وضعیت آب عشایر استان کرمان مناسب نیست

مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: هرچند بارندگی‌های پارسال و ابتدای امسال سبب بهبود وضعیت مراتع و افزایش تولید علوفه شده است اما عشایر استان همچنان با بحران شدید آبی مواجه هستند.

رضا نیکزادی مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: رودخانه‌های فصلی نیز در حال خشک شدن هستند و از طرفی نیز علوفه مراتع هم خشک شده و عشایر با مشکلات عدیده‌ای در تأمین آب آشامیدنی خود و دام هایشان مواجه شده اند به طوری که باید با سیستم آب‌رسانی سیار در رفع مشکل آن‌ها اقدام شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیکزادی گفت: عشایراستان کرمان با جمعیتی بالغ بر ۱۰۹ هزار ۴۳۹ نفر در ۵۶ درصد مساحت استان حضور دارند که با پرورش بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار رأس دام، یکی از قطب‌های مهم تولید گوشت قرمز و محصولات لبنی استان محسوب می‌شوند.

او با اشاره به تولیدات سالیانه دامی عشایر شامل گوشت، شیر، کرک، پشم و دیگر فراوری‌های لبنی که نقش به سزایی در اقتصاد کشور دارد بیان داشت: آمار تولیدات عشایر شمال و جنوب استان در بخش‌های تولید گوشت ۱۷ هزار و ۹۷۶ تن، شیر و محصولات لبنی ۳۵ هزار و ۸۷۰ تن و صنایع‌دستی شامل قالی، قالیچه، تابلو فرش، گلیم، جاجیم، سوزن‌دوزی، حصیربافی ۲۵ هزار و ۳۱۸ مترمربع است.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان با اشاره به مشکلات پیش روی جامعه عشایری گفت: اساس اقتصاد جامعه عشایر، دامداری است و دامداری نیز مبتنی بر مرتع و طبیعت می باشد بنابراین کوچ، لازمه زندگی عشایر و مرتبط با معیشت آن‌ها است.

نیکزادی گفت: از بین رفتن مراتع میان‌بند عشایر، اصلاح نشدن زمان حضور آنها در قشلاق و ییلاق و تخریب مسیر‌های کوچ عشایر به‌خصوص هنگام کوچ از قشلاق به ییلاق در فصل بهار به دلیل بارندگی‌ها می‌تواند چالش‌هایی جدی را برای آن‌ها به وجود آورد.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: محرومیت‌زدایی، توسعه متوازن، ساماندهی و ارتقای کیفیت زندگی، تعالی فرهنگی و پاسداری از ارزش‌های اصیل و مواریث فرهنگی، رشد و شکوفایی استعداد‌ها و ظرفیت‌های انسانی و ارتقای شاخص‌های فرهنگی در جامعه عشایری ازجمله وظایفی هستند که برای دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی تعریف‌شده است.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان افزود: آبرسانی سیار برای تأمین آب شرب پنج هزار خانوار، تهیه و توزیع تانکر ثابت و سیار، ذخیره آب ۷۸ دستگاه، تهیه و توزیع لوله انتقال آب شرب ۷۰ کیلومتر، لایروبی ، مرمت , بهسازی منابع آب (چشمه و قنات) و حفر ۱۱ مورد چاه از جمله این اقدامات بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=33626
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.