[مرگ] تاوان شراب‌خواری بی‌حساب

صبح شنبه خبری مبنی بر مسمومیت حاد تعدادی از شهروندان سیرجانی با الکل منتشر شد که متاسفانه ۵ نفر براثر این مسمومیت جان باختند و تعدادی هنوز در بیمارستان بستری هستند. برای بررسی این موضوع با فرماندار سیرجان تماس گرفتیم.
منصور مکی‌آبادی به کرمان نو گفت که از صبح شنبه تعدادی از شهروندان تحت عنوان مسمومیت به بیمارستان مراجعه کردند که بر تعداد آنها هر ساعت افزوده میشد. وی افزود که ‌بعد بررسی مشخص شد علت مصرف نوشیدنی های غیر مجاز است. متاسفانه ۴۸ نفر مسموم شده اند(برخی خبرگزاریها تعداد مسموم شدگان را ۷۸نفر اعلام کردند) ۵نفر هم درگذشتند که ۳۰-۱۸ساله بودند. اقدامات درمانی برای این بیماران در حال انجام است. حدود ۳۰ نفر از اینها دیالیز شده اند. وی ادامه داد که جلسه شورای تامین شهرستان شنبه شب برگزار شد. در حال حاضر( روز یکشنبه) شرایط تحت کنترل است و بر تعداد بیماران اضافه نشده است. به شهروندان توصیه می کنم که به شایعات توجه نکنند. (در لحظه تنظیم گزارش پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور گفته تعداد مسمومین به ۹۹نفر افزایش یافته است).
چند سال قبل هم اتفاق مشابهی در شهرستان رفسنجان افتاد که به مرگ و نابینا شدن تعدادی از هم استانی ها انجامید. متاسفانه به رغم غیرقانونی بودن مصرف مشروبات الکی براساس آمار وزارت بهداشت در سال ۹۴ در ایران سالانه حدود ۴۲۰میلیون لیتر مشروبات مختلف مصرف می شود یعنی برای هر ایرانی حدود ۵.۲۵لیتر.
مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی در سومین سمینار علمی «سوء مصرف و اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی» در خرداد سال۹۵ گفت:« استان‌های تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را به خود اختصاص داده و در مقابل بوشهر، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی نیز بر اساس آمارهای سال ۱۳۹۰ کم‌ترین مصرف الکل را دارند».
محمدرضا قدیرزاده افزود: شیوع مصرف و اختلال الکل در کشور حدود یک درصد است. ۰.۷ درصد این افراد دچار وابستگی و ۰.۳ درصد آنان دچار سوء مصرف الکل هستند. شاخص مصرف سنگین دوره‌ای در دنیا ۶.۳ درصد است اما بنابر آمارهای غیررسمی این شاخص در کشور ما ۱۹ درصد است یعنی فردی که در کشور ایران مشروب‌خواری می‌کند نسبت به افراد دائم‌الخمر در کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر الکل مصرف می‌کند.»
به نوشته عصر ایران مجموع چرخش مالی و خرید و فروش مشروبات الکلی در کشور ۶۵۸ میلیارد تومان است و ۲۳ کارخانه تولید الکل در کشور وجود دارد.
مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی درباره آمار مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی گفته سال ۸۹، ۱۴۵ مورد، سال ۹۰، ۹۳ مورد، سال ۹۱، ۱۳۶ مورد، سال ۹۲، ۱۳۵ مورد و سال ۹۳، ۸۱ مورد مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی در کشور داشته‌ایم.
یکی دیگر از آمارهای مربوط به مصرف مشروبات الکلی، اطلاعاتی است که سال ۹۵توسط وزارت بهداشت ارائه شد رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت می گوید: “۹۴درصد ایرانیان بزرگسال از نظر مصرف الكل كاملا پاك هستند و حدود ۶ درصد تجربه یكبار مصرف این ماده را داشته‌اند».
دکتر علیرضا نوروزی با توجه به پیمایش صورت گرفته در سال ۸۹، اطلاعاتی ارائه می کند که می تواند برای سنجش میزان مصرف الکل در کشور و مقایسه آن با آمارهای دیگر مفید باشد: در مورد الكل دو نوع آمار داریم، یكی آمار افرادی كه در یكسال گذشته حداقل یكبار این ماده را مصرف كرده یا یكبار برای ترك به مراكز درمانی مراجعه كرده‌اند و دیگری درصد افرادی است كه دچار عوارض سوء مصرف و یك نوع اختلال شده‌اند. بر اساس آمار مطالعه پیمایش سلامت روان در ایران كه در سالهای ۸۹ و ۹۰ در وزارت بهداشت انجام شد، ۶.۳ درصد جمعیت در سال ۸۹ حداقل یكبار یا بیشتر الكل مصرف كرده‌اند كه این مقدار در مقایسه با كشورهای دنیا پایین و مشابه كشورهای دیگر منطقه مدیترانه شرقی است. مجموع افرادی كه میزان مصرف الكل آنها در حد سوء مصرف است و در واقع افرادی كه دچار وابستگی و اختلال ناشی از مصرف الكل شده‌اند در جمعیت ۱۵ تا ۲۴ كشور، ۹ دهم درصد است. این پیمایش بر روی جمعیتی در حدود ۴۹ میلیون نفر كه افراد بزرگسال بالای ۱۲ سال هستند، انجام شد بنابراین در سال تحقیق كه سال ۸۹ بوده است، حدود ۴۵۰ هزار نفر آنها حداقل یكبار تجربه مصرف الكل داشتند یا دچار عوارض سوء مصرف الكل یا وابستگی شده بودند.”
یکی دیگر از مسائل مختص کشور ما مشخص نبودن غلظت الکل در نوشیدنی است زیرا هر چه غلظت الکل در نوشیدنی افزایش یابد خطر آن نیز بیشتر خواهد شد به همین دلیل به علت پایین و مشخص بودن غلظت الکل در کشورهای خارجی خطر آنها کم است.
بهرحال با توجه به شرایط کشور ما آمار یکسانی در این زمینه ارائه نمی شود. اما آنچه که مشخص است مرگ و میر ناشی از این مسئله و یا آسیبهای جبران نشدنی نوشیدن مشروبات الکلی‌ست. علی رغم حادثه سال ۹۲ رفسنجان اکنون شاهد اتفاق ناخوشایند سیرجان هستیم. شاید این اتفاقات هشداری باشد به مسئولین که در رابطه با این معضل باید در پی راهکار تازه‌ای بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12672
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.