کرمانی ها در کشاورزی آبی برابر با کل‌آب آشامیدنی کشور مصرف می کنند!

مرجانی‌‌ کمبود منابع آب و نبود مدیریت بهینه مصرف آب در کشور را ازجمله معضلات جدی ذکر کرد و گفت: معادل آب شرب کل کشور، برای کشاورزی در استان کرمان مصرف می‌شود.

وی با تقسیم‌بندی توسعه به سه دسته امور سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغز افزاری اظهار داشت: در پژوهشکده مطالعات توسعه سعی کردیم هر سه محور را پیش ببریم که یکی از این مباحث، کمبود آب و نبود مدیریت بهینه مصرف آب در کشور است.

او ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کشور درزمینه مصرف آب هشدار داد: شیوه آبیاری ما هنوز غرقابی است و سراغ روش‌های جدید و بهینه نرفته‌ایم و شرایط مناسبی در کشور نداریم.

وی بی‌توجهی به توسعه منابع انسانی را عامل اصلی مدیریت نامناسب دیگر منابع در کشور دانست و اضافه کرد:در پژوهشکده مطالعات توسعه،فضا وزیرساخت‌هارا‌‌ در ارتباط با نظام شایستگی منابع انسانی آماده کرده‌ایم زیرا معتقدیم باید از استعدادهای کشور به‌درستی و در جای خود استفاده کنیم.

او نقش توسعه‌نیافتگی منابع انسانی را مؤثرترین عامل در ایجاد فاجعه پلاسکو برشمرد و گفت: در اتفاقی که هفته گذشته رخ داد، بحث منابع انسانی، بیشتر از دیگر مباحث دخیل بود زیرا یک ساختمان که بیش از پنجاه سال قبل احداث‌شده است، گنجایش یک زمان و مکان و شرایط خاص خود را دارد ولی ما به این نکات توجه نکردیم و یک فاجعه را برای کشور رقم زدیم.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که در بحث توسعه منابع انسانی باید به شکل جدی ورود پیدا کنیم و در برنامه‌های جهاد دانشگاهی، این فضای توسعه منابع انسانی را داشته باشیم و در کنار آن، توسعه منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و امکانات را هم پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد: در بحث توسعه، محورهای مختلف وجود دارد که باید اولویت‌بندی کنیم و یکی از بحث‌های بسیار جدی، آموزش است که جهاد دانشگاهی در قالب آموزش‌های کوتاه‌مدت، ضمن خدمت، حرفه‌ای و مهارت‌آموزی ورود کرده و مخاطبان زیادی را جذب کرده و می‌تواند در تمام سطوح سنی و سازمانی و غیرسازمانی کمک کند.

در پایان مرجانی، مطالعات اجتماعی را یکی از حوزه‌های اولویت‌دار در فرآیند توسعه برشمرد و گفت: بعضاً شاهد اسراف در منابع کشور هستیم مثلاً در مثلاً در شهر تهران روزانه بیش از هشت هزار تن زباله خانگی و چند برابر آن، نخاله‌های ساختمانی ایجاد می‌شود که بخش عمده آن هدر رفت منابع کشور است.ناهنجاری‌ها و رفتارهای رانندگی و نوع تعامل و رفتار ما در کشور نیز در مقوله مطالعات اجتماعی می‌گنجد که باید موردبررسی جدی‌تر قرار گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=9452
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.