۳۶.۲درصد از جوانان استان سربار خانواده

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران ۳۶.۲درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله استان کرمان نه شاغل هستند و نه در حال تحصیل و یا مهارت‌آموزی هستند. این شاخص که در ادبیات اقتصاد به NEET شهرت دارد روایتگر جوانانی است که ترک تحصیل کرده ، شاغل نیستند و تلاشی برای کسب مهارت هم ندارند و به نوعی سربار خانواده هستند.

به گزارش کرمان نو، شاخص neet «نه کار می‌کند، نه درس می‌خواند و نه حرفه و فنی می‌آموزد» در میان مردان کرمانی ۱۵ تا ۲۴ سال، ۲۴.۶ است و کرمان در میان سایر استان‌‌ها در رتبه ۱۵ قرار دارد. در میان زنان جوان ۱۵ تا ۲۴ سال استان کرمان نیز این شاخص حدود ۴۸.۵درصد است و از این نظر استان کرمان در بین ۳۱ استان کشور در رتبه ۱۳ قرار گرفته است.

براساس مطالعات مختلف در کشورهای جهان، این جوانان بیشتر در معرض بزهکاری، اعتیاد به مواد مخدر و ارتکاب اعمال مجرمانه بوده و بر همین اساس سیاستگذاران و برنامه‌ریزان در سطح دنیا بیشترین توجه را برای فراهم‌کردن امکان اشتغال و مهارت‌آموزی برای این‌دسته از جمعیت معطوف می‌دارند.

در حالی شاخص neet در جامعه ایران حدود ۳۶درصد است که این شاخص در کشوری مثل ژاپن ۳۶.۲درصد، انگلیس ۱۰.۹ درصد، آمریکا ۱۵ درصد است. همچنین این شاخص در کشورهایی همچون ترکیه و اندونزی نیز از ایران کمتر بوده و به ترتیب ۲۴ و ۲۲.۵ درصد است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96779
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.