استاندار کرمان با انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات:


منابع به بانک مسکن منتقل شود

استاندار کرمان گفت: تمامی بانک‌ها منابع طرح نهضت ملی مسکن خود را به بانک مسکن انتقال دهند؛ زیرا در عمل اینکاره نیستند؛ شرایط وامی و همه چیز آنها به‌هم‌ریخته است و ساختار، نیروی انسانی و ارزیاب ندارند و این پروژه در شرایط وامی آنها نیست.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، محمدمهدی فداکار روز یکشنبه در نشست شورای مسکن استان کرمان همچنین با اشاره به‌ضرورت تشکیل نشست شورای بانک‌های استان کرمان برای تسهیل این فرایند افزود: معاون اول رئیس‌جمهور با این موضوع موافقت کرده و فردا با رئیس‌جمهور مطرح می‌شود تا به مرحله اجرا برسد.

 او با تأکید بر ارائه گزارش طرح نهضت ملی مسکن اداره کل راه و شهرسازی شمال و جنوب و بنیاد مسکن اظهار داشت: طرح خود مالکی را تا دهه فجر امسال با واگذاری چند هزار قطعه زمین به مردم آغاز کنیم و کار در این حوزه سریع‌تر پیش رود.

 به گفته فداکار، فرزندآوری در واگذاری زمین در استان اولویت داده شود و معارضان سایت ۱۰۸ هکتاری در شهرک همت شهر کرمان به‌سرعت تعیین تکلیف شوند، عده‌ای از مردم حق دارند، زمین آنان داده، خسارت‌ها جبران و متصرفان نیز تعیین تکلیف شوند.

 اراضی بلدالامین به دولت واگذار می‌شود

 استاندار کرمان گفت: پیشنهاد می‌شود برای پروژه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) نیز راه و شهرسازی کسی را مأمور جابه‌جایی زمین کند تا این ستاد و ما بتوانیم کار خود را در این پروژه انجام دهیم و خیال مردم راحت شود تا مردم نگرانی نداشته باشند؛ زیرا پروژه آنان هیچ‌وقت دچار چالش نخواهد شد.

او ادامه داد: در این زمینه کار با قیمت جدید ابلاغ شده و پیش خواهد رفت؛ اما مالکیت زمین از ستاد اجرایی فرمان امام به دولت تغییر پیدا خواهد کرد که این موضوع نیز مصوب شده است.

 فداکار افزود: آب و برق مسکن حاجی‌آباد و سایر مناطق به‌صورت جداگانه در نشستی بررسی و تعیین تکلیف شود؛ همچنین مسکن ۶۴ واحدی در بافت پیگیری شود که با رفع مشکل آن کار سریع‌تر پیش رود و تعیین تکلیف شود.

او با تأکید بر حل مشکل بانکی پروژه ۱۹۲ واحدی بیلوکارا بهزیستی گفت: پروژه مسکن بشری مردم را گرفتار کرده و مشکل فاضلاب این طرح باید تا دهه فجر امسال حل شود؛ فاضلاب بشری ۲ سال مردم را معطل کرده است.

 استاندار کرمان با اشاره به‌ضرورت فکر جدی برای مسکن روستای تنگشاه عنبرآباد و زمین بخش بَلورد سیرجان گفت: اصلاح قیمت هر چه سریع‌تر انجام شود تا طرح‌های نهضت ملی مسکن نخوابد.

 واگذاری ۶۱۲ قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت

 مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: تاکنون ۶۱۲ قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری واگذار شده اما تعداد این خانواده‌ها زیادتر از این میزان است.

 رضا حافظی افزود: ۱۷۴ قطعه در رفسنجان، ۱۳۷ قطعه بافت، ۱۱۹ قطعه کرمان، ۱۱۴ قطعه بردسیر و ۶۸ مورد مربوط به شهرستان بم بوده است.

او تصریح کرد: تاکنون پنج هزار و ۹۳۹ هکتار زمین در شهرهای مختلف استان کرمان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص‌یافته و ۷۲۲ هکتار زمین نیز در مرحله الحاق به محدوده شهرها قرار دارد.

 حافظی عنوان کرد: تعداد ثبت‌نامی‌های طرح نهضت ملی زمین و مسکن در استان کرمان به ۲۱۶ هزار و ۸۷۹ نفر افزایش‌یافته و از این میزان، ثبت‌نام ۵۵ هزار و ۸۵۱ نفر نهایی شده و ۲۱ هزار و ۸۳۱ نفر نیز افتتاح حساب انجام داده‌اند.

