فروش مجتمع بز مورسیا، اولین اقدام در راستای واگذاری طرح‌های بنیاد در قلعه‌گنج

فرماندار قلعه‌گنج گفت: مجتمع بز مورسیا، بزرگترین مجتمع پرورش بز در ایران است که اکنون 6 هزار دام دارد که در برنامه واگذاری طرح‌های بنیاد مستضعفان است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

در مهرماه سال ۹۳ بود که استاندار وقت کرمان طرح محرومیت زدایی از شهرستان قلعه گنج را به بنیاد علوی واگذار کرد، این طرح در راستای طرح ابداعی مثلث توسعه اقتصادی رزم حسینی بود در این شهرستان اجرایی شد، 3 راس مثلث اقتصادی «سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان»، «نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی» و «نمایندگان دولت» بودند که در راستای بهبود وضعیت اقتصادی استان، برنامه ریزی شده بود.

شهرستان محروم قلعه گنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در کشور و بنیاد مستضعفان به عنوان معین اقتصادی این منطقه انتخاب شد، بنیاد از آن سال تا کنون طرح های زیادی را چه در زمینه اشتغال زایی و چه در زمینه رونق اقتصادی و اجتماعی در منطقه اجرا کرده است.

چند روز پیش خبری منتشر شد که بنیاد مستضعفان قصد خروج از شهرستان قلعه گنج را دارد.

رییس بنیاد مستضعفان در دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت: «این بنیاد اجرای الگوی خوب اقتصاد مقاومتی را که در جنوب کرمان و در منطقه قلعه گنج پیاده شده در ۱۵ منطقه هدف کشور در دستور کار قرار داده است.»

سید پرویز فتاح گفت:« با گذشت چند سال از اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی قلعه‌ گنج، به دستاوردهایی رسیده‌ایم لذا این الگو را در نقاط کشور توسعه می دهیم که تا سال آینده به ۳۱ نقطه خواهد رسید.»

رییس بنیاد مستضعفان ادامه داد: «اساس کار ما این نیست که بنیاد به یک منطقه رفته و در آنجا ماندگار شود، بلکه از این طرح‌ها خارج خواهد شد تا مردم و سرمایه‌گذاران محلی باقی بمانند.»

فتاح ادامه داد: «اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه گنج کرمان ابتکار و ایده آقای رزم‌حسینی بود .»

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به تعمیم الگوی قلعه گنج در سراسر کشور گفت: «بنیاد مستضعفان موافقت کرده است که طی یک ماه آینده یک منطقه را در استان خرسان رضوی انتخاب کرده و الگوی قلعه گنج را در آن پیاده کند.»

علیرضا رزم حسینی افزود: «بنیاد مستضعفان در شهرستان قلعه گنج کرمان توانمندسازی خوبی را انجام داد و کارنامه بسیار درخشانی در این زمینه دارد.»

بعد از انتشار این خبر در مورد نحوی اجرا شدن واگذاری ها و زمان خروج بنیاد از قلعه گنج چیزی به میان نیامد، با توجه به اینکه شرایط کنونی اقتصادی در این شهرستان به طور کامل، متاثر از طرح های است که توسط بنیاد مستضعفان اجرا شده است، نحوی واگذاری‌ها و ادامه داشتن طرح ها اهمیت بالایی برای این شهرستان دارد.

سیاست بنیاد حضور در منطقه ای برای مدتی محدود

مهدی شهسواری فرماندار قلعه گنج در مورد واگذاری طرح های بنیاد مستضعفان در شهرستان قلعه گنج به کرمان نو گفت: به طور کلی سیاست بنیاد مستضعفان این طور است که یک منطقه محرومی را انتخاب کرده و سرمایه گذاری و کار می کند و به نوعی آباد می کند و بعد از چند سال طرح‌های ایجاد شده را در اختیار دیگران قرار می دهد و یک منطقه دیگر را به عنوان پایلوت انتخاب کرده و به آنجا می روند، این برنامه ای است که بنیاد در راستای عمران و آبادانی مناطق محروم دارد. اکنون هم می گویند که برنامه ی بنیاد برای قلعه گنج تا سال 1400 بوده است و از 1400 به بعد باید وارد یک شهر دیگر شویم.

