معاونت توسعه و منابع وزارت جهاد کشاورزی:


مبارزه با آفت سرخرطومی کار علمی و مردمی است

کرمان‌نو- معاونت توسعه و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: محدودیتی بابت اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی وجود ندارد اما مبارزه با این آفت یک کار علمی و مردمی است

 به گزارش کرمان‌نو، دکتر هوشنگ محمدی روز دوشنبه در حاشیه جلسه کارگروه کشاورزی شرق استان کرمان که در سالن اجتماعات فرمانداری بم برگزار شد، اظهارداشت: کشاورزان خودشان باید پای کار آمده و کارهایی که مرکز تحقیقات و مروجین کشاورزی اعلام می کنند انجام دهند زیرا برخی از موضوعات نیاز به اعتبار ندارد.
او ادامه داد: در حال حاضر زمان برداشت محصول خرما در شهرستان‌های شرقی استان کرمان است اگر بخواهیم روش‌های دیگری را برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی به کار بگیریم محصول آسیب می بیند و صادرات دچار مشکل می شود.
او افزود: اگر کمبود اعتباری رخ دهد وزارتخانه حتما تامین اعتبار لازم را انجام می دهد ، اصل موضوع روش علمی است و مراکز تحقیقاتی ما روش‌های فايو را رد کرده‌اند و روشی را خودشان پیش می برند که امیدواریم نتیجه دهد.
معاونت توسعه و منابع وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: مبلغ ۴ میلیارد تومان به صورت تن‌خواه برای انجام کارهای تحقیقاتی در جهاد کشاورزی مرکز استان در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز مجدد طبق دستور وزیر محترم جهادکشاورزی تامین اعتبار صورت میگیرد.
محمدی اضافه کرد: از اداره جهاد کشاورزی بم بازدیدی به عمل آمد و متاسفانه با گذشت بیش از ۲۰ سال از زلزله سال ۸۲ به دلایل مختلفی همکاران ما در جهاد کشاورزی بم هنوز در کانکس مستقر هستند و مقرر شد ظرف مدت یک ماه آینده ساختمان آب و فاضلاب بم در اختیار جهاد کشاورزی قرار گیرد و تجهیز شود .
او می گوید ساختمان جدید جهاد کشاورزی یا به این ساختمان ملحق می شود یا ساختمان جدیدی که منابع مالی آن نیز از محل فروش اموال مازاد تامین شده احداث خواهد شد.
او توضیح‌داد: یکی از دیگر مشکلات نخلستان‌های شهرستان‌های شرقی استان کرمان خشکیدگی خرما است که مرکز تحقیقات در حال کار است و امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود.
معاونت توسعه و منابع وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به بیمه صندوق کشاورزی تصریح کرد: سبک و سیاق بیمه باید تغییر کند که این موضوع هم چیزی نیست که نتوان تغییر دارد البته نمی توان آن را با بیمه خودرو مقایسه کرد.
محمدی درخصوص استقرار اداره جهادکشاورزی در شهرستان های جدید نیز گفت:به هیچ عنوان اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستان‌های جدید زیر ۷۰ هزار نفر راه اندازی نمی شود و این ادارات در مجتمع های اداری شهرستان ها تشکیل می شوند .
او بیان کرد: وزارت جهادکشاورزی تنها ارگانی است که خدمات الکترونیکی ایجاد نکرده است و به زودی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی تحت نظارت دولت راه‌اندازی می‌شود.
photo6317254509
در بحث آفت‌ها هیچ کار علمی و تحقیق انجام نشده است
در ادامه فرماندار بم نیز گفت: اقتصاد منطقه شرق استان کرمان بر پایه کشاورزی است و درآمد بالای ۹۰ درصد مردم متاثر از بخش کشاورزی است.
محمد برزنگ اظهارداشت: ۹۵ درصد محصول زیرکشت شهرستان‌های شرقی استان کرمان از نوع خرمای مضافتی است و سطح زیر کشت نخیلات شهرستان بم حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار است.
