کاهش صادرات استان در سه ماهه اول سال

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اعلام کرد: صادرات بر اساس آمار گمرکات استان ۸۸ هزار تن به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار طی سه ماه ابتدای سال ۹۸ بوده که این آمار در مدت مسابه امسال کاهش ۵۰ درصدی در وزن و ۹ درصدی در ارزش داشته است.

مهدی حسینی‌نژاد روز پنجشنبه در دومین نشست کارگروه توسعه صادرات استان کرمان طی سال جاری افزود: فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد، اردیبهشت ماه ۲۲ درصد و خردادماه ۹ درصد کاهش صادرات داشتیم که رشد خوبی در صادرات نشان می دهد و این آمار در حال مثبت شدن است.

وی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی پسته و مغزپسته ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، خرما بیش از سه میلیون دلار طی سه ماه ابتدای امسال از گمرکات استان کرمان صادرات شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: بر اساس آمار گمرکات استان کرمان از مجموع ۱۱۰ میلیون دلار صادرات سه ماهه ابتدای امسال ۹۳ درصد محصولات کشاورزی ، سه درصد صنعت و چهار درصد را بخش معدن تشکیل داده است.

وی بیان داشت: واردات استان کرمان در سال ۹۸ به میزان ۳۲۴ میلیون دلار و سه ماهه امسال ۳۲ میلیون دلار شده که ۷۶ درصد در وزن و ۹۲ درصد در ارزش از نظر وزنی و ارزشی افتی شدید داشتیم.

حسینی‌نژاد افزود: خودروسازان استان کرمان با توجه به نرخ ارز و بستن مرزها نتوانستند واردات خود را انجام دهند که کاهش واردات به همین علت است و تمرکز ما در واردات بر کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است.

وی تصریح کرد: تراز تجاری استان کرمان ۷۷ میلیون دلار مثبت شده و بازارهای هدف صادراتی کشور و استان کشور ۱۵ کشور همسایه به اضافه چین و هند بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: برنامه ریزی برای صادرات به ۱۷ کشور طی سال جاری ۹۰۰ میلیون دلار است که برنامه کارگروه در این جهت هدایت شود.

وی عنوان کرد: تشکیل میزهای تخصصی کشورهای هدف و میز تخصصی پسته طی هفته آینده برگزار می شود و مسائل و مشکلات پسته در این کارگروه دنبال می شود.

حسینی‌نژاد افزود: برنامه تهاتر ارزی کالاهای صادراتی با کالاهای واردات بر اساس بخشنامه بانک مرکزی به سمت لغو شدن پیش می رود که این امر می تواند استان را دچار چالش کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52732
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.