عدم استقبال مردم از حمل‌و‌نقل عمومی عامل افزایش ازدحام ترافیکی

تقاطع‌های غیرهمسطح در شهر کرمان در کاهش ازدحام ترافیک تاثیر به سزایی داشته‌‌اند، اما بااین وجود وضعیت ترافیک شهری از دیدگاه مردم و مسوولین مطلوب نیست، دلیل آن هم عدم استقبال مردم از ناوگان عمومی حمل و نقل است.

کرمان نو| شهر کرمان وسعتی ۱۴ هزار هکتاری دارد و جمعیتش طبق سرشماری سال ۹۵ برابر با ۷۳۸ هزار و ۷۲۴ نفر است. کرمان از آن دست شهرهایی است که برای بهبود وضعیت ترافیکی و حمل و نقل، طرحی را به نام طرح جامع حمل و نقل را در دستور کار خود دارد. این طور که مشخص است نقشه طرح جامع حمل و نقل شهری کرمان از سال ۸۸ شروع شده و در سال 95 تصویب شده است، در این طرح جز به جز شهر و خیابان‌ها مورد بررسی قرار گرفته و افق شهری کرمان را تا سال ۱۴۱۰ را با جمعیت یک‌میلیون‌نفری پیش‌بینی کرده است، بنابراین اکثریت پروژه‌های عمرانی شهر ازجمله ساخت پل‌هاها (تقاطع‌های غیرهمسطح) در حال تبعیت کردن از این طرح هستند تا به آنچه نتیجه این بررسی‌ها بوده دست پیدا کنند.
زیرگذر آزادی، پل خیابان رسالت ، پل خیابان باغ ملی و … از آن دست تقاطع‌های غیر هم‌سطحی هستند که طبق این طرح شروع و به بهره‌برداری رسیده‌اند و مسلماً آنچه مردم از اتمام این پروژه‌ها انتظار داشتند، تأثیر آن‌ها در کاهش ازدحام ترافیک بود. هر چند ما پیام‌هایی از انتقادات مردم در خصوص جابه جایی ترافیک دریافت می‌کنیم، اما مسوولین و کارشناسان مربوط، بر این باور هستند که تقاطع‌های غیرهمسطح میزان نقاط برخورد را کاهش داده‌اند و تأثیر بسزایی در کاهش ازدحام ترافیک داشته‌اند. همچنین با توجه به این که زندگی شهری منحصر به استفاده از ماشین‌های شخصی ما نیست بلکه وسایل نقلیه و استفاده از آن‌ها باعث کاهش ترافیک می‌شود، اما متاسفانه در کرمان ما مردم تمایلی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ندارند.

در این گزارش «کرمان نو»سعی دارد وضعیت ترافیک شهری را پس از احداث تقاطع‌های غیره مسطح و راه‌های بهبود آن را از دیدگاه مسوولین بررسی کند.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کرمان در خصوص قبل و بعد احداث پلی مانند زیرگذر آزادی به ما می‌گوید:«احداث پل آزادی قطعاً در کاهش ازدحام ترافیک تأثیرگذار بوده است، در حال حاضر کسانی که قصد داشتند از خیابان بهمنیار و به خیابان خواجو بروند و یا برعکس ترافیک دور میدان را تجربه نمی‌کنند و یا افرادی که قصد رسیدن به خیابان استقلال از طرف بلوار جمهوری را داشته‌اند به ماشین‌های دور میدان اضافه نمی‌شوند.»

نیاز به بهبود زیرساخت ترافیک شهری
«یوسف نجفی» ادامه می‌دهد: «وجود این زیرگذر اشکالاتی را هم به وجود آورده به طور مثال برای شهروندان زحمت درست کرده، ماشین‌های مسیر خیابان بهمنیار برای رسیدن به میدان آزادی باید از خیابان زهره کرمانی و ۲۰ متری نادر بروند و دلیلش هم تکمیل نشدن این قسمت از پل به دلیل آزاد سازی و تملک است که در نزدیکی دیگر پل‌ها هم شاهد چنین مشکلاتی هستیم.»

«نجفی» در خصوص وضعیت ترافیک شهری می‌گوید: «باید بدانیم، یکی از الزامات زندگی شهری و شهرنشینی ترافیک است، ولی باید در نظر داشت که خیلی از خودرو تک سرنشین هستند و باعث افزایش خودرو و ترافیک می‌شوند. در هر صورت باید زیرساخت‌های ترافیکی شهر تقویت شوند، به طور مثال خیلی از مناطق احتیاج به گذرگاه عابر پیاده دارد، اما این امکان فراهم نیست، در خیلی از مناطق باید دوربین نصب شود، خط کشی‌ها هنوز مشکل دارند، در بعضی خیابان‌ها کمبود تابلو وجود دارد و حتی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی آن طور که باید ساماندهی نشده‌اند، اما همه این موارد به این معنا نیست که کاری انجام نشده، بلکه مساله این است که تلاش بسیار شده ولی هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.»

