پایان نارون‌های بلوار جمهوری| شهرداری کرمان: آفت زده‌اند، راه دیگری نیست

تیشه به ریشه‌شان می زنند. این سرنوشت درختان نارون بلوار جمهوری اسلامی است.

شهرداری اعلام کرده آفت زدگی دلیل قطع درختان نارون است. در مقابل برخی از مردم اما معتقدند کم کاری در سال های گذشته موجب شده نارون ها با مشکل مواجه شوند.

راه دیگری نداریم

ایمان سیف الهی، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز به «کرمان نو» می گوید که چاره ای جز قطع نارون ها نیست.

او اضافه می کند که عمر درختان پیوندی مثل نارون بین 30 تا 50 سال است. درختان نارون بلوار جمهوری هم اغلب بالای 40 سال دارند و برخی درختان نیمی از عمر خود را با آفت سپری کردند.

به گفته او سوسک چوبخوار و کرم خراط به داخل این درختان رفته و با ایجاد کانال در تنه درخت، آوندها را قطع کردند و اجازه نمی دهد از ریشه به شاخه ها آب و مواد غذایی برسد. همین امر موجب شده با اولین باد و یا باران، شاخه ها بشکنند.

او می گوید: «ما دو راه داریم. درختانی را که هنوز آفت آن ها را به کام مرگ نکشانده، سربرداری کنیم. اما برای درختانی که از داخل خالی شدند و مرده اند، راهی جز قطع کردن و جمع آوری نیست.»

سیف الهی در پاسخ به این سوال که چرا پیش از اینکه اوضاع بحرانی شود فکری برای پیشگیری از آفت زدگی نارون ها نشده، می گوید که این آفت درمان قطعی ندارد و در گذشته با انداختن قرص های تصعیدی در داخل تنه و بتنه کردن، آفت را می کشتیم اما در هر صورت درخت آسیب دیده بود. با این کار مرگ درخت را چند سال به عقب انداختیم.

نارون ها محکوم به نابودی هستند

به گفته سیف الهی حدود 800 نارون در بلوار جمهوری کرمان وجود دارد که کم و بیش با این آفت دست و پنجه نرم می کنند و نهایتا تا پنج سال دیگر همه نارون ها نابود می شوند.

در همین حال هفته نامه استقامت در شماره اخیر خود به نقل از مظفری از کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی نوشت که

نارون‌های شهر کرمان روی پایه‌ای پیوند زده شده‌اند که از لحاظ باغبانی ناسازگارند. مدتی خوب هستند اما به تدریج ناسازگاری خود را بروز می‌دهند. عمر نارون‌های بلوار جمهوری به پایان رسیده این را باید بپذیریم. درختان زیبایی هستند اما عمرشان همین‌قدر بوده. باید به فکر جایگزین برای نارون‌ها باشیم. مرگ پس از پیری را می‌توان با تلاش به تاخیر انداخت اما مرگ‌شان حتمی است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز این گزاره را تایید می کند و می گوید که باید به فکر درختان جایگزین باشیم و در کنار نارون ها توت کاکوزا کاشتیم که با قطع نارون ها، توت ها جان می گیرند.

او اضافه می کند که با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی قصد داریم درختان جایگزین نارون را بکاریم. درختانی مانند پسته نر، بنه، ارغوان و درختان زینتی.

ورود شورای شهر

محمد فرشاد، رییس شورای شهر کرمان در گفت و گو با «کرمان نو» از ورود این نهاد به ماجرای قطع درختان نارون می دهد.

او می گوید که شورا به طور جدی نظارت می کند و وقتی از قطع درختان مطلع شدیم، ورود کردیم.

فرشاد اضافه می کند که براساس گزارشی که از سوی شهرداری به شورا داده شده، میزان آفت زدگی آنقدر بالا بوده که راهی جز قطع درختان نیست.

به گفته او شورای شهر تاکید کرده به ازای قطع هر درخت، باید در دو ماه آینده درختان دیگری کاشته شود.

طرح توسعه ای در کار نیست

وی در واکنش به برخی شائبه ها مبنی بر اینکه برای برخی طرح های توسعه ای درختان قطع شده اند، می گوید که به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد. شورا در مقابل قطع درختان به بهانه اقدامات توسعه ای می ایستد و مطمئن باشید به جای نارون ها، درختان دیگری کاشته می شوند.

آفت از کجا آمده؟

6 سال پیش بود که قطع درختان نارون در برخی نقاط شهر کرمان موجب تقابل شهرداری و برخی از مردم شد. ابوالقاسم سیف الهی، شهردار وقت کرمان در این رابطه گفته بود که «حدود 20 سال پیش بود که نارون های اطراف پارک شورای فعلی هرس سنگین می شوند که بعد از این هرس، دچار آفت شدند.»

به گفته او این سوسک از طریق چوب هایی که برای استفاده در معادن پابدانا از شهرهای شمالی کشور آورده شده وارد کرمان شده است، عده ای هم راه ورود آن را چوب های نجاری ها دانسته و عده ای هم بر این باورند که این آفت در آن زمان به همراه هیزمی که از شهرهای دیگر وارد شده به کرمان وارد شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15171
2 نظرات
  1. میرزا می گوید

    بنظر میاد همه مسئولین ما عادت کردند کم کاری های خودشون رو بر گردن نفرات قبلی بیندازند! ایشون خودشون سالهاست مسئول حفاظت از این درختان بودند.اگر 20 ساله آفت زدند، چرا فکر کاشت درخت جایگزین نبودند؟ متاسفانه زمانیکه افراد غیر متخصص بر مسند کار می نشینند، این وقایع تلخ اتفاق می‌افته.

  2. مسعود می گوید

    من اگر کرمان بودم حتما با شهرداری تماس میگرفتم و اعتراض میکردم
    جای خیلی تاسف داره شهرداری بارها این کارو داره تکرار میکنه
    هیچ کس هم اعتنا نمیکنه
    ما مردم کرمان باید نسب به این مسال حساس باشیم
    فقط یه افت میتونه 10 سال برای قطع بقیه درختان هم بهانه خوبی باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.