مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نیازمند حضور متخصصین

امروز هم بار دیگر دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور که در کرمان حضور دارد به این موضوع اشاره داشت. به اعتقاد مصطفی محمدیون در شرایط کنونی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی با تولید سی دی و نشریه امکان پذیر نیست، باید وارد عمل شویم و برنامه های خود را عملیاتی کنیم.

استاندار کرمان نیز امروز در همین رابطه گفته نباید منتظر بحران باشیم و باید قبل از بحران در جهت کاهش آسیب‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم، به باور رزم‌حسینی خسارت زلزله آسیب‌های اجتماعی بیشتر از زلزله های طبیعی است.

همانطور که ملاحظه کردید امروز نیز چون بسیاری مواقع مسئولین عالی رتبه کشوری بر خطرناشی از آسیب‌های اجتماعی تاکید دارند، اما آنچه که به عنوان شهروند هر روز در اطراف خویش مشاهده می کنیم و در پژوهشهای مختلف نیز گزارش می شود، افزایش میزان آسیبهاست. این شاید نشان‌دهنده لزوم تغییر شیوه برخوررد با معضلات اجتماعی است. موضوع را با وحیدزاده جامعه شناس و استاد دانشگاه در میان گذاشتم.

در دنیا برای مدیریت آسیب‌ها افراد متخصص تربیت می شوند

او معتقد است که اغلب اوقات با مسائل اجتماعی تخصصی برخورد نمی شود. الان بحث آسیب‌های اجتماعی موضوع مهمی است، که امکان دارد به مسئله اجتماعی تبدیل شود و تعادل نظام اجتماعی را برهم بزند. در دنیا برای مدیریت آسیب‌ها چارچوب تعریف شده و افراد متخصص تربیت می شوند.

 از نظر وی اینکه متولیان این حوزه چقدر تخصصی عمل کنند مهم است. متولی قوی در کنار فرد علمی موثر خواهد بود. باید با توجه به سطح آسیب مکانیزم اتخاذ شود. آیا بحث پیشگیری است؟ یا نه آسیب اتفاق افتاده، برای جلوگیری از همه گیری باید اقدامی انجام شود.

او تاکید می‌کند در بحث آسیب‌ها همه نهادها همزمان هجوم نیاورند. متولیان زمان حضور هر سازمانی را مشخص کنند.شرایط را تشریح کنند. اینکه در چه مرحله به چه ساختاری اجازه ورود داده شود،گاهی اقدامات نسنجیده خودش آسیب زاست.

این جامعه شناس می گوید نهادهای غیر دولتی در مواجهه با این مسائل می توانند کارگشا باشند. به لحاظ علمی سازمانها، خیریه ها یا سازوکارهای محلی موفق تر عمل می کنند. همکاری اجتماعهای محلی با نهادهای دولتی می تواند باعث رونق شود.

وحید زاده با اشاره به روند رو به رشد آسیب‌های نوپدید اجتماعی در کشور می‌گوید این‌ها  بخشی از روند جدیدی است که بر جامعه ما حاکمیت پیدا کرده و با اتفاقاتی این چنینی سیگنال خطر به افراد مسئول داده می‌شود.

او در تشریح چرایی به وجود آمدن آسیب‌های جدید بر این باور است که شرایط اجتماعی امروز جامعه ما آبستن هر نوع اختلال رفتاری و اجتماعی است و تردیدی در این موضوع وجود ندارد.وحید زاده  تاکید می‌کند که چون ساختارها، تفکرات، سازه‌های اجتماعی و ساختار نهادی جامعه  ما مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارهای گذشته است، از تحلیل آسیب‌ها ناتوانیم.

همایش‌هایی که حول محور آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود جنبه عملی ندارد

وی کارهای انجام شده در این حوزه‌ها را بر حسب ضرورت اداری بیان کرد و گفت: «وقتی هم کاری انجام می‌شود بسیار سطحی است و عمقی مسئله را بررسی نمی‌کنند.»

او تاکید می‌کند همایش‌هایی که حول محور آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود جنبه عملی ندارد. وحید زاده شرایط کنونی جامعه را شرایط خاصی بیان کرد و گفت: «باید متعهدانه به این موضوع نگاه کنیم و این موضوعات به دست افراد اهل فن داده شود.»

این استاد دانشگاه اقدامات اداری را برای پیشگیری از این آسیب‌ها کافی نمی‌داند و می‌گوید سیستم اداری ما اگر موفق عمل کرده بود، شاهد رشد آسیب‌ها نبودیم . همانگونه که گفتم باید در این حوزه اقدامهای تخصصی انجام شود.

با توجه به گفته امروز ريیس هلال احمر کشور مبنی بر ضرورت تغییر در روشهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تایید نظر وی از سوی متخصصین ضرورت چاره اندیشی متفاوتی برای این معضل احساس می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11955
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.