این مقام مسوول یادآور شد: «می‌توان با برپایی نمایشگرهای شهری و با استفاده از رادیو پیام مسیرهای پرتردد را اطلاع رسانی کرد، اما نهایتاً آن چیزی که خود مردم انتخاب می‌کنند مهم است. متأسفانه وضعیت ترافیکی ما با حد مطلوب فاصله دارد، وضعیتمان چندان مناسب نیست. تخلفات زیادی در معابر شهری دیده می‌شود من جمله تخلفات ساکن، توقف‌های دوبله، پارک مورب، توقف در محل ممنوع، توقف در ایستگاه تاکسی و یا توقفاتی که منجر به سد معبر می‌شوند، که یک بخش قضیه مربوط به رفتار رانندگی شهروندان است و یک‌بخشی هم مربوط به زیرساخت‌های ترافیکی ماست که باید بهبود پیدا کنند.»

نتیجه کامل پس از اتمام

دبیرشورای ترافیک استان نسبت به نقش پل‌ها در کاهش ترافیک به ما می گوید:« پل‌ها و یا تقاطع غیر همسطح باید کامل شوند تا شاهد تاثیرات 100درصدی آن‌ها در عبور و مرور شهری باشیم، ولی اگر آمار تردد‌ها را از قبل و بعد بررسی کنیم می بینیم که تعداد نقاط برخورد کاهش پیدا کرده است.»
«داوود کریم‌دادی» ادامه داد: «متاسفانه مشکل مهمی که در شهر ما وجود دارد عدم استقبال مردم از حمل و نقل عمومی است، آمار خودروهای شخصی نسبت به قبل خیلی بالا رفته و با این که سیستم یکپارچه‌ای از حمل و نقل عمومی را دارا هستیم، اما متاسفانه نسبت به سایر شهرها از حمل و نقل شهری استفاده کمتری داریم.»
«کریم‌دادی» از دیدگاه کارشناسی خود وضعیت معابر شهری را نامطلوب دانست و گفت:«دلیل این وضعیت به الان برنمی گردد و به سال‌های قبل مربوط است، تملک املاک در مسیر، در وضعیت معابر تأثیرگذار است، اما متاسفانه هزینه‌ها بالا است.»
این مقام مسوول برای بهبود وضعیت حمل و نقل شهری پیشنهاد داد: «ضمن اجرای دقیق طرح حمل و نقل باید، فرهنگ‌سازی لازم جهت استفاده از حمل و نقل عمومی انجام شود تا این مهم توسعه پیدا کند. در هر صورت علاوه بر منابع انرژی ما، وقت و جان مردم هم مورد تهدید قرار گرفته است.» به گفته «کریم‌دادی» بهتر است مراکز جاذب سفر در مرکز شهر کمتر و در سطح شهر دیده شوند.

ساختار شهر قدیمی است

این طور که مشخص است، پل‌ها و یا تقاطع‌های غیرهمسطح زمانی ثمره نهایی خود را به شهروندان نشان می‌دهند که به طور کامل اجرا شده باشند، اما در عین حال نمی‌توان منکر تأثیر آنها در کاهش فعلی ازدحام ترافیک باشیم. مشکلی که باعث افزایش ازدحام ترافیک شده است، عدم استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی است که مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری دلیل آن را مشکلات مالی و همچنین ساختار قدیمی شهر می‌داند.
«علی زنگی‌آبادی» می‌گوید: «متاسفانه شهر کرمان ساختاری قدیمی دارد که تغییرات در آن، هم نظرات مثبت و هم نظرات منفی را به دنبال دارد، ساختار شهری مربوط به الان نیست و از سال‌های قبل مشکلات وجود داشته، در حال حاضر خیابان‌هایی در شهر از ۵۰ سال پیش وجود دارند که در طرح تملک و آزادسازی قرار دارند، اما مشکلات بودجه‌ای و همچنین عدم همکاری بعضی از مردم مانع اصلی کار هستند.»
به گفته «زنگی آبادی» مردم از ناوگان عمومی استفاده نمی‌کنند و دلایل قانع کننده‌ای هم دارند، جدا از فرسوده بودن اتوبوس‌ها که مشکل آن پرداخت نکردن مبلغ سالیانه از طرف دولت به شهرداری کرمان است، شلوغی میدان آزادی تا چهارراه طهماسب آباد هم باعث شده که مردم وقت خود را در ترافیک نگذارند. به همین دلیل طرحی را در نظر داریم تا یک خط ویژه برای اتوبوس‌های میدان آزادی تا میدان شهدا ایجاد شود که زمان سفر مسافر در اتوبوس کمتر شود.

یا حمل و نقل عمومی یا ماشین‌ها
این مقام مسوول در خصوص تنگ‌تر شدن خیابان شریعتی گفت:«ما باید یا به سرویس حمل و نقل عمومی توجه کنیم و یا استفاده از خودروهای شخصی را در اولویت قرار دهیم. اگر این طرح اجرا شود، مردم حاضر نیستند وقت خود را در ترافیک بگذرانند و به جای آن از اتوبوس استفاده می‌کنند.»
«زنگی آبادی» در آخر گفت: «با تمام کمبودهایی که شهرداری دارد سعی شده، با بالاترین سرعت وضعیت را بهبود بخشیم. اگرچه ما نسبت به شهرهایی مانند شیراز و اصفهان ازدحام ترافیکی نداریم اما در عین حال، فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل عمومی در مدارس و با کمک بنرها و یک طرفه کردن بعضی از مسیرها، را در دستور کار داریم»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=34512
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.