چشم صنایع کرمان به انتقال آب و پساب شهری

در نشست خبری امروز صبح 14شهریور مهدی حسینی نژاد ، در خصوص این که عیسی کلانتری رییس محیط زیست کشور در سفر خود به کرمان اعلام کرد که با ساخت صنایع آب بر مخالف است و از طرفی مدیرکل منابع طبیعی استان خبر از خشک شدن کرمان در 30 سال آینده داده، پرسیدیم که دورنمای صنعت کرمان را به چه شکل می بیند او در پاسخ توضیح می دهد که حدود 6میلیارد و  200میلیون متر مکعب ما برداشت آب داشته ایم که حدود پنج میلیارد و 100متر مکعب برگشت داده شده و  یک میلیارد و 100میلیون متر مکعب بیلان منفی آب در استان کرمان است که نشان دهنده بحران آب است، از طرفی باید گفت بالای 95درصد آب در چرخه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که در صنعت حدود یک درصد از آب استان استفاده می شود که تا سال 1404 به دلیل 10میلیون تن فولاد به یک و نیم درصد می رسد یعنی حدود 170میلیون متر مکعب. حسینی نژاد ادامه می دهد که اگر بهره بری در کشاورزی افزایش پیدا کند و یا مصرف آب کم شود چون سطح آب زیرزمین کرمان بالا آمده ، می توانیم از این پساب شهری برای زیرساخت های شهری و هم فعالیت صنعتی استفاده کنیم، از طرفی هم پروژه انتقال آب از خلیج فارس در برنامه وجود دارد که از آن هم می توانیم استفاده کنیم.

با توجه به صحبت های رییس صمت استان کرمان باید به گفته محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که تا اردیبهشت ماه سال جاری حدود 40 درصد پروژه انتقال آب از خلیج فارس اجرا شده و از طرفی استفاده از پساب شهری کرمان تا دوسال آینده ممکن است و هنوز این پروژه به اتمام نرسیده پس می توان نتیجه گرفت در این فاصله زمانی که هنوز هم مشخص نیست صنعت قصد استفاده از آب های زیرزمینی را دارد.

دراین جا باید گفت از آنجایی که آب های زیر زمینی استان روبه اتمام است و 95 درصدمصرف آب استان در کشاورزی است، نرخ بیکاری رو به افزایش است زیرا که نرخ بیکاری استان در سال 96 برابربا  5/11 درصد بوده که نسبت به چهارسال گذشته افزایش چشمگیری داشته و عمده دلیل آن وجود خسارت هایی است که تا به حال کشاورزی به دلیل خشکسالی متحمل شده و باعث کاهش نیروی در حال کار شده.

در ادامه به دیگر صحبت های حسینی نژاد اشاره می شود:
* در راستای ایجاد فضای شفاف و آزاد برای سرمایه گذاری در استان، 25 شهریورماه جاری مرحله سوم آزادسازی محدوده های معدنی را داریم تا شرایط مساوی و عادلانه ای برای کسانی که می خواهند در این حوزه مشارکت کنند، برقرار شود.

* حوزه صنعت، معدن و تجارت نقش بسیار کلیدی معادل 39.7 درصد در جی دی پی بازی می کند و از این میزان حوزه معدن به طور خاص در کرمان و کشور نقش دارد.

* بیش از 45 درصد جی دی پی معادن کشور در استان کرمان است و امسال تاکنون بیش از 200 میلیارد تومان وصول شده که سال گذشته بیش از 400 میلیارد تومان بود

* برای تحقق رشد هشت و نیم درصدی استان، این عدد در صنعت و معدن بیشتر دیده شده و در معدن بیش از 11 درصد دیده شده که 3.7 درصد باید از محل بهره وری تحقق یابد و یکی از راهکارها حقوق دولتی است.

* در حال حاضر بیش از 455 پروانه معدنی با 63 میلیون تن استخراج سالانه مواد معدنی را در استان کرمان بوده که 21 درصد استخراج معادن کشور را شامل می شود.

* سال قبل 10 هزار میلیارد تومان پروژه در این حوزه افتتاح شده و امسال نیز بیش از 5 هزار میلیارد تومان بهره برداری خواهد شد و در ادامه، ایجاد اشتغال را در صنایع تکمیلی، خدمات و صنایع جانبیِ صنایع مادر استان دنبال می شود.

 *براساس عارضه یابی که انجام شد، عمده ترین مشکلات واحدها، نقدینگی، بازار و بی ثباتی قیمت است که دنبال استفاده از ظرفیت استان برای درمان این دو مشکل بزرگ هستیم که صنایع مادر می توانند راهگشای بسیار خوبی برای واحدهای کوچک باشند و گردش مالی این صنایع در منابع و مصارف بانک ها کمک کند.

*بیش از 49 هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت و معدن استان کرمان در حال اجرا داریم که 35 هزار میلیارد تومان آن در راستای اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده است.
* منطقه کوه شاه پروانه اکتشاف براساس قانون معادن در سنوات قبل صادر شده و در زمان صدور پروانه از دستگاه ها استعلام می کنیم که دستگاه متولی موافقیت اولیه را اعلام کرده بود ما هم مخالف انجام فعالیت معدنی در کوه شاه هستیم و ذخیره قابل ملاحظه ای در آنجا مشاهده نشده و دنبال می کنیم در چارچوب قانون از تخریب جلوگیری کرده و هزینه های سرمایه گذار به استناد قانون تعیین تکلیف شود.

* در ماده 43 برنامه ششم یکی از نکات مورد توجه، مسائل محیط زیستی و منابع طبیعی است و با استفاده از ظرفیت این ماده تلاش می کنیم پروژه هایی برای احیاء و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را داشته باشیم.
* متاسفانه قیمت سکه و ارز دو شاخص اصلی در بحث اقتصاد شده و با تغییر قیمت آنها تاثیرگذاری زیادی در قیمت های مختلف بازار شاهد هستیم.
*تامین مواد اولیه کارخانجات و ثبت سفارش ها به عهده صنعت و معدن است که یکی از چالش هایی است ما را درگیر کرده و اگر رفع نشود، ما را دچار چالش های بزرگ تر می کند.
* نظارت بر بازار به عهده سازمان صنعت و معدن است و اعلام کرده ایم که بنک داران و عمده فروشان موجوی خود را در سامانه جامع انبارها ثبت موجودی کنند تا مشکلی به وجود نیاید.
* روزانه 60 قلم کالا که عموما سبد خانوار است را رصد می کنیم و دولت ارز 4200 تومانی اختصاص داده و مشکلی نداریم اما با چالش تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی مواجه هستیم که بسته حمایتی جدیدی برای حمایت از واحدهای اولیه به زودی ارائه می شود و در بحث کمبود برخی کالاهای تولید داخل، متاسفانه برخی افراد سوجو کالاها را احتکار می کنند که مراجع مربوطه پیگیر کشف و برخورد هستند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19495
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.