کاهش 40 درصدی آب ورودی به سدهای استان

سید مصطفی آیت اللهی موسوی در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان کرمان افزود: از مدتها قبل بنا به بحران و کمبود آبی که در سطح استان وجود دارد تلاش شده است تا با انجام طرح های عملیاتی مثل طرح همیاران آب و بهره گیری از سیستم های آبیاری نوین، زمینه سازگاری با کم آبی در استان فراهم شود.
وی طرح همیاران آب را یکی از طرح های علمی مدون و عملیاتی شده در استان و به عنوان یک سرمایه ملی معرفی و اضافه کرد: طرح همیاران آب با همکاری و مشارکت مردمی ضمن کمک به ذخیره آب در سطح استان، نقش قابل ملاحظه ای در بهبود کشت و تولید محصولات و نیز ساماندهی روش های آبیاری محصولات کشاورزی ایفا کرده است و رفع چنین بحرانی نیاز به انجام طرح های امثال همیاران آب دارد.
معاون عمرانی استاندار کرمان ادامه داد: متاسفانه در سال جاری به میزان 30 تا 40 درصد میزان ورودی آب به سدهای استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است وبرای اولین بار در یکی از شهرستان های استان امسال به احتمال زیاد مجبور به جیره بندی آب خواهیم بود.
ان طور که ایسنا نوشته آیت اللهی موسوی اظهار کرد: در سطح استان قریب به 33 هزار حلقه چاه داریم که 11 هزار از این حلقه چاه ها غیر مجاز بوده و تقریبا 9 هزار تا از این چاه ها در منطقه جنوب هستند و متأسفانه یکی از دلایل بحران آب وجود چنین چاه های غیر مجاز و برداشت رویه بهره برداران برای استفاده از آبهای زیر زمینی است.
معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به لزوم آینده نگری در خصوص تأمین منابع آبی برای استان گفت: بحث انتقال آب هم از خارج استان و هم از حوزه استان به برخی مناطق نیازمند پیگیری نمایندگان و حمایت وزارت نیرو است که ان شاءالله در آینده بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد.
وی ادامه داد: با هدف پیگیری مصوبات جلسه های کارگروه سازگاری با کم آبی, کمیته های اطلاع رسانی را با محوریت روابط عمومی استانداری و صدا و سیما, امنیتی و حفاظتی را با محوریت اداره کل امنیتی و انتظامی استان, مالی با محوریت سازمان برنامه و بودجه استان و نهایتا کمیته فنی را با محوریت بخش فنی و عمرانی استانداری ایجاد کردیم و تلاش میکنیم با ایجاد وفاق و همدلی بین بخش های مختلف با مشکلات موجود مقابله کنیم.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18463
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.