او افزود: ۱۵ سال است که خشکیدگی خوشه خرما وارد شهرستان بم شده و اکنون نیز با آفت جدید سوسک سرخرطومی حنایی مواجه شدیم که خطر این آفت زندگی ، اقتصاد و کشاورزی مردم را تهدید می‌کند‌.
فرماندار بم تاکیدکرد: آفت‌های دیگر ثمر باغ‌ها را تهدید می‌کرد و خسارت میزد اما این آفت جان نخلستان‌های ما را میگیرد و این بسیار وحشتناک است.
به گفته او متاسفانه در چندسال اخیر که با خشکیدگی و زنجره خرما روبرو شدیم تحقیق و کار علمی صورت نگرفته است.
برزنگ عنوان کرد:در برخی از باغ ها تا ۸۰ درصد هم محصول کشاورز نابود شده است .
فرماندار بم اضافه کرد: اگر قرار است که هیچ کار دیگری در جهاد کشاورزی انجام ندهیم باید تمام اعتبارات برای تحقیقات سوسک سرخرطومی گذاشته شود ‌تا این آفت مهار شود .
او توضیح داد: صنعت بیمه در دنیا جزو ضرورت‌های زندگی است و اکنون در بیمه خرما، خساراتی که به کشاورز وارد شده است را چه کسی جبران می‌کند ؟ صندوق بیمه، حق بیمه را کامل بگیرید و خسارت هم کامل پرداخت کند.
او خاطرنشان‌کرد: در بخش روداب اکثر کشاورزی وابسته به آب سد نسا است و متاسفانه کانال های دو و سه و چهار که متولی آن جهاد است کامل نشده و آب سد وارد زمین می‌شود.
photo6317247407
۳۰ درصد باغ‌های نرماشیر به آفت سرخرطومی آلوده شده‌اند
در ادامه فرماندار شهرستان نرماشیر نیز گفت: سطح زیر کشت نخیلات در نرماشیر ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار است و سالانه ۶۴ هزار تن تولید خرما داریم. اگر موضوع این آفت حل نشود به تهدید تبدیل می شود .
حمید طبسی نژاد افزود: کانون اصلی آفت سوسک سرخرطومی حنایی شهرستان نرماشیر است که این آفت به واسطه انتقال پاجوش از استان سیستان و بلوچستان وارد این شهرستان شده و اکنون گریبان گیر شهرستان بم شده است .
وی اظهار داشت: اگر موضوع این آفت حل نشود به بحران و سپس به تهدید تبدیل خواهد شد و جوانان ما به سوی قاچاق سوخت و اتباع بیگانه روی می آورند و مشکل بزرگ امنیتی ایجاد می شود .
فرماندار نرماشیر عنوان‌کرد: هفت روستای شهرستان نرماشیر به آفت سوسک سرخرطومی حنایی آلوده شده است و اکنون رستم آباد مرکز این شهرستان نیز دچار آفت شده است .
به گفته او ۳۰ درصد یعنی حدود ۲۰۰ هکتار به این آفت آلوده شده است و همچنین تعداد درختان آلوده شهرستان از ابتدا ۱۰۳ اصله بوده که۹۹ اصله تیمار و مابقی امحا شده است .
طبسی نژاد گفت: بالغ بر ۴۰ درصد از نخیلات نرماشیر دچار خشکیدگی خوشه خرما شده اند و کشاورز نرماشیری دیگر محصول خرما ندارد.
او افزود:با توجه به اینکه با آفت‌های زیادی در نخیلات روبرو هستیم نیاز داریم که مرکز تحقیقات این شهرستان فعال شود.
