروسی در بدن دام ذبح شده وجود دارد، در این فضا از بین برود. این مکان همان ساختمانی می‌تواند باشد که به پیش سرد‌کن مجهز شده.جنوب استان کرمان از آن دست منطقه‌هایی است که با توجه به گرمای شدیدش باید بیشتر مورد قرار بگیرد،گرچه در استان کرمان تعداد افراد قربانی تب کنگو زیاد نبوده اما احتیاط شرط عقل است زیرا که نرخ کشنده بودن این بیماری بالای 40 درصد بوده، بنابراین مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
تهیه پیش سردکن
برای کشتارگاه‌های جنوب
مدیر کل دامپزشکی جنوب در خصوص نصب پیش‌سرد‌کن به جلسه تشکیل شده در دفتر عمرانی استانداری اشاره کرد و گفت: شهرداری جیرفت، عنبرآباد و کهنوج یک مهلت زمانی 3ماهه نیاز داشتند تا زیر‌ساخت های لازم برای نصب پیش سرد‌کن را محیا کنند و از این جلسه فعلا 15 روزی هست که می‌گذرد.
علی احمدی ادامه می دهد: ما در این چند ماهه اخیر گوشت را بعدازظهر کشتار می‌کردیم و آن را به مغازه‌دار تحویل می‌دادیم که تا زمان فروش یک شب تا صبح در یخچال قرار بگیرد. او می گوید که پیش سرد‌کن در اصل اتاقی مثل سردخانه است که دمایی بالای صفردرجه دارد و گوشت بعد از کشتار در این محل قرار می‌گیرد تا PH آن در نقطه‌ای بایستد که اگر عامل بیماری زا هم داشته باشد در اثر سرما از بین برود او به شهروندان عادی هم همین پیشنهاد می کند که اگر دامی هم ذبح کردند تا 24 ساعت کل لاشه را در یخچال نگهداری کنند و بعد آن را خرد و بسته بندی کنند .
احمدی اضافه می کند که ما امسال تمام اقدامات نظارتی خود را در کشتارگاه تشدید کردیم، علاوه بر تجهیزات ایمنی برای سلاخان که وظیفه ما هم نبوده کلاس‌های آموزشی گذاشتیم،گرچه جز یک مورد مشکوک، نمونه خاصی هم از تب کنگو در جنوب نداشتیم.
به گفته این مقام مسوول هدف اصلی این پیش سرد کن ها تب کریمه کنگو بوده او ادامه می دهد که منتها هرچه کانون در چندسال اخیر در سیستم داشتیم چه مشکوک بوده چه نبوده سمپاشی کردیم و برای روستاهایی که تراکم دام بالایی داشتند چهار، پنج روزی هست که به صورت رایگان سمپاشی را شروع کردیم تا حداقل رخداد خارج از انتظاری به وجود نیاید.
احمدی در خصوص نبود امکانات پیش سرد کن در سال های گذشته می گوید خطر که همیشه هست اما ما یک سری بازدید های قبل از کشتار انجام می دهیم تا دام هایی که مبتلا به کنه بودند وارد لاین کشتار نشوند، با توجه به این که مالکیت کشتارگاه با شهرداری بوده ما یک سری اقدامات به سازی را در عنبرآباد، جیرفت و کهنوج انجام دادیم ولی هنوز کافی نیست .
به گفته او شهرداری موظف است که در این سه ماه کشتارگاه ها را به پیش سرد کن تجهیز کند وگرنه بعد از این مهلت کشتارگاه ها تعطیل می شوند.
اقدامات شهرداری جیرفت برای نصب پیش سردکن
شهردار جیرفت هم در خصوص آماده سازی پیش سرد کن گفت که تا دو ماه آینده با توجه به این که ساختمان و فضای این وسیله محیا است، کشتارگاه ها به پیش سرد کن مجهز می شوند. نعمت الله حسین زاده برآورد هزینه این وسیله را 100میلیون تومان اعلام کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18439
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.