کمبود امکانات و جولان سارقان| جیرفت در انتظار نصب دوربین‌های امنیتی

شهر جیرفت مدتی است که در زمینه سرقت خودروهای پارس و 405 خبرساز شده و شهروندان از ربودن خودروهای خود گلایه دارند.

برخی از فعالان اجتماعی معتقدند که ربودن این دو مدل خودرو نشان از یک کار سازماندهی شده دارد.

آن‌ها می گویند: این خودرها برای قاچاق سوخت و انسان مناسب هستند و احتمالا برای همین منظور به سرقت می روند.

این مساله در حالی است که جیرفت از داستن سیستم پایش تصویری محروم است.

به گزارش «کرمان نو» سیستم پایش تصویری برای هر شهر از ضروری ترین امکانات محسوب می شود زیرا با راه اندازی این سیستم می توان با یک تیر چند نشان زد و در بحث های مختلفی از جمله امنیت اجتماعی، حفظ اموال عمومی و …نظارت بیشتری به وجود بیاید.

این روزها علم به صورت ثانیه ای در حال رشد است و روز به روز شهرها نیز در دنیا مدرن تر می شوند و این مساله می طلبد تا در همین راستا شاهد توسعه شهری در شهرهای استان باشیم از جمله در شهر جیرفت که پیشانی جنوب نیز محسوب می شود و نیازمند است تا توسعه را به بهترین روش تجربه کند. بسیاری از شهر نسبت به اقدام سیتسم پایش تصویری در قالب طرح «شهر امن» اقدام کرده اند اما این طرح هنوز در جیرفت اجرا نشده است.

نیروی انتظامی جیرفت از نبود سیستم پایش تصویری مستاصل شده است

در دنیای امروزی وسایل و تجهیزاتی که ده سال قبل مورد استفاده مان بودند دیگر مورد استفاده نیستند و از تجهیزات جدیدتری استفاده می شود و به همین دلیل باید در شهری مانند جیرفت نیز شاهد امکانات مدرن باشیم اما نداشتن سیستم پایش تصویری در این شهر سبب شده تا از گوشه و کنار اخباری از سرقت و…را بشنویم و این مسأله شهروندان را دچار یاس می کند.

نیروی انتظامی در این شهر هنوز به روش سنتی عمل می کند و به گفته کارشناسان این شیوه نیروی انتظامی شهرستان را مستأصل کرده است.

اصلا مگر پلیس می تواند بر سر هر کوچه یک پاسبان بگذارد؟ این اتفاقات نشان از کم کاری دیگر نهادها و ادارات دارد که به سبد نیروی انتظامی سرریز شده است.

سال‌هاست که خبری از دوربین نیست همه هم می دانند اگر این دوربین ها در شهر نصب شوند می تواند در حوزه پیشگیری از جرم کمک حال پلیس باشد حتی پس از سرقت هر خودرو براحتی آن را ردیابی و پیدا کنند.

پلیس جیرفت هم اکنون بدون هیچ امکاناتی به شیوه سنتی کار می کند و از روش های نوین مانند سیستم پایش تصویری محروم است، کشف جرم در این شهر آنقدر طول می کشد که پلیس خسته می شود در حالی که در دیگر شهرها و استان ها پلیس از طریق همین دوربین ها از داخل دفتر کارش حواسش به امنیت شهر است اما در جیرفت نیروی انتظامی باید هر شب به کوچه ها و خیابان ها سر بزنند تا مطمئن شوند جرمی رخ نمی دهد.

یازده نقطه ی شهر جیرفت از دوربین پایش تصویری بهره مند می شوند

فرماندار جیرفت در این خصوص می گوید: « قرار بود سیستم پایش تصویری شهر جیرفت توسط شهرداری اجرا شود و سوم بهمن ماه قرار بود تا پس از باز کردن پاکت ها پیمانکار مشخص شود که قطعا این کار انجام شده و من در جریان نیستم.»

ابوذر عطاپور تصریح کرد: « بزودی در یازده نقطه شهر جیرفت 50 دوربین پایش تصویری برای امنیت بیشتر نصب می شود. تعدادی سرقت به ما گزارش شده اما در مجموع وضعیت امنیتی مان نسبت به شاخص ها خوب است.»

فرماندار جیرفت اضافه کرد: « بزودی برنامه های اصلی خود را در حوزه امنیتی اجرای خواهیم کرد. با استفاده از سیستم پایش تصویری تلاش داریم تا با کمک دستگاه امنیتی، ضریب امنیتی در شهرستان بیش از گذشته افزایش یابد.»

فرماندار شهرستان جیرفت با اشاره به اینکه پایش تصویری نقش مهمی در توسعه رفاه عمومی و پیشگیری از جرائم ایفا می‌کند، تاکید کرد: تجهیز سطح معابر و میادین شهری، تجهیز مدخل‌های ورودی و خروجی شهر و روستا به سامانه کنترل تردد، نصب دوربین و ایجاد مرکز مانیتورینگ و دادن لینک به مراکز مورد نیاز، مراحل اجرای این کار است.»

عطاپور با اعلام اینکه پایش تصویری در شهرستان استفاده از فن‌آوری و کم‌کردن حضور دائم پلیس در سطح شهرها در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: با استفاده از سیستم پایش تصویری تلاش داریم تا با کمک دستگاه امنیتی، ضریب امنیتی در شهرستان بیش از گذشته افزایش یابد.»

وی افزود: « نصب ردیاب بر روی خودرو می تواند کمک بزرگی به پیشگیری از سرقت کند.»

شهرداری مجری طرح پایش تصویری جیرفت است

محمود معناصری عضو شورای شهر جیرفت نیز می گوید: « تعدادی سرقت اتومبیل در شهر گزارش شده و قرار است در خصوص شرایط ناامنی به وجود آمده جلسه ای داشته باشیم.»

وی تصریح کرد: « قرار است یک سری دوربین پایش تصویری در شهر نصب شود که بودجه آن عمومی بوده و شهرداری مجری طرح است.»
پیمانکار طرح پایش تصویری جیرفت انصراف داده است

حسین مشایخی سخنگوی شورای شهر جیرفت گفت: «پیمانکار این طرح قبلا مشخص شده بود ولی پروسه تایید توسط استانداری را داشتیم که در طی این پروسه قیمت ها بالا رفت و پیمانکار از کار انصراف داد.»

وی افزود: « هم اکنون ساختمان رصد تصویری را آماده کردیم و زیرساخت ها آماده است، فقط باید دوربین ها را تهیه کنیم که شرکت جدید نیز مشخص شده است.»

وی ادامه داد: « چون این یک بحث امنیتی بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است باید مراحل خاص خود را طی کند. این فقط یک مسئله ترافیکی نیست و بحث امنیتی و جلوگیری از سرقت ها و…است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63302
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.