معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای کرمان:


پروژه‌های آب منطقه‌ای وارد سیکل (دور) معیوب شده اند

کرمان نو- معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای کرمان گفت: متاسفانه تمام پروژه‌های منابع آب وارد سیکل معیو‌بی شده‌اند و باتوجه به اینکه کرمان با بحران آب روبرو است اگر تمام اعتبارات نیز سمت آب برود شاید تنها۲۰ درصد مشکلات حل شود .

به گزارش کرمان نو دکتر محسن امیری روز یکشنبه در جلسه حل مشکلات پروژه‌های آب منطقه‌ای در بم گفت:سال گذشته موفق شدیم طی مکاتبه و پیگیری صورت گرفته از طریق وزیر نیرو مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه سرریز آب سدنساء اعتبار جذب کرده و این پروژه را به مرحله مناقصه بگذاریم که پیمانکاری با مبلغ ۵۸ میلیارد تومان برنده این مناقصه شد.
او بیان کرد:این پروژه شامل مرمت و بازسازی حوضچه‌های آرامش پایین دست سدنساء که در سیلاب سال ۹۵ تخریب شد و فنس‌کشی دور دریاچه است
امیری عنوان کرد: پروژه سرریز آب سدنساء از برنامه زمان بندی جلو است و امیدواریم تا آذرماه سال‌جاری این پروژه پایان یافته تا سیلاب‌های امسال مشکلی برای آن ایجاد نکند .
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای کرمان درباره پروژه انتقال آب سد نساء به بم و بروات توضیح داد:این پروژه، مهمترین پروژه ما لحاظ می‌شود که در سال ۹۸ تنها ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اکنون بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .
به گفته امیری در بودجه سال ۹۹ مبلغ ۳۹ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه درنظر گرفته شده بود که با رایزنی مسئولین استانی و شهرستانی مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان دریافت شد.
او ادامه داد: عوامل متعددی باعث وقفه در روند این پروژه شدند که از جمله آن‌ها می توان به افزایش قیمت‌ها،شیوع ویروس کرونا ،جلوگیری ۲۸ روزه اهالی روستای طَرَز و بحث کمبود سیمان که هنوز هم مشکل‌ساز است اشاره کرد.
امیری خاطرنشان‌کرد:در حال حاضر پیمانکار مبلغ ۹۰ میلیارد تومان طلب دارد که باوجود این مبلغ هنوز کارگاه با سرعت کمتری فعال است .
او می‌گوید امیدواریم با توجه به قولی‌ که به مردم داده‌ایم آب خام در ۲ ماه آینده به شهرهای بم و بروات برسد.
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای کرمان تصریح‌کرد: این پروژه با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون مبلغ  ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار خرج شده و برای ۲۵ درصد باقی مانده نیز به ۳۰۰ میلیارد تومام اعتبار نیاز است.
به گفته امیری با گذشت ۱۰ سال از عمر این پروژه باید هر چه سریعتر این پروژه جمع شود زیرا دیگر پیمانکارها هم وارد فاز ضرر شده‌اند .
پروژه آدوری به تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی بم کمک می‌کند
او در ادامه درباره پروژه تغذیه مصنوعی آدوری بم نیز گفت: این پروژه حدود ۲۵ سال قبل اجرا شده بود اما در سیلابی که چندسال قبل آمده تخریب شده و برای مرمت و بازسازی آن طرحی ارایه شده بود.
امیری اظهار داشت: قرارداد این پروژه مبلغ ۱۴ و دو دهم میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۳۱ درصد است که تاکنون فقط ۴۰۰ میلیون تومان به پیمانکار پرداخت شده و درحال حاضر مطالبات این پیمانکار حدود ۷ میلیارد تومان است .
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای کرمان اذعان داشت: جهت تکمیل پروژه آدوری به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدوارم از محل اعتبارات شهرستان بتوانیم به پروژه‌های آدوری و پل اسفیکان کمک شود وگرنه بااین شرایط در ۲ ماه آینده این پروژه‌ها تعطیل خواهند شد .
او درباره پروژه پل اسفیکان نیز اظهار نگرانی کرد و گفت: این پروژه شرایط مناسبی ندارد و در خطر است زیرا سیلاب سال گذشته مقداری از کار را تخریب کرد.
او ادامه داد: قرارداد پروژه پل اسفیکان نزدیک به ۵ میلیارد تومان است که برای تکمیل به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
امیری اظهار داشت:سال گذشته مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آب خام نیاز داشتیم که تنها مبلغ۶ میلیارد آن نقد بود و ۲۱۴ میلیارد تومان مابقی اسناد خزانه بودند که حفظ قدرت خرید آن ها ۴۰ درصد است.
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای کرمان گفت: شهرستان بم بدلیل پتانسیل آبی خوب، بیشترین پروژه‌ها را در شهرستان‌های استان کرمان به صورت همزمان در حال انجام دارد و به زودی مناقصه پنجمین پروژه یعنی انتقال آب سدنساء به شهرهای نرماشیر،فهرج و ریگان که به طول ۲۰۰ کیلومتر است برگزار خواهد شد.
پروژه سدنساء بم تنها پروژه پیشران کشور
در ادامه فرماندار بم نیز گفت: پروژه انتقال آب سدنسا به عنوان تنها پروژه پیشران استان کرمان در کشور معرفی شده و اینجور که پیش می رود در این پروژه با خلأ روبرو شویم.
هادی شهسوارپور درباره پروژه انتقال آب سد نساء به شهرهای بم و بروات گفت:طبق اعلام قبلی مقرر شد در نیمه مردادماه سال جاری آب خام به بم برسد و نگران هستیم که بدقول شویم.
او بیان کرد:سال گذشته عنوان شد که اگر بتوانیم مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار بگیریم این پروژه به پایان خواهد رسید و بقیه مطالبات پیمانکار خواهد شد که این پول به صورت کامل تخصیص یافت.
فرماندار بم ادامه داد: با توجه به حساسیت استان روی این پروژه انتظار می رود تا نیمه مردادماه آب خام به بم و بروات برسد و اگر اوایل سال این موضوع مطرح شده بود به همراه نماینده شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس برای تامین مالی این پروژه رایزنی های لازم انجام می گرفت و اکنون که پایان دولت است مشخص نیست امکان دریافت اعتبار لازم وجود دارد یا خیر.
وی می گوید مکاتبات دکتر جهانگیری(معاون اول) و دکتر نوبخت(رئیس سازمان برنامه و بودجه) درخصوص تامین اعتبار پروژه سدنساء موجود است و مجدد نامه ای با امضای استاندار جهت تامین اعتبار برای اتمام پروژه به وزیر نیرو ارسال شود .

سد نساء در ۸۰کیلومتری شهر بم قرارگرفته و عملیات اجرایی انتقال آب از سد نساء به بم و بروات در سال ۹۰ آغاز شد

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=74160
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.