شهسواری یادآور شد: در حال حاضر بنیاد مستضعفان در 16 شهر دیگر هم در حال انجام کار است. مسوولان بنیاد اظهار دارند که برنامه آبادانی قلعه گنج 5 ، 6 ساله بوده که تمام شده است.

شهسواری ادامه داد: در طرح های بنیاد، برای شروع کار ابتدا خود بنیاد به عنوان یک سرمایه گذار ورود پیدا می کند که بقیه سرمایه گذاران هم تشویق شده و ورود کنند و بعد از اینکه سرمایه گذاران را جذب کرد، کار ادامه پیدا می‌کند. البته به نظر من اگر قرار باشد طرح های بزرگ را واگذار کنند و برود خیلی از سرمایه گذاران احساس خطر می کنند و ادامه کار سخت می شود.

مهدی شهسواری فرماندار قلعه گنج تاکید کرد: البته ما به این رقم هایی هم که اکنون برای واگذاری طرح ها گذاشتند، نقد داریم و هم چنین پیشنهاد دادیم که این طرح ها به اهالی منطقه واگذار شود.

فروش مجتمع بز مورسیا در برنامه‌های بنیاد مستضعفان

به گفته شهسواری در حال حاضر و برای شروع، بنیاد مستضعفان قصد فروش مجتمع صنعتی بز مورسیا را دارند.

شهسواری گفت: این مجتمع بز مورسیا، بزرگترین مجتمع پرورش بز در ایران است که اکنون 6 هزار دام دارد که در برنامه واگذاری است و من پیشنهاد دادم که این مجتمع را به صورت سهام های خرد به مردم قلعه گنج واگذار کنند مانند سهام عدالت که مردم قلعه گنج، متقاضی شوند و بخرند. اگر به سرمایه گذار بزرگ واگذار شود، سودی به مردم نمی رسد ما به دنبال این هستیم که از سود این مجتمع، مردم هم منتفع شوند اگر مردم مالک شوند و خودشان هیات مدیره تشکیل می دهند و برنامه ریزی می کنند و واحد های کوچکتر در روستاها را هم تشکیل می دهند و چرخه تولید و فرآورده، کامل و در اختیار مردم قرار می گیرد و خودشان اداره کننده آن می شوند و این موضوع به نفع منطقه و شهرستان هم است. اکنون شیر کارخانه شیر قلعه گنج هم از همین مجتمع پرورش بز تامین می شود.

شهسواری یادآورشد : قصد بنیاد این است که همه ی طرح ها را کامل بفروشند ولی ما پیگیر این هستیم که در اختیار مردم قلعه گنج قرار بگیرند.

فرماندار قلعه گنج در مورد بقیه طرح‌های بنیاد مستضعفان و وضعیت آن ها گفت : تقریبا همه ی طرح های که برای اشتغال زایی از طرف بنیاد مستضعفان اجرا شده بود، تکمیل شده هستند و فقط کارخانه آب میوه گیری به مشکل برخورد.

مهدی شهسواری در مورد مشکل کارخانه آبمیوه گیری در قلعه گنج گفت: این کارخانه هزینه زیادی داشت و از طرفی آب این منطقه هم برای تهیه آب میوه مناسب نیست و در نتیجه آب میوه تولید شده، در بازار به فروش نمی رفت و توجیه اقتصادی نداشت و قرار است که این کارخانه تغییر کاربری بدهند اما بقیه کارخانه ها و طرح هایشان فعال هستند مانند کارخانه شیر یا آهک که در حال فعالیت هستند.

به گفته فرماندار قلعه گنج مالکیت همه ی طرح هایی که توسط بنیاد مستضعفان در قلعه گنج اجرا شده است به عهده شرکت های هلدینگ و زیر مجموعه بنیاد بوده ‌است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51393
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.