نبود بودجه دلیل توقف پروژه راه‌آهن بم- جیرفت

مدیر کل راه آهن استان کرمان گفت: برآورد اولیه این طرح، 3 هزار میلیارد بود که 40 کیلومتر تونل هم در مسیر داشت و از سمت جیرفت و در قطعه اول هم یک سری کارهای اولیه اش شروع شد اما بعد آن دیگری کاری برای این پروژه انجام نشده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

شمار کلنگ زنی و افتتاح‌ طرح‌های بی سرانجامی که هیچ وقت طبق برنامه ی پیش بینی شده،عملیاتی نشده اند، در استان کرمان کم نیستند، طرح هایی که انگار از روی کاغذ ها فراتر نمی روند، یکی از این پروژه های بی سرانجام کرمان پروژه ی راه آهن بم – جیرفت است، پروژه ای که کلنگش را اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آبان 97 بر زمین زد.

پروژه ی ریلی ای با طول بیش 100 کیلومتر، که قرار بود به شبکه راه آهن کشور متصل شود و از جنوب استان تا بندر جاسک ادامه داشته باشد. اما انگار این پروژه به پرونده پروژه های فراموش شده اضافه شده است.

استاندار پیگیر پروژه راه‌آهن بم -جیرفت شود

دکتر اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد که درخواست پیگیری این پروژه را جدیدا با استاندار مطرح کرده است، به کرمان نو گفت: با توجه به بررسی هایی که کردم در بودجه سال 98،97 برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده است ، اما اتفاقی نیفتاده است. حالا ما پیگیر این موضوع هستیم که چرا پروژه شروع نشده و حتی یک کمپرسی شن هم آنجا خالی نکرده اند که امیدی برای عملیاتی شدن باشد ، این طرح کلا از برنامه خود عقب است.

اعظمی گفت: ما از استاندار خواستیم که به عنوان متولی استان پیگیر این موضوع شود چون معمولا اگر ردیف بودجه ای در نظر گرفته شود با پیگیری ها و اطلاع استانداری انجام می شود.

اعظمی یادآور شد: این پروژه قرار بود از بم آغاز و در ادامه به جیرفت بیاید آقای شکرالهی هم خواسته است که از جیرفت به سمت کهنوج و از آنجا به بندر جاسک برود.

به گفته اعظمی مطالعات جیرفت تا کهنوج باید انجام شود.

در پی تماس‌هایی که با غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس گرفته شد.وی در مورد وضعیت اجرایی این پروژه ابراز بی اطلاعی کرد.

این بی اطلاعی از سوی شهسوار پور فرماندار بم نیز اعلام شد، شهسوار پور اعلام کرد، قسمت اعظم این پروژه در محدوده شهرستان جیرفت است.

آیت الهی موسوی معاون عمرانی استانداری در مورد وضعیت این پروژه به کرمان نو گفت: این یک پروژه ملی است و در اکثر پروژه های ملی ، پیمانکار هم ملی انتخاب شده در حوزه استان تعریف نمی شود اما استانداری پیگیر تخصیص اعتبار این طرح است ولی اجرای این پروژه به عهده راه آهن است.

برآورد اولیه طرح راه آهن بم- جیرفت، 3 هزار میلیارد تومان است

ارجونی مدیر کل راه آهن استان کرمان در مورد این پروژه به ما گفت: طول پروژه راه آهن جیرفت به بم تقریبا 113 کیلومتر و به 6 قطعه تقسیم شده است که در سال 97 اجرایش را به معاونت ساخت و توسعه دادند.

ارجونی گفت: در ماه 11 سال 97 پیمانکارش مشخص شد، در ابتدا ردیف بودجه برای معاونت ساخت وزارت راه بود در تیر ماه سال 98 تا دی ماه به راه آهن سپرده اما بعد از دی ماه دوباره به معاونت ساخت سپرده شده است و حتی اسناد هم تحویل معاونت ساخت شده است.

مدیر کل راه آهن استان کرمان گفت: برآورد اولیه این طرح، 3 هزار میلیارد بود که 40 کیلومتر تونل هم در مسیر داشت و از سمت جیرفت و در قطعه اول هم یک سری کارهای اولیه اش شروع شد اما بعد آن دیگری کاری برای این پروژه انجام نشده است.

پیمانکار طرح باید عوض شود

انجم شعاع مدیر طرح های شرکت‌های ساخت وزارت راه در استان کرمان ضمن اشاره به این نکته که از تیر 98 اجرای این طرح راه آهن جمهوری اسلامی سپرده شده است، گفت: مقدمات انتقال این طرح به شرکت ساخت در حال انجام است اما هنوز رسما این طرح به ما واگذار نشده و اسنادی هم به ما منتقل نشده است.

انجم شعاع یادآور شد: پیمانکار اولیه این طرح درخواست ماده 48 داده است که کار از او تحویل گرفته و به پیمانکار دیگری داده شود که برای این موضوع هم تصمیمی گرفته نشده است.

نبود بودجه و توقف پروژه راه آهن بم- جیرفت

دکتر شفیع پور مشاور شرکت ساخت و توسعه وزارت راه که مشاور این پروژه هم است در مورد زمان اجرایی شدن این پروژه به کرمان نو گفت: این پروژه انجام خواهد شد زیرا برایش ردیف بودجه تعریف شده است.

دکتر شفیع پور تاکید کرد: در سال جدید، پروژه راه آهن بم جیرفت به شرکت ساخت و توسعه منتقل شده ،یعنی از نظر کارفرمایی شرکت راه و توسعه متعهد شده است که کار را انجام دهد، راه‌آهن بم -جیرفت طرحی است که هزینه ساخت آن بالا است و باید تامین اعتبار شود و شاید حتی اعتبارات خارج از کشور هم نیاز شود . این پروژه پیشرفت فیزیکی بسیار کمی دارد و البته پروژه‌های منطقه کوه‌ها جبال‌بارز سنگین هستند و اعتبار زیادی نیاز دارند.

وی گفت: این پروژه حدود 113 کیلومتر ریل است که اکنون برای اجرا هر کیلومتر آن حدود 15 تا 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. این پروژه هم از نظر مشخصات فنی و هم مشخصات راه، پروژه سنگینی است و اکنون مجری شرکت ساخت و توسعه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک قسمتی از این مسیر به سمت بم- جیرفت، پیمانکار دارد که باید در سال جدید تامین حداقل اعتبار شده و شروع به کار کند.

دکتر شفیع پور گفت: بودجه ای که برای این بودجه سنواتی در سال 99 در نظر گرفته شده است آنقدر نیست که بتوان پروژه را آغاز کرد و حدود یک و نیم میلیارد تومان است. البته یک قطعه هم اجرایش شروع شده است.

به گفته مشاوره این پروژه، مطالعات این پروژه تکمیل شده است و بحث های تامین اعتبارش باید جوری برنامه ریزی شود که هر سال مبلغی برای اجرا تامین اعتبار شود. شفیع پور گفت: نبود بودجه کافی این پروژه را تا کنون به حالت مسکوت در آورده است، برآورد بودجه این پروژه انجام شده و باید سالانه در اختیار این پروژه قرار بگیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52947
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.