 او ادامه داد: همچنین به تعداد ۱۳ هزار و ۲۹۰ متقاضی طرح نهضت ملی زمین و مسکن در استان کرمان پروژه تخصیص‌داده‌شده، اسکلت و سقف چهارهزار و ۶۰۷ واحد نیز به پایان رسیده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه ۳۶ درصد متقاضیان ثبت‌نام‌شده در طرح نهضت ملی مسکن استان در شهر کرمان، ۱۶ درصد سیرجان، ۹ درصد رفسنجان و هفت درصد بم هستند عنوان کرد: ۷۸ هزار و ۱۷۵ متقاضی این طرح در شهر کرمان ثبت‌نام کردند که ۲۳ هزار و ۴۸۹ نفر تأیید نهایی شده‌اند و به سه هزار و ۱۸۶ نفر پروژه تخصیص‌یافته؛ همچنین برای ۸۹۵ نفر پروانه اخذ شده و ۱۱۶ واحد به مرحله اتمام اسکلت و سقف رسیده است.

او با اشاره به وجود ۳۲ هزار و ۸۳۴ واحد مسکن مهر در استان کرمان تصریح کرد: حدود ۲۹ هزار واحد مسکونی از طرح مسکن مهر تحویل متقاضیان داده شده و تعدادی از مسکن‌های مهر باقی‌مانده نیز مشکل قضایی دارند.

 به گفته این مسئول، مسکن مهر بشری، شرکت‌تعاونی مسکن گسترش مهر رفسنجان ۲، طرح ۱۱۴ واحدی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، طرح ۶۰ واحدی مسکن مهر الرضا، ۷۵ واحدی تفکیکی تعاونی کویر مردمی و فاز سه ۷۵ واحدی تفکیکی تعاونی شباب کرمان هنوز پروژه‌های مسکن مهر باقی‌مانده دارند.

 حافظی گفت: ۱۴ هزار و ۷۳۸ واحد مسکونی استان کرمان به‌صورت خود مالکی در حال ساخت هستند، ضمن آنکه ۴۶۷ هکتار از اراضی دولتی مولدسازی شده و در اختیار طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان قرار گرفته است.

او یادآور شد: ۳۴۷ پروانه ساختمانی برای یک هزار و ۸۶ واحد مسکونی از ابتدای سال ۱۴۰۱ در حوزه بازآفرینی شهری صادر شده که ۵۱۲ واحد از آنها برای افتتاح آماده شده، ضمن آنکه پروژه ۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سیرجان نیز برای دهه فجر آماده شده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: ۲ هزار و ۱۵۴ مشاور املاک در استان کرمان داریم و برآورد ما این است که ۳۶۳ مشاور املاک نیز غیرمجاز فعالیت دارند که طی ۷۵۱ مورد بازرسی از مشاوران املاک این استان ۲۵ مورد پلمب شدند و ۱۵ میلیارد ریال جریمه صادر شده است.

 گزارشی از عملکرد بانک‌ها در نهضت ملی مسکن

 مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نیز در این نشست گفت: تاکنون در مسکن شهری تعداد هشت هزار و ۶۵۰ نفر به بانک‌های عامل معرفی شدند که ۹۹۵ متمم منعقد شده و مربوط به بانک مسکن بوده؛ بانک‌های ملی، صادرات، تجارت و ملت صفر بودند.

 مهدی محمدی ابراز داشت: در مسکن روستایی نیز ۱۱ هزار و ۵۴۵ نفر به بانک‌ها معرفی شدند که یک هزار و ۱۲۴ متمم قرارداد منعقد شده و بیشترین متمم قرارداد منعقد شده مربوط به بانک ملی با ۵۵۷ مورد بوده است.

او با اشاره به تصویب پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌ریالی مسکن روستایی با بازپرداخت ۲۰ساله و کارمزد پنج درصد در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت گفت: خط اعتباری ۹ بانک عامل نیز مشخص شده که ظرفیتی خوبی برای این حوزه است.

 به ۵۰ هزار قطعه زمین نیاز داریم

 مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان تصریح کرد: تاکنون ۹ هزار و ۱۵۰ قطعه زمین برای طرح نهضت ملی مسکن از راه و شهرسازی تحویل ما شده که به متقاضیان واجد شرایط تحویل شد؛ اما هنوز برای واگذاری زمین به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان به ۵۰ هزار و ۱۱۳ قطعه زمین نیاز داریم.

او گفت: این بنیاد عملیات اجرایی پنج هزار و ۸۰۰ پروژه طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرده که از این میزان، تاکنون ۲ هزار و ۲۴۰ واحد مسکونی موفق به انعقاد قرارداد بانکی شده است.

 محمدی ادامه داد: در مسکن روستایی نیز طی یک سال اخیر ۱۲ هزار و ۵۶ واحد مسکونی در مرحله عملیات اجرایی قرار گرفته و همچنین تاکنون چهارهزار و هشت هکتار زمین برای الحاق به طرح‌های هادی روستایی شناسایی شده است.

همچنین در این نشست مقرر شد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) طی نامه‌ای واگذاری اراضی خود در شهرک بلدالامین را با راه و شهرسازی مکاتبه کند و پس از تأیید این نامه توسط این وزارت و سازمان زمین و مسکن، ادامه این پروژه توسط دولت اجرا شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=113018
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.