گلایه شهروندان از کمبود سطل زباله در کرمان | شهردار: رسیدگی می‌کنیم

تعدادی از شهروندان از نبود سطل‌های زباله کوچک در مسیر ترددشان گلایه دارند و می‌گویند در خیلی از نقاط شهری اگر یک آشغال کوچک داشته باشیم مجبوریم آن را مسافت زیادی با خودمان حمل کنیم تا شاید به سطل زباله برسیم و اگر هم نرسیم آن را تا خانه با خود ببریم.

در پی این موضوع با شهردار کرمان به گفتگو نشستیم.

مهران عالم زاده در این خصوص به «کرمان نو» گفت که نبود سطل زباله کوچک را در بعضی از مسیرهای شهری تایید می‌کنم.

وی ادامه داد: «البته باید بررسی دقیقی صورت گیرد که آیا در معابر پرتردد نسبت به تردد عابران سطل‌های کافی وجود دارد یا خیر.»

شهردار کرمان اضافه کرد: «باید در محورهای اصلی خیابان‌های پرتردد حد استاندارد رعایت شود و فکر می‌کنم در خیابان شریعتی این مشکل را نداریم اما در خیابان شهید رجایی تعداد این سطل‌ها خیلی کم است و در فاصله‌های زیادی مطمئنم نداریم.»

عالم زاده تأکید کرد که پس از بررسی‌های لازم اگر نیاز به این سطل‌ها در مکانی دیده شد، حتما در دستور کار شهرداری قرار خواهد گرفت.

او در پاسخ به اینکه برخی معتقدند که مردم هم درزمینهٔ تمیز ماندن خیابان‌ها در مسیرهایی که سطل زباله وجود دارد همکاری نمی‌کنند که لازم است در این خصوص برنامه‌های فرهنگی خاصی در دستور کار شهرداری قرار گیرد، آیا موافقید؟ گفت که نه‌تنها در این حوزه بلکه در حوزه‌های کلی مباحث فرهنگ شهری هم معاونت فرهنگی و اجتماعی و هم حوزه پسماند در حال آماده‌سازی پکیج شهروندی هستند تا آموزش‌های خونه به خونه انجام شود که امیدواریم قبل از عید این پکیج به همه خانه‌ها برسد.

در ادامه با علی‌اکبر مشرفی، عضو کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و نظارت شورای شهر کرمان تماس گرفتیم.

او در این خصوص گفت که حدودا سه سال قبل طرحی برای اضافه کردن سطل‌های زباله در سطح شهر اجرا شد و به‌موجب آن ایجاد سطل‌های زباله در خیابان‌های پرترافیک شهر در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان ادامه داد: «در راستای اجرای این طرح در خیابان شریعتی سطل‌های زباله با شکل و فاصله خاص در نظر گرفته و طبق آن حدودا در هر 100 متر یک سطل زباله تعبیه شد.»

مشرفی گفت: «این طرح قرار بود در تمام سطح شهر بسته به میزان ترافیک تداوم پیدا کند که فکر می‌کنم ادامه پیدا نکرد.»

وی ادامه داد: «اما موضوع مهم دیگر در این خصوص فرهنگ‌سازی برای مردم است که اگر امروز ته سیگاری، دستمال‌کاغذی و یا هر آشغال دیگری دارند در جیب خود بگذارند و در سطل مخصوص بیاندازند اما این فرهنگ‌سازی به‌طور کامل در سطح شهر کرمان صورت نگرفته و می‌بینیم که فردی شیشه ماشین را پایین می‌آورد و آشغال را در خیابان رها می‌کند.»

او معتقد است، بیش از آنکه ایجاد سطل‌ها مهم است فرهنگ‌سازی مهم بوده که شهرداری باید بر روی این موضوع متمرکز شود.

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اضافه کرد: «در بعضی از شهرها دیده می‌شود که حتی پنج سطل زباله جداگانه برای زباله‌ها تعبیه‌شده و مردم هم با دقتی خاص هرکدام را در جای خود قرار می‌دهند، این در حالی است که در نقاطی از شهر کرمان کار تفکیک زباله شروع‌شده اما بازهم مردم دقت نمی‌کنند.»

مشرفی خاطرنشان کرد: «قطعا شورای شهر و کمیسیون های مربوطه آن‌هم باید در زمینه فرهنگ‌سازی کمک کنند، البته ایجاد فرهنگ‌سازی بدون تعبیه سطل‌های مناسب بی‌فایده است، بنابراین وجود هر دو باهم لازم است.»

وی در ادامه نیز در خصوص ظرف‌های زباله بزرگ سطح شهر گفت که در دوره‌ی قبل شهرداری کرمان قرار بر این شد که این ظرف‌ها کاملا حذف شوند و جمع‌آوری زباله در ساعت مشخصی انجام شود. ایده آل نیز این بود که مردم یک ساعت قبل از جمع‌آوری زباله‌ها را بیرون بگذارند تا توسط شهرداری جمع‌آوری شود، بنابراین این ظرف‌های بزرگ آشغالی که مرکز میکروب‌ها ویروس‌ها بود حذف شدند.

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اضافه کرد: «اما متاسفانه اجرای این طرح در خیلی از نقاط شهر کرمان موفق نبود به دلیل اینکه مردم برای گذاشتن زباله در جلوی منازلشان در ساعت مشخص همکاری نمی‌کردند و به دنبال آن تعداد سگ‌های بلاصاحب و گربه‌ها در سطح شهر یک‌دفعه افزایش چشمگیری پیدا کرد. به همین علت شهرداری در بعضی از مناطق کرمان دوباره اقدام به گذاشتن ظرف زباله کرد. اما بهتر آن است که مردم نیز در این زمینه همکاری کنند تا سطل‌های زباله کوچک شوند.»

وی گفت که تعداد ظرف‌های بزرگ آشغالی در محلات به تعداد نیاز آن محله است و قطعا یکنواختی وجود ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20985
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.