کمبود پزشک در آستانه روز پزشک

نماینده پنج شهر جنوبی کرمان به «کاغذوطن» می گوید جنوب کلا پزشک کم دارد ما اصلا در این جا پزشک متخصص نداریم. به گفته احمد حمزه، در رودبار با 120 هزار نفر فقط یک متخصص داخلی، در قلعه گنج با 85هزار نفر جمعیت دو، سه پزشک، در منوجان با 15هزار نفر 6 پزشک متخصص وجود دارد. حمزه می‌گوید در کهنوج که 52هزار نفر جمعیت دارد 30 پزشک متخصص هست که دلیلش وجود بیمارستان فعالی است که در این شهرستان وجود دارد، پزشکان متخصص معمولا به جایی می روند که بیمارستان خوبی داشته باشد. این نماینده می‌گوید که پزشک عمومی در همه شهر های جنوبی در درمانگاه‌هایی که ساخته و تجهیز شده اند در دسترس مردم هست اما با این وجود کمبودهایی هم در این زمینه وجود دارد.به گفته او معمول کشور براین اساس است که به ازای هر مرکز جامع خدمات سلامت که حدود 12هزار و 500 نفر را پوشش می دهد دو پزشک مشغول به کار می شوند و این یعنی این که با معمول کشوری خیلی فاصله دارد.
حمزه توضیح می دهد که برای استقرارپزشک متخصص باید بیمارستان و تجهیزات باشد، یعنی ما نمی‌توانیم یک جراح قلب را ببریم قلعه گنج، خوب او می‌خواهد آنجا چی کار کند وقتی هیچ دستگاهی وجود ندارد.به گفته او بیمارستان‌ها هنوز آمادگی لازم را برای داشتن همه رشته های تخصصی ندارند، یک بیمارستانی که 30 تا تخت دارد نمیتواند پذیرای 5متخصص باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جنوب در خصوص کمبود پزشک به «کاغذوطن» نظری متفاوت دارد او می گوید: به ازای هر مرکز جامع خدمات سلامت نمی توان گفت که باید دو پزشک تخصیص داد، بعضی مراکز متناسب باجمعیت تک پزشکی و بعضی ها به دلیل جمعیت بالاتر دو پزشک دارند و در موارد شبانه روزی حداقل چهار یا پنج پزشک لازم است. اصغر مکارم توضیح می‌دهد برای راه‌اندازی یک مرکز جامع خدمات جمعیت هشت هزار نفر احتیاج است که برای بخش‌هایی مثل بلوک،رمشک، جبالبارز و ساردوییه پیشنهاد شده که این مراکز به صورت شبانه روزی باشند، حداقل سه پزشک می خواهد که یک نفر به صورت کشیک بچرخد.
بحران کمبود پزشک
در آبان ماه
به گفته دکتر مکارم بیمارستان های قلعه گنج، منوجان،کهنوج و رودبار و سه بیمارستان جیرفت، در جنوب باید همیشه پزشک متخصص داشته باشند، منوجان به دلیل خدمات پزشکی که از سال گذشته دارد جراحی عمومی، بیهوشی، داخلی، زنان را داراست اما در رودبار و قلعه گنج متخصص اطفال و زنان را به صورت سرپایی داریم چون بیمارستان کاملا تجهیز نشده مکارم می گوید در آبان ماه (طرح تقسیم پزشکان) رشته‌های اصلی یعنی اطفال، جراحی عمومی،بیهوشی، داخلی و زنان در این بیمارستان ها تامین می شوند.
او در این‌باره توضیح می‌دهد برای این پزشکان ما تقاضا می دهیم و از آنجایی که این تقسیم بندی در وزارت خانه براساس نیاز کشور صورت می‌گیرد تلاش داریم که این پنج مورد پزشک را تامین کنیم و این وابسته به تعداد فارغ التحصیلان و وزارت خانه است.به گفته مکارم متخصص ارتوپدی، پزشک، گوش و حلق و بینی،پوست حتما ضرورتی ندارد که در بیمارستان 32 تختخوابی حضور داشته باشند اما بیمارستان‌هایی مثل کهنوج و امام خمینی به این پزشکان احتیاج دارد که تقریبا نیاز بیمارستان کامل شده.با توجه به این توضیحات از رییس علوم پزشکی پرسیدیم که جنوب کمبود پزشک متخصص دارد یا خیر گفت که بیمارستان های منطقه ما چون امسال وارد چرخه درمانی کشور می شوند و تا به الان از لحاظ قانونی مشکلی نداریم چون بیمارستان ها تجهیز نشده بودند اما در سال آینده قطعا باید رشته های گفته شده را داشته باشیم، این که در حال حاضر مردم مشکل دارند بله مردم گرفتار این موضوع هستند دلیلش هم این است که در نه یا 10 سال گذشته باید همه چیز کامل می شده که این اتفاق نیفتاده. از آنجایی که در این چند ماهه پزشکان امتحان می دهند و برای تخصص می روند ما در شهریور و مهر کمبود پزشک را خواهیم داشت و تا 10آبان که جایگزینی صورت می گیرد این مساله بحران ساز است که از داوطلبان عمومی و متخصص استقبال می کنیم و تنها راه آن تکمیل کادر با داوطلبان است زیرا تمام نیاز ما با پزشک هایی که تعهد برای خدمت در مناطق محروم دارند رفع نمی شود.
مکارم می گوید به ازای هر هزار نفر حدود یک و نیم تخت بیمارستانی در منطقه باید باشد ولی به دلیل شرایط جنوب تقریبا زیر یک است که نسبت به متوسط کشوری نزدیک به نصف هستیم به همین دلیل تعداد تخت های بیمارستانی نسبت به جمعیت ما کم است به گفته او با راه اندازی بیمارستان ها تا حدودی این مشل را رفع می کنند و برای جمعیت 8 تا 12هزار نفر برای یک شیف یک پزشک عمومی نیاز داریم و تخصص چون وابسته به نیاز بیمار است،نرمی ندارد که به ازای هر 50نفر یک متخصص باید باشد یعنی ممکن است یک شهر که یک متخصص پوست دارد برای جمعیت آن کفایت می کند چون یک سری خدمات عمومی را باید ارایه دهد.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19246
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.