فرماندار نرماشیر درخصوص قطعی موتور پمپ‌های کشاورزی نیز گفت: قطعی موتورپمپ‌ها مشکل بزرگی برای کشاورزان در شرق استان ایجاد کرده و نارضایتی کشاورز را به دنبال داشته است زیرا در فصل آب دهی درختان موتور پمپ کشاورزبه مدت هفت ساعت در روز خاموش می شود و خسارت زیادی به کشاورزی وارد کرده است .
photo6317349696
شن های روان نخیلات و خانه های ما را گرفته است
در ادامه حسین سعیدنیا فرماندار فهرج و امینیان فرماندار گنبکی نیز با اشاره به اینکه آفت خشکیدگی خرما بیش از ۵۰ درصد محصول خرما در این دو شهرستان را خراب کرده است و خسارت های زیادی را به کشاورز وارد کرده است خواستار آن شدند تا این شهرستان‌ها با آفت سوسک سرخرطومی روبرو نشده اند چاره ای برای آن اندیشیده شود.
سعیدنیا فرماندار فهرج درباره شن‌های روان می گوید سال گذشته بیش از۳۰ روز آب و هوای فهرج خطرناک بوده است و کلیه ادارات ما به مدت ۱۱ روز تعطیل شدند .
او افزود: شن‌های روان باغ‌ها و نخیلات و خانه‌های ما را گرفته است و متاسفانه ما در حوزه خشکیدگی خرما ، شن‌های روان و انرژی تجدیدپذیر دست کشاورز را نگرفته‌ایم .
گنبکی اداره جهاد کشاورزی ندارد
امینیان فرماندار گنبکی نیز گفت: با توجه به اینکه گنبکی به تازگی به شهرستان ارتقا یافته است انتظار داریم که اداره جهاد کشاورزی در این شهرستان استقرار یابد.
به گفته او خشکیدگی خرما در گنبکی ۳۰ الی ۷۰ درصد در هر باغ متفاوت است و آفت سوسک سرخرطومی نیز مرگ خاموش و تهدید جدی برای نخیلات شرق استان کرمان است.
photo6317349873
خرمای بم هم مانند مرکبات آن از بین می رود
فرمانده ناحیه بسیج سپاه مقاومت بم نیز در این جلسه گفت:اگر هر گوشه دیگری از کشور این اتفاق رخ داده بود امروز مردم راه‌ها را بسته بودند اما این مردم مظلوم شرق استان کرمان نشسته‌اند و نگاه می‌کنند و منتظر عملکرد مسئولان هستند.
سرهنگ احمد بدرآبادی ادامه داد:حتی مسئولان کشوری ما اسم شرق استان کرمان را نمی دانند و همگی درباره جنوب استان صحبت می‌کنند.
او افزود: همان طور که مرکبات بم مانند لیمو و پرتقال از بین رفت و همگی گفتند تحقیق می‌کنیم و کاری نکردند اگر اکنون بنشینیم خرمای بم هم از بین می رود .
فرمانده ناحیه بسیج سپاه مقاومت بم اظهارداشت: شرق استان کرمان پیشانی جنگی و لبه جلویی منطقه نبرد ست اگر اتفاقی برای شرق رخ دهد مرکز کشور ضربه خورده می‌شود ‌.
به گفته او اگر خرما در شهرستان‌هایی مانند ریگان و گنبکی نابود شود دیگر می خواهند چکار کنند؟ باید شهرها خالی از سکنه شود .
در پایان دکتر محمدی معاونت توسعه و منابع وزارت جهاد کشاورزی به همراه داوود بیگلری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از باغ های آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی شهرستان های فهرج و نرماشیر بازدید به عمل آورد.
 به گزارش کرمان‌نو، سوسک سرخرطومی حنایی به عنوان آفتی ویرانگر برای نخلستان‌های خرما در باغ های شهر بم مشاهده شده و قلب اقتصاد این شهر را نشان رفته است حال مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پای کارآمده تا جان نخلستان‌های شرق استان کرمان را نجات دهند این آفت از تیرماه سال ۱۴۰۰ در باغ‌های نَرماشیر در مجاورت شهرستان بم دیده و مبارزه با آن آغاز شد و مرداد امسال نیز در باغ‌های بم دیده شد.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107864
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.