چوب پایتخت نشین ها لای چرخ انتقال آب به کویر

استاندار کرمان در سه سال گذشته در حالی برای حل بحران آب در کرمان تلاش کرده که برخی اتفاقات و اظهارنظرها در خارج از استان، رشته‌های او را پنبه می‌کند.

در تازه‌ترین اظهارنظر، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی کشور انتقاد کرده. او پنج‌شنبه گذشته بحث انتقال آب از دریای عمان به کویر مرکزی ایران را طرحی «عجیب» خواند و گفت که اجرای این طرح‌ها بسیار گران و سهمگین خواهد بود و مشخص نیست چقدر با محیط‌زیست سازگار باشد.

درخواست رزم حسینی از جهانگیری

او در حالی این حرف را زده که طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های کرمان و یزد سال‌هاست که روی میز کار وزارت نیرو قرار دارد. علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان در سه سال گذشته برای عملی شدن این طرح تلاش زیادی کرده.

پیگیری‌های او به حدی بود که در سفر سه‌روزه اسحاق جهانگیری به کرمان در تعطیلات نوروز 96، از فرصت استفاده کرد و جلسه‌ای با عنوان بررسی روند انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ترتیب داد و از معاون اول رییس جمهور درخواست کرد که برای حل مشکل آب در کرمان، این طرح حتماً اجرا شود.

طرحی که در آن قرار است آب پس از شیرین شدن در منطقه زیارت، به سد منتقل و سپس به فلات مرکزی کرمان منتقل و از این طریق کریدور انتقال آب در کشور ایجاد شود. حالا اما اجرای این طرح با ابهام روبرو شده.

درحالی‌که روحانی اسفند 94 در سفر به یزد از اجرای این طرح با اعتبار چهار هزار میلیارد تومان خبر داده بود، محمدمهدی جوادیان زاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد حدود 20 روز پیش گفت که کارهای مطالعاتی این طرح انجام‌شده، ولی کار اجرایی تاکنون صورت نگرفته.

پس از این صحبت، وزیر راه به انتقاد از اجرای طرح انتقال آب دریای عمان پرداخت تا مشخص شود در دولت اتفاق‌نظری بر سر اجرای آن وجود ندارد.

ابراهیم علیزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان اما می‌گوید که طولانی شدن مطالعات این طرح را نمی‌توان به معنای توقف آن دانست. به گفته او این طرح در حیطه اختیارات وزارت نیرو است و این وزارتخانه است که باید در رابطه با اجرا یا عدم اجرا تصمیم بگیرد. علیزاده ابراز امیدواری کرد که طرح یادشده اجرایی شود.

رشته‌هایی که پنبه شد

طرح انتقال آب از دریای عمان به کرمان تنها طرح آبی نیست که رزم حسینی برای اجرای آن تلاش کرده اما خارج از اختیارات وی تا مرز لغو شدن پیش رفته.

طرح جنجالی انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان، اصفهان و یزد که از اوایل دهه هشتاد در مورد آن بحث بود، در حالی به دلیل اعتراض خوزستانی‌ها منتفی شده که در سفر رییس جمهور، کلنگ آن از مقصد زمین خورد.

ماجرا ازاین‌قرار بود که هر بار این طرح از سال 90 به دلیلی از دستور کار دولت خارج می‌شد اما با فشار و پیگیری استانداری کرمان، اسفند 94 در مناقصه‌ای، قرارگاه خاتم پیمانکار این پروژه از کرمان شد و می‌بایست 270 کیلومتر خط انتقال از کرمان بکشد تا وقتی‌که مجوزهای لازم برای انتقال آب از بهشت‌آباد دریافت و خط انتقال از آن تا کرمان کشیده شد، خط انتقال کرمان آماده باشد.

این پیگیری‌ها به بر زمین خوردن کلنگ این طرح جنجالی در اردیبهشت 95 با حضور رییس جمهور منجر شد. اسفند پارسال اما محمدرضا رضازاده، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به ایلنا گفت که انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان منتفی شده.  اگرچه مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان می‌گوید قرار است مبدأ انتقال عوض شود و درهرصورت آب به کرمان منتقل می‌شود.

بااین‌حال با گذشت چهار ماه از انتشار خبر منتفی شدن انتقال آب به کرمان، هنوز جایگزین بهشت‌آباد معرفی نشده است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11933
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.