مشکل دفع زباله‌ها در منوجان

جلالی رییس محیط زیست منوجان در مورد وضعیت مکان دفع زباله این شهرستان گفت: دو سه نقطه برای دفع زباله پیشنهاد شده است اما مناسب نبودند و با توجه به پایش‌های شهرداری هنوز مکان مناسبی پیدا نشده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

عکس‌هایی از محل دفع زباله در شهرستان منوجان به دفتر کرمان نو رسید و ما بر آن داشت تا پیگیر این معضل شویم، معضل بهداشتی ای که اهالی این شهرستان را کلافه کرده است.

به گفته فلاحی یکی از اهالی منوجان این زباله‌ها مدت ها است که در نزدیک شهر و کنار جاده ریخته می شوند حتی گاهی وقتی اتششان می زنند، ما از داخل شهر دودشان را می بینیم. اما اکنون نگرانی ما بیشتر به این خاطر است که اگر این زباله ها به کرونا آلوده باشند چه به روز اهالی می آید.

او گلایه می کند که به ما می گویند، ماسک بزنید اما مسوولان فکری به حال زباله‌های آلوده مراکز بهداشتی که احتمالا کرونایی هم هستند، نمی کنند.

اولین اقدام کرمان نو پیگیری این مساله از طریق شبکه بهداشتی بود، دکتر بیانی رییس شبکه بهداشت منوجان در مورد وضعیت دفع زباله در منوجان گفت: ما درباره این مشکل چندین بار نامه نگاری کرده ایم و هشدارهایش را هم به محیط زیست داده ایم اما مشکل حل نشده است.

درخواست جابه‌جایی محل دفع زباله ارسال شده است

به گفته بیانی حل این مشکل به عهده شهرداری و محیط زیست است. او ادامه داد: برای حل این مشکل جلسه ای هم گرفتیم و قرار شد محیط زیست پیگیری و مکانی را مشخص کند تا محل دفع زباله جابه جا شود. ظاهرا شهر داری مشکلی برای این موضوع ندارد و حتی گفته است زباله ها را هم دفن می کند، اما باید مکان را محیط زیست تایید کند.

دکتر بیانی تاکید کرد :ما هم پیگیر این موضوع هستیم و تذکرات لازم را داده ایم و مستندات این نامه نگاری ها هم موجود است.

بیانی گفت: این مشکل چندین سال است که در منوجان وجود دارد و مدتی پیش هم مردم شکایت کرده بودند زیرا چند روستا نزدیک این مکان فعلی دفع زباله وجود دارد.

پیشنهاد مکانی برای دفع زباله به عهده شهرداری است

جلالی رییس محیط زیست منوجان در مورد وضعیت مکان دفع زباله این شهرستان به کرمان نو گفت: دو سه نقطه برای دفع زباله پیشنهاد شده است اما مناسب نبودند و با توجه به پایش‌های شهرداری هنوز مکان مناسبی پیدا نشده است.

جلالی تاکید داشت: باید شهرداری نقطه را پیشنهاد بدهد، ما بازدید را انجام دهیم و بعد نتیجه را اعلام کنیم دو نقطه ای را که پیشنهاد دادند ما بازدید کردیم ومنتظر ارزیاب هستیم که آوردن ارزیاب هم به عهده شهرداری است.

جلالی در مورد این ارزیاب‌ها گفت: یک شرکت هایی هستند که گرید زیست محیطی دارند، یعنی مورد تایید سازمان محیط زیست هستند که باید مکان پیشنهادی را ارزیابی و بررسی کنند که با ضوابط محیط زیستی مغایرت نداشته باشد و بعد آن نقطه را به ما معرفی کنند. و بعد از معرفی، ما نتیجه بررسی ها را به اداره کل ارسال می کنیم تا مجوزش گرفته شود.

جلالی ادامه داد: شهر دار هم برای حل این مشکل موردی ندارد اما فکر می کنم بابت هزینه ای که باید بابت مطالعات ارزیاب بدهند، مقداری دچار مشکل هستند.

رییس محیط زیست منوجان ادامه داد: پیش از این هم ما بر جابه جایی محل دفع زباله تاکید داشتیم حتی مقداری هم این محل از جاده فاصله گرفت اما هنوز هم در مکان مناسبی نیست و ما پیگیر جابه جایی اش هستیم.

فرمانداری منوجان پیگیر جابه‌جایی محل دفع زباله

محمودی فرماندار منوجان هم پیگیر این مشکل است.

او گفت: ما در فرمانداری جلسات زیادی را در مورد پسماند برگزار کردیم آخرین جلسه دو سه هفته پیش بود که مسوولین ذی ربط مثل منابع طبیعی، محیط زیست و شهرداری را دعوت کردیم تا این مشکل را حل کنند و قرار شد یک مکانی دور از آبادی در نظر گرفته شود و مکان دفع زباله را جابه جا کنند.

محمودی یادآور شد: پیش از اینکه من فرماندار شوم این مشکل وجود داشت و همیشه در همین مکان که نزدیک محل عبور و مرور است زباله‌ها ریخته می شدند، البته محیط زیست پیگیر بوده است.اما این بار ما در فرمانداری پیگیری می کنیم که حتما یک مکانی را دور از محل سکونت مردم مشخص کنند، زیرا این حق مردم است و ما مسوولیم از آن دفاع کنیم.

محمودی در ادامه گفت: البته یک مکان را مشخص کرده اند اما ظاهرا یک سری مشکلات دارد و مقرر شده که مکان جدیدی مشخص کنند و منابع طبیعی و شهرداری و محیط زیست به زودی مشکل را حل می کنند.

کرونا فرایند جا‌به‌جایی سایت زباله را کند کرد

یکی از کسانی که انگار این گره به دستان او باز می شود شهردار منوجان است، برای دانستن چرایی حل نشدن این مشکل با روشناس شهردار منوجان هم گفتگو کردیم.

او گفت: برای این جا به جایی منابع طبیعی چند مکان را به ما پیشنهاد داد ،زیرا زمین ها متعلق به منابع طبیعی است. قرار است یک شرکت مشاوره ای را دعوت کنیم تا ارزیابی کند و تاییدیه بدهد تا مکان دفع زباله جابه جا شود.

روشناس تاکید دارد: اکنون چند مکان مشخص شده ولی تاییدیه محیط زیست را ندارند فقط باید این شرکت محیط زیستی بیاید و بررسی را شروع کند.

به گفته روشناس شهردار منوجان این شرکت‌ها ارزیاب محیط زیستی، خصوصی هستند که باید از کرمان بیاید و پرداخت هزینه آن ها هم به عهده شهرداری است.

روشناس دلیل این که چرا حل شدن این موضوع طولانی شده است گفت: این مکان‌ها جدیدا حدود یک هفته ای است که مشخص . اکنون هم ما از بین چند شرکت به احتمال زیاد با شرکت مازندران به دلیل مناسب بودن قیمتش توافق می‌کنیم تا ارزیابی را شروع کند.

او ادامه داد: ما پیگیر موضوع هستیم ولی یک مقداری به دلیل بیماری کرونا شرکت ها سخت تر همکاری می کنند و این موضوع روند را به کندی پیش میبرد.

شهردار منوجان در مورد این موضوع که کی مشکل حل می شود، گفت: در تلاشیم به زودی مشکل حل شود حتی اگر شرکت محیط زیستی شفاهی هم تایید کنند ما مکان را جا به جا می کنیم و تلاش می کنیم که ظرف یک ماه آینده مکان دفع زباله منوجان را جابه جا کنیم .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